Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Har igjen en nesten ubehaglig eksponering i Talkpool. :cowboy_hat_face:

Omsettningen har tørket helt opp, regner med Q1 vil vise vei videre.

Broadening Formations, Right-Angled and Ascending: http://thepatternsite.com/rabfa.html
image

1 Like

Det er vel litt; hva kommer først. Nyheter eller brudd ned?

Spennende utvikling.

Formasjonen er en positiv, men med 54% hitrate og mindre oppside enn nedside, så er evt inngang her på det fundamentale, ikke det tekniske.

Hva er begrunnelsen for at topplinjen din starter der den gjør og ikke på ath?

Fordi jeg ikke klarer å få noe linje med 3 touches hvis jeg starter på ATH. Linjer med to touches kan jeg jo tegne så mye jeg har lyst til, men de betyr jo ikke noe som helst. :slight_smile:

image

1 Like

Her må man vel nesten ta hensyn til at den siste spiken på rundt SEK 42 var en som forsøkte å manipulere ved å kjøpe 1 aksje eller hva det var.

2 Likes
1 Like

Fin årsrapport, og trevlige VD ord.

Min tro om Q1 havner på 80-100% tilvekst med kraftigt forbedret vinst. Regner egentlig med att helåret 2018 landet rundt 290-320 MSEK (160) beroende på hvordan Mauritius og Saudi arabien utvikler seg.

Har vært litt inaktiv denne uken da jag er på ferie… men satt og regnet litt snabbt idag.

Vi vet att kommunicerade ordrar for 2018 ligger på ~23 MEUR i år, uten Namibia + nye ordrar.
Vi vet også att Q1-Q3 har historiskt vært relativt stabile kvartal, med sterkeste kvartal Q4. Om vi slår ut det litt snabbt vet vi att Q1 nå om 20 dager kommer in på rundt 6 - 7 MEUR. Q1 -17 kom in på rundt 3.2 MEUR. med andre ord gjør man minimum 80-100% i omsetnings økning nå om 20 dager.

Vi vet også att Q4 nå senest var preget av store kostnader relatert til forverv og annet, og Q1 nå blir første kvartalet hvor alle synergier er på plass. Regner egentlig med att Q2 også blir like sterkt som Q1 da Q2 kom in på lik omsetning.

Så hva får du når du blander ett selskap med:

4.7 millioner aksjer uteliggandes
~30% free-float
Ingen fonder
Og 80-100% growth QoQ to-tre kvartal i rad, og en omsetnings økning på ~100% YoY?

I smell :moneybag::moneybag::moneybag:

5 Likes

Velkommen tilbake!

Veldig spennende! Hele greia blir ekstra spennende med tanke på Namibia - hvem vet hva slags ordre vi snakker om der. Det kan vel allikevel ta ei stund før det kommer noe håndfast, men vel verdt å vente på, tror jeg :slight_smile:

Namibia kan nok ta en god stund, men forhåpentligvis en liten update i rapporten Q1/Q2. Saudi Arabien blir mest intressant.

Hvordan vet vi det?

Takk for posten :slight_smile:

Vet ikke selvfølgelig, men vi kan estimere.

Si kommuniserer ordrer fra 2017 er på 23 MEUR uten tilvekst og ordrar. CAGR fra bolagets sida er 30% årligen till 2021. Regner vi med organisk tilvekst på 10% lander vi rundt 29-30 MEUR i 2018.

Slår vi ut det på kvartalene får vi 7.5 MEUR per kvartal, og vi vet Q4 har vært sterkest, så vi kan estimere rundt -1.5-2 MEUR på Q1-Q3.

Q1 -17 landet på 3.2 MEUR, minimum burde lande på:

BEAR 5-5.5
BASE 6-6.5
BULL 7-7.5

Husk att Q1 har vi alle synergier. Vi får hvertfall 10 MEUR årligen uten tilvekst fra LCC. Regner vi med 0 tilvekst og estimerer att hvert kvartal er like sterkt får vi 2.5 MEUR i omsetning per kvartal.

Tar vi så base case uten tilvekst har vi 3.2 + 2.5 som minimum, uten organisk tilvekst og estimat fra selskapet.

1 Like

Det er målsetningen du snakker om her antar jeg? Det kan jo være relativt store variasjoner innad i årene 2018, 2019, 2020 og 2021? Hvordan har de vært på å nå målene de har satt tidligere?

Målet er 40 MEUR 2021, med 32% CAGR.

De har slagit sina estimat så langt, og man ligger allerede foran plan. Selv tror jag man når 30 MEUR allerede i år, forutsatt Mauritius kommer igang og en del ordrar fra Saudi Arabien. Tror man lagt sine estimat lavt, fordi man ska ha mulighet til å guide høyere årene fremover. Heller det enn att man ikke når sine mål og skuffer markedet. Vi har feks allerede nådd 80% av Redeyes mål for 2018, og første kvartalet er ikke ens over. De økte sine mål før 2018 til 30 MEUR i siste oppdateringen.

Har ingen problem med å ligge skikkelig tungt her, min eneste uro er; jag vet ikke hvor høyt interesse markedet har for Telekom og IoT. Mangel på hype? Hype Kan være den største faktoren bak en kraftig pris oppgang.

På grunn av høye kostnader i Q4 nådde man ikke vinst ennå… men jag håper att Q1 blir turn around kvartalet.

1 Like

Tror jeg bare har vært i ett selskap som har klart noe tilsvarende, og det er Kitron. Først kjøpt på ca 2,20 i 2015 og så snittet oppover de neste årene. Kursen var i dag 9,40 og de har betalt ut over en krone i utbytte siden 2015. Synd jeg bare hadde lekepenger i 2015. :stuck_out_tongue:

1 Like

Meget fint! Det man prøver å finne.

Enligt O’neils forsking finnes det en del gemensamme kriterier for s.k superperforming stocks.

Etablert på markedet, relativt ungt selskap, høyeste tilveksten sågs når de var micro-small-mid cap, lavt antall uteliggdnde aksjer, lav free-float, lavt fond eiende. Ditt eneste mål på markedet er å finne disse selskapene for alle andre. Husk att likviditet er kun en faktor for å komme in og ut på markedet. Likviditeten i Talkpool er i stort sett minimal idag, det trenger ikke være negativt. Husk att når volumet når 3-10x normalen, så kanskje du allerede er for seint ute. Du vill være først, og da er ofte likviditeten lav.

Verdt å nevne i Talkpool’s fall er Redeyes estimat, de har truffet ganske pent siste kvartalen siden de begynte følge selskapet.

Deres bear case for Q1 er 7 MEUR og bull case 8.07 MEUR med base 7.2 MEUR.

Så lenge Talk treffer med sine estimat og mål hvert kvartal, så er det eneste som stopper Talk fra å gå noen hundre prosent åren fremover, hype og momentum.

I put my money where my mouth is - så denne affæren kommer bli meget fin eller koste meg skikkelig mye penger.

3 Likes
1 Like