Tror ikke markedet likte analysen din @colzjek ….. Er det @babyrage eller @aborum som har mistet troen…?
Jeg må lære meg å holde kjeft!
Det skal de få svare for selv, men jeg kjøpte nye 10K i dag iallefall. Penger er til for å brukes tenker jeg!
Ser ut som det blir en ny ørken vandring, når det er sagt har jeg ligget i minus 90% av tiden som investor i Talkpool, men hell i uhell, jeg var nødt til og selge en del rundt 25-26kr for og få tegne meg i obligasjonen.
Skulle dog ventet med og kjøpe meg opp igjen, men med ett snitt på 21kr tenker jeg at det er fullt mulig og gjøre noen kroner på litt sikt.
Ja, forventet en videre volatil reise etter vi nådde toppen ved nyttår, men at vi skulle så langt ned hadde jeg ærlig talt ikke trodd. Hadde 2022-23 som perspektiv da jeg kjøpte, får håpe dette blir en ubetydelig dal når den tid kommer!
På norsk, støtte rundt 14?
Ser at det sveitsiske plunge protection team har våknet i dag, får håpe de kan bidra litt her nå!
UBS og Vontobel er på køberen - en væsentlig ændring fra de sidste ugers sell-off. Særligt Vontobel er en kendt short seller i markedet, så muligt der “change of sentiment”.
Vet vi hvem som er på “seller” siden?
Vi vet vel at UBS salget sannsynligvis ikke var Calypso sine konverterte aksjer. Ser uansett ut som de er ferdige nå. Annet enn det blir det vel bare spekulasjoner. Jeg har ikke solgt en aksje, bare kjøpt. Fortsatt like dum.
Jeg har arvet ca. 85 mio SEK fra en rig slægtning og overvejer nu at køre aktien tilbage til 30,00 …
edit: j/k jeg er stadigvæk fattig
I det store bildet tror jeg aksjen er i en fase B (ref. Wyckoff). Etter SC i oktober 2019 fikk man en retest til nedsiden som genererte en lower low. Dette indikerte en svakhet short term, hvor man også så i ettertid at aksjen lå i nedre del av rangen, med relativt lite volum i en svakt oppadgående trend.
Rally opp til toppen i fase B hadde ikke mye kvalitet bak seg, da den den eneste volumspiken på vei opp hadde mye supply vs demand i seg (hvit strek i gul sone). Effort Vs Result på denne baren var ikke overbevisende. Etter toppen fulgte en volatil fase i nedadgående trend med lokale volumøkninger.
På et tidspunkt dippet prisen under toppen satt under AR i fase A og klarte aldri å generere noe særlig rally opp igjenom motstanden. Man fikk så siste volumbar til nedsiden med dertil reaksjon til nedsiden. På denne baren brøt den også volumstøtten som lå i den store grønne baren til oppsiden i rallyet på vei opp (merket hvit pil).
I det større bildet er det ett avvik på siste volumbar til nedsiden i effort vs result. Til tross for stort volum, er det ikke større spread en andre barer. Volumet har vært avtagende på vei ned i fra toppen Fase B.
Hvis dette er inngang i fase C, bør den finne støtte rundt en av de relevante støtteområdene. Den bør og avta i volatilitet. Hvis rally kommer bør dette også utvise bedre kvalitet en tidligere rally.
Enig med Rosk her. Aksjen brøt ned tidligere under flere viktige ema, og jeg håpet hele veien på en pivot over viktige nivåer. Ser dessverre risk for en test av bunn, spesielt med en teori om at vi snart entrar en bear market. Fundamentalt går svært mye i rett riktning, men det er mye de fortsatt sliter med som plager meg.
Ok, flott at du gidder å ta deg tid. Skal jo ærlig innrømme at jeg er en amatør på TA, så jeg har googlet Wyckoff og faser nå. Jeg er iallefall åpen for en fase D snart ser jeg!
Nordnet med ny funksjon, legger bare ut denne som et referansepunkt for senere bruk. Mest en kurositet å regne ;
Jeg mener selskabet fundamentalt er i en anden situation end i 2019 - mere lovende og profitabel; svært at sige, hvad der fik UBS til at sælge, men der er ingen tvivl om at deres nedsalg gennem de sidste måneder har været en væsentlig faktor i at det tekniske billede er som det er … og muligvis har medført udløsning af stop loss og evt. tvangssalg.
I tillæg kan Vontobel antages at have shortet aktien, men dette er ganske spekulativt.
Man kan ikke umiddelbart sige at en aktie er “svag” fundamentalt, bare fordi en større aktør med et nedsalg ændrer det tekniske billede; der har sjældent været daglig likviditet til at absorbere den mængde aktier - omvendt kan argumentet jo så være at aktien netop ér “svag”, hvis ikke den kan absorbere, men her må man henvise til den daglige likviditet.
Aktuelt på 15,00 og købersiden ser ud til at være en andelse bedre positioneret, så jeg tipper vi ser en pause på dette niveau. Skal dog være ærlig og sige, at jeg reelt så faresignalerne tidligere, men havde en forventning om at den ville vende omkring 19.
En positiv analyse af selskabet ville hjælpe betydeligt, muligvis hjælpe til at løfte aktien tilbage over bunden af den stigende trendlinie.
Må forsøge at tage lære af denne lektie.
Synes aksjen virket i overkant sterk i dag, så jeg gjorde et nytt sammendrag, denne gang på engelsk for å virkelig nå ut til massene!
Jeg har skåret løg hele aftenen, så jeg er klar på videre nedtur resten af ugen
Resarch på Smart buildings, en del insights fra Stefan Lindgren, COO i Talkpool med på kjøpet.
Markedet ligger definetivt foran føttene våre, så til de grader.
Spørsmålet er om Talkpool greier og henge med, sånn sett er jeg glad de slapp inn ett venture fond i HomePool.
Jeg håper de pusher for og spinne av HomePool fra Talkpool, jeg er skuffet av de fortsatt vil ha over 50% TNS i 2025, nesten som jeg tror de ikke stoler på IOT biten.
Vi vil nok ikke oppnå PE 15 eller 20 så lenge Talkpool har såpass stor innslag av lav margin TNS i selskapet.
"Byrådet i Ponferrada tar de første skrittene for å tilpasse seg klimaendringsloven, som i sin artikkel nummer 14 forplikter byer med mer enn 50 000 innbyggere til å lage soner med lav utslipp. En forskrift som trer i kraft 31. desember 2023.
For dette er det installert 10 CO2-meter på forskjellige steder som Toralín-området, rundkjøringer, gater og veier som ved hjelp av LORA WAN-nettverket i Ponferrada City Lab-prosjektet styrer utslipp fra trafikk med farlige partikler på 2,5 mikron eller mer. Dataene vil være offentlige gjennom en app."
Dette hadde jeg ikke fått med meg, den nye forskriften i klimaendringsloven. Enda en ting som vil pushe ting mot overvåkning av luftkvalitet etc.