Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

føler konsolideringen og volumøkningen før bruddet opp i sept/okt 2017 kan likne mye på nåværende konsolidering. Ser for meg et mulig følgende scenario med test av 39, før ting forhåpentligvis begynner å ta av.


Å få opp veksten ser ikke ut til å være problemet :stuck_out_tongue:

1 Like

Sterkt kvartal. Ser vi på Q1 som svagest kan vi vel estimere att Q1-Q3 alle lander på 6-8 MEUR, med Q4 sterkest på ~9-10 MEUR i år. Gir total omsetning på 27-30 MEUR i år, med marginal på 8% gir det 25-28 MSEK i ren gevinst i år, EV/EBIT på 12.

Litt nye gjennombruddsordrer på IoT fronten i feks Saudi Arabien i år så blir dette meget bra.

Tror vi kan iaf lande på 70-80 kr i 2018.

1 Like

Hva tenker du om finansieringsproblematikken? Det blir jo som de sier vanskelig å få veksten de ønsker uten ekstra finansiering.

Angående marginer, så virket det som de siktet endel høyere enn 8% :slight_smile:

Vanskelig å si, det har sagt klart å tydelig att de ikke ønsker fler emisjoner. Niot ble jo dannet med privata investeringar, dock eier Talkpool en minoritet av selskapet.

Håper dem ordner det. Per idag går dem med vinst, og burde fortsette gå med vinst. Forutsetningen for att dem trenger flere penger er forverv, og det tror jag den klarer ordne.

Spør du meg er VD ett geni, og jag håper fonder får intresse når børsverdien stiger i takt med tilveksten.

2 Likes

Jeg ble i hvert fall imponert over vekst/lønnsomhet, så vurderer å øke litt her, men interessen utenfor kvartalsrapporten ser litt laber ut. TTT med aksjer som dette. Det positive, som jeg ser det er at de klarte høyere lønnsomhet med lavere omsetning enn det Redeye hadde estimert. Mao, veksten blir ikke kunstig høy fordi de har kjørt marginene sine i dass. :slight_smile:

2 Likes

Japp, tror tilveksten er minste problemet. Men får se om det kreves noen større order eller gjennombrudd for å ta oss opp ur konsolderingen og taket på 42 kr. Men vi har prøvd motstandet 3-4 ganger nå, burde være mulig å ta det ut på sikt.

2 Likes


Synes det ser ganske bra ut teknisk. Det fundamentale synes å være på plass, så jeg blir egentlig litt overrasket hvis den ikke begynner å sige oppover igjen nå. :slight_smile:

1 Like

Jag er veldig positiv på sikt, men nå har jag vevat med dead money i aksjen i tre månader, håper vi får rett her :wink: digg å ha litt fundamentalister på sin side også :joy:

Selv sprengte jag hele mitt konto i Warszawa i helgen, så en god børs uke nå hadde vært deilig :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er ikke bare du som har vevat med dead money i aksjen i tre måneder. Det er en grunn til at den ikke gikk på kvartalstallene. Det er alle som har mistet tålmodigheten og vil ut. Perfekt for å få seg en ok inngang. :slight_smile:

EDIT hvis man ser på bar-chartet, så holdt motstanden:


Grønne linjer = barchart
Blå linjer = linjechart

Fikk denne av en venn som er tungt investered i selskapet. Han handlar kun på fundamenta og deler ikke min strategi. Men alltid fint med bra input.

EV/EBIT multipel på 12 om man tar Q1*4. Då Q1 ska enligt bolaget vara svagaste kvartalet under året blir 2018E lägre än 12.

Inga intäkter från Namibia under kvartalet. Räknar med intäkter därifrån senare under året som då kommer boosta både lönsamheten och top-line. Dvs EV/EBIT 2018E ska definitivt ner under 12.

Dom nämner “clients ordered more work than Talkpool can finance”, där med bör man rimligtvis kunna hålla nuvarande lönsamhet eller förbättra den. Med fler kunder än man kan hantera kan man välja de mest lönsamma uppdragen. Dessutom bör man förhoppningsvis kunna undvika dom mest obskyra kunderna, fortfarande negativa intäkter från vissa uppdrag under Q1.

Kassan är största problemet, började perioden med 940k EUR slutade med 630k. Trots vinst hade man negativt kassaflöde på grund av investeringsverksamheten och betydligt högre amorteringstakt, 900k räntebärande skuld betalades tillbaka. Man bör kunna ha positivt kassaflöde i Q2 om man bara låter bli att göra förvärv. Så tvingas man till NE är det i alla fall av offensiva skäl.

3 Likes

Liker logikken! Tror nesten jeg må tyngre inn her. Har endel mer kapital nå en bare for et par år siden. Burde nok øke størrelsen på lyttepostene mine tilsvarende.

1 Like

Blir spennende å se om Redeye øker sitt kursmål denne uken.

Monthly er meget spennende å se på for langsiktige targets, under konsolideringen har vi sett minkende volum, med en bullish flagge nå. Samtidigt kom volum balansen inn meget sterkt og over gjennomsnitt sista måneden.

Noen targets å sikte på oppover er 57, 72 og 96 kr.

Börsdata er oppdatert


4 Likes

Vel, da doblet jeg i Talkpool. Fortsatt til en lavere kurs enn jeg solgte til før Q-tallene. Folk må være skremt over at de ikke nådde omsetningsestimatet til Redeye og ignorert resten av rapporten. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Meget muligt!

Vi vet jo att tilveksten finnes der. Bare nå i Q1 så tok man 37% av helårs resultatet -17. Ponerar vi att Q1-Q4 er lika sterke kvartal så kommer man vokse +48% i 2018. Då vi vet att Q1 är svakeste kvartalet, og Q4 er marginalt mye bedre så ser jo tilveksten for 2018 meget koselig ut.

Når vi vet att tilveksten finnes der, så er det eneste vi må holde koll på er momentum. Mest sannsynlig kommer det kreves noen fine nyheter i år for å bryte konsolideringen og bevege oss oppover. Frem till dess kan det gå begge veier.

Triggers blir nøkkelen i år.

1 Like

Det jeg vel likte best er vel at det var både Q-on-Q og Y-on-Y vekst og at selv om ikke veksten var så stor Q-on-Q, så var marginene bra. :slight_smile:

1 Like

Redeye: Talkpool - Impressive gross margin

Talkpool delivered a solid Q1’18 report. Although sales were lower than expected, the company delivered a quarter with EBITDA-margin over 8 %. Due to the fact that the company has showed increased profitability, we have chosen to raise Talkpool’s financial rating, from 2 to 3. 

Read more and download our Research Update: https://goo.gl/oCWDg8 

Start following companies at Redeye to receive the latest equity research within Life Science and Technology.

This is a press release from Redeye - Research Powered Investment Banking. https://www.redeye.se/about/

Ekstern link: http://news.cision.com/se/talkpool-ag/r/redeye-talkpool–impressive-gross-margin,c2533693

Nyheten er levert av Cision.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180529.Cision.20180529:BIT:9293:0

2 Likes

Redeye upprepar kjøp med base case 50 kr og bull 69 kr.

Hadde håpet på en liten oppjustering, men helt greit i min bok. Markedet ser ut til å ta dette en smule negativt - få kjøpere opp mot 40 kr for øyeblikket, men det er vel fort kortsiktig.

… og Bear 33kr :stuck_out_tongue:

Redeye virker litt skeptiske til hvor sterk veksten blir framover, men at det er en god mulighet for noen bra kontrakter de neste månedene. :slight_smile: