Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

“Mellan östern och Europa växer starkast, 35% av omsättningen kommer från mellan östern”.

Man forventer seg større avtal framover.

2 Likes

Nøyaktig det jeg spekulerte i her:

Godt å få det bekreftet og at de nå har lånet de trenger for å sikre videre vekst. For Q3, så får det nok ikke så stor effekt ettersom de først fikk det 23. august, men for Q4 så blir det nok veldig bra. :slight_smile:

2 Likes

Jeg tenker i utgangspunktet at selskapets fokus på marginer fremfor omsetning makes sense. En kombinasjon av at (1) selskapet tar de mest lønnsomme oppdragene, hvor oppdrag er høyst tilgjengelig og man kan velge og vrake, (2) og at selskapet arbeider for å forbedre kostnadsstrukturen, slik det nevnes i Redeyes vurdering, kan gi gode resultater. What Christian said når det gjelder Q3, og at lånet gir dem skikkelig spillerom. Tror Q4 blir spennende.

Tror ikke man når 26 mill i 2018. Da må omsetning for de neste to kvartalene være 7,2 mill i snitt, altså 30 % bedre enn Q2. Men det kan være at babyrage skraper sitt target når selskapet forteller at de ikke fokuserer på omsetning.

1 Like

De har vel ikke engang kunnet gå for oppdrag med best margin, men har måttet ta oppdrag som bandt minst mulig kapital for så kort tid som mulig.

Det har du rett i. Jeg var litt upresis. Jeg mente at dette kan være en god tilnærming for fortsettelsen, når man har mer cash i spill, og muligheter for gode valg av oppdrag.

Edit: Gi meg innsidekjøp og PMz om puslete oppdrag. I demandz kurspleie! haha :joy:

1 Like

Borsdata oppdatert

Sekventielle tilveksten klart ikke godkjend, men YoY meget sterkt. Føles som selskapet ladder innfor en massiv tilvekst lengre frem, og tror kommende 12 måneder kan bli intressant. Har kursmål 65 i første omgang, men skjønner markedets respons idag, men fortsetter med i reisen en god stund til.

2 Likes

Vad er en rapport uten en teknisk update. Likt tidligere rapporter hadde vi en shakeout, dagens tok oss ned mot 30 kr hvor vi 1) testet tidligere motstand nivå på 30 kr fra Mai - 17, dekket ett gap fra desember innan Namibia nyheten, og 3) handles rundt fib 61.8% fra 52w high. Fallende trenden rundt 36-37 kr fra 2016.

All-in-all, en meget interessant dag. Handledes ned -17% som maks, og sluttet rundt -8%. Lurer litt på om det var denne onkelige shakeout aksjen trengte? Ingen peiling, men er fortsatt positiv till selskapet videre og rider noen måneder til.

På lengre sikt:

2 Likes

Jeg sitter minst ett år til om ikke mer, likviditet squeeze gjorde Q2 utfordrende, samt Nambia avtalen ga liten avkastning i Q2.
Q4 blir nok ett meget strekt kvartal.

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @babyrage (141 likes)
  1. @Christian (16 likes)
  1. @Calusari (14 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Nocturne (7 likes)

  2. @slapps (5 likes)

  3. @Halling (5 likes)

  4. @zappa66 (5 likes)

  5. @Defender (3 likes)

  6. @TekBot (2 likes)

  7. @holmes (2 likes)

Gratulerer!

1 Like

Fundmsneralt ser det bra ut ja. Jag er mest besviken på meg selv gjeldene min TA. Min TA i Talk sista året har vært skikkelig dårlig. Fikk bla en melding før 6 mnd siden att vi har ett gap på 30 som mest sannsynlig må dekkes. Men høy convinction og følelser blindet meg og min TA. Og det må kanskje låte litt takky, men følelser hører ikke hjemme på børsen. En ny viktig lærdom å ta med seg videre.

2 Likes

Fikk litt gøy update fra møtet i fredag. Tydelig var tidligere CFO i Paradox på møtet, og ett par fonder var tydelig med i publiken. Det store håpet har jo vært att fonder skal involvere seg for å drive den store oppgangen, men selskapet har vært for “litet” og tilveksten ikke der. Men når ting nå snur i rett retning kanskje man får håpe litt på att det dukker opp i fremtiden, spesiellt med en free-float på 40%. Aksjen mangler 1-2 nye stabile eiere på 500k - 1 million aksjer.

1 Like

FING ser interessant ut men har den tatt ut potensialet på kort sikt?

Kan være greit å ha denne her. Talkpool delårsrapport januari-juni 2018

2 Likes

#MultipelTilvekst :nerd_face::rocket:

Nå skal vi bara se hvor lang tid det tar for markedet å våkne.

For å sammenligne H1 - 2018 mot helåret 2017. Det går rett vei.

Synes ikke dette var så værst, jeg er selv styreleder i en bedrift og vet hvor hemmet enn blir når en har anstrengt likviditet.
Store bedrifter setter ofte krav til likviditet til motparten når kontrakter/rammeravtaler skal inngås.

Noen så vet hvilken marginer vi kan regne med i Huawei avtalen? Fungerer Talkpool som ren installatør?

3 Likes

Ja, synes deres kommentar til hvorfor kvartalet var svakt rent omsetningsmessigt var ok. Nei dessverre, det eneste som har blitt nevnt er att det er deres “største avtale noensinne”. Eneste vi har å gå på er vel tidligere Digicel avtal på 25-35 MEUR.

Min egne tanke er att vi etter Q3 oppnår helåret -17s omsetning forutsatt det er i lik linje med Q1-Q2 på 5.5-6.5, derav blir hele Q4 (som forøvrig er sterkeste kvartal) tilveksten.

Ser vi på Q4-17 omsatte man 6.2-6.3, det var med 50% LCC og uten Saudi. Vi må plusse ca 1 MEUR + tilvekst + nye mulige ordrer i Q3. Klarer man også återhente litt i Tyskland og kan kapitalisere på nye lånet så regner jag med 8-10 MEUR i Q4, kanskje 7.5 - 9 defensivt regnet.

Med andre ord om vi legger spannet stort, 22 - 26 MEUR, med økta marginaler.

1 Like

Redeye: Talkpool - Increased opportunities in the Middle East

Talkpool reported revenues of EUR 5.5m in Q2, which thereby came in below our expectations. The company did simultaneously show continued gross margin improvements, resulting in EBITDA in line with our forecast (EUR 0.4m). We believe that the most interesting events during the period concern its increased opportunities in the Middle East and the recent debt issue of SEK 24m. We have revised our sales forecast, resulting in an updated fair value range.

Read more and download our Research Update: http://bit.ly/2MiVOYg

Start following companies at Redeye to receive the latest equity research within Life Science and Technology.

This is a press release from Redeye - Research Powered Investment Banking. https://www.redeye.se/about/

Ekstern link: http://news.cision.com/se/talkpool-ag/r/redeye-talkpool–increased-opportunities-in-the-middle-east,c2615088

Nyheten er levert av Cision.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180911.Cision.20180911:BIT:1488:0

Redeyes nye estimat var vel som ventet etter erkjennelse av at de hadde vært for optimistiske ved de siste to kvartalsrapportene.

image
image
image

Blir fornøyd hvis Redeye treffer rødøyet, men tror selv på et lite knepp høyere omsetning i Q4. Hvis selskapet lykkes i å legge ny kapital inn i gode IOT-bestillinger, tror jeg også EBIT potensielt kan bli litt sterkere enn 7%. EBIT på bull-scenario fra Redeyes forrige analyse var estimert til 9,2% for H2 2018. Når selskapet sier de har vil velge prosjekter med gode marginer, noe selskapet trolig har større spillerom til å få til, kan kanskje EBIT-estimatet slås. 9,2% er kanskje litt mye å håpe på, who knows.

2 Likes

Fortsatt billig hvis man skal tro på analysen

2 Likes

Nå har dem jo faktiskt estimat man kan slå.

Ser man bear case har vi allerede slagit estimaten. Base case er ett mer rimelig scenario, syns dock dem er lave. Forutsetter en +30% tilvekst i H2, noe som er svagt sett på att H2 er marginellt mye bedre enn H1, spesielt nå med nye kassen.

Ett rimeligt scenario i år er att vi handles mellom base - bull.

1 Like