Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Enig i at dette estimatene er full mulig å overgå, men jeg mener det hersker en del usikkerhet rundt hvordan inneværende kvartal vil se ut. Jeg har ikke peiling nok til å diskutere hvor lett det er for selskapet å snu seg om for å ta imot nye prosjekter med nyervervet bankroll. Kanskje har man hatt flere gode prosjekter tilgjengelig som man kunne sette i gang med raskt når man har pengene tilgjengelig, eller kanskje det tar lengre tid.

Q4 tror jeg uansett blir veldig bra!

1 Like

Ja vi får se. Det som er intressant, som markedet tydlig har glemt er att Digicel er Talkpools største kund. Idag har man Haiti som bidrar med 6-7 MEUR årligen. I 2017 skrev man ett globalt ramavtal som gjelder frem till 2027, og involverar alle deres 31 markeder.

Si hypotetisk att man de kommande åren får avtal på 5 markeder till, man fikk jo ett globalt ramavtal av en grunn. Sen om det kommer nå eller om 5 år, ingen aning.

Ericsson har også siste dagene skaffet noen større avtal innenfor 5G. Tror derfor også att 5G/IoT fronten er på vei, og tror ericsson kan agerer draglok fremover for resterende marked.

Ser nå att man regner med 2% tilvekst Q4? Hva skjedde der :joy: Kanskje er jag som beregner feil, men uansett en intressant syn på det. Føles som att det er givet man slår deres estimat på disse sifrer.

3 Likes

Ja, der sier du noe. Man kan nesten se på estimatet som en slags feighet, en påtatt nøkternhet, eventuelt en gest til selskapet som sier “sorry at vi har svertet deres helt ok kvartalsrapporter, her har dere noen tall dere kan slå.” Q4 blir en fint, men spørsmålet er hvor stor.

Spennede med Ericsson, skal sjekke ut når jeg har tid.

“Alle aksjeselskap fortjener å slå analytikernes estimater, minst en gang” - Calusari

2 Likes

Ingen større endringer rent tekniskt. Forhåpentlig holder 30 kr støtten for å holde flaggen / cup and hold i spill. Under 30 på volum og bunn på 22 kr blir aktuell. Synes kanskje dock att markedet er smartere enn å vurdere selskapet till 100 MSEK så regner med att 30 blir en fin mulig bunn fulgt av brudd ut på sikt. Men aksjen holder negativt momentum atm, må till en positiv nyhet for å snu momentum.

2 Likes

Hva ligger bak den svake utviklingen tror du?

Sikkert mange årsaker. Kan tenke meg det er en blanding av svakt markeds intresse, få kjenner til selskapet, TNS markedet er lønnsom men kjedelig, IoT vertikalen har ikke kommet igang ennå.

Ett litet selskap med dårlig bevakning. Finnes 1000 eiere gjennom AVA og ett par fra Nordnet.

Finnes ca 2 millioner aksjer i float, har du inget intresse fra markedet og ett par større eiere som vill ut så går det nedover.

Min egen erfaring er att små selskap med liten float har høy volatilitet, går snabbt begge veier.

Jag vet også att ett selskap kun kan vokse så fort en kortere periode innen markedet våkner. Var samma poeng når jag nevtne RhoVac før något år siden.

BV 60 MSEK, ett par hundre eiere… og når første beste trigger ble publisert så kom momentum. Som maks gikk vel selskapet 600-800% på noen måneder.

Skal man handle og eie disse selskapene krever det tålamod, eller kjøpe inn i momentum bølgen.

Det som er nevnverdt er att selskapet burde gjøre 22-26 MEUR i år, med vinst om en relativt liten ennå. Trots det handles man till en verdi av 150 MSEK.

Blir nok ett ok år om H2 blir bra, men det store turn-around året blir nok 2019.

2 Likes

Notere også att sikkert -15% av siste tidens utvikling er ren manipulasjon. Finnes ikke noe større salg press nedover, det finns ordrer… men det som selges er 10-300 aksjer. Sier litt om interesset rundt aksjen, og også hva som må til for å snu.

1 Like

Fint å se at det kommer inn kjøpere der nede på 28,50. Dama lurte på om jeg snart kom til å ta en japanese businessman og hoppe utenfor verandaen. Jeg beroliget henne med at verandaen er for lav til å ta selvmord, og at jeg heller vil oppleve Talkpools seiersgang stående på mine to bein, fremfor å ligge å glise i en sykeseng :sweat_smile:

1 Like

Riktig nok i times chartet, men ser ut som en spring.

Dessverre er RSI på all time low, men også oscillatorer. Med det faktum, i korreleasjon till att vi idag fikk en dipp under tidligere motstand og nummere støtte + bra kjøpasida så kanskje man kan tolke det som en bunn, i alla fall på tide for en rekyl på oppsiden. Sen hvor langt den eventuella rekylen går er vanskelig å si.

Enligt wyckoff har vi en ST idag i kanalen jag misset tidligere.

1 Like

Er dette de siste innsidekjøpene?

Date Name Change Comment
23-05-2016 Erik Strömstedt + 4545 shares Investment undertaking - IPO
23-05-2016 Magnus Sparrholm + 4545 shares Investment undertaking - IPO
23-05-2016 Magnus Andersson + 1500 shares Investment undertaking - IPO
23-05-2016 Stefan Lindgren + 2000 shares Investment - IPO

Det er jo ca samme beholdningen som jeg har i selskapet, litt søkt.

2 Likes

Innsider kjøp har det vært svakt med siden IPO. Ledelsen garanterte dock 80% av aksjene i emisjonen i 2017. Stefan avyttret en del -17 også for å delta i emisjonen, men kjøpte siden en del på 32 kr.

spring / ST her. Volume helt død, noe jag liker.

Kommende dager dyker enten en større selger eller kjøper opp.

Tick Tock Tick Tock

2 Likes

Gikk igenom børsdata ikveld og såg på selskaper i samme sektor.

Talkpool handles i 5-10 percentilen på P/S (0.68 mot snitt 3.2) - men topp 10 percentil på tilvekst.
Med andre ord, markedet er urolig over siste raden. Det snur forhåpentlig Q3/Q4 når vinsten drives opp. Håper på EBIT 15-20 MSEK.

Regner med att 2019 blir det store året, og sett på P/S, 5.3x ggr nuværende kurs for å havne i snitt. Selvfølgelig fler aspekter til beregningen, men litt fine sifrer på siste rad + momentum så går det snabbt.

Notere att dette er innenfor sektorn og ikke direkte peers, det har jag ikke giddet å sjekke. Om noen har en idé hvem/hvilke på de skandinaviske markedene som er direkte peers si ifra, tenkte lage ett spreadsheet.

2 Likes

Fant noen peers innenfor informasjonsteknik med arbeide innenfor TNS og/eller IoT. Vanskelig å finne direkte peers, men dette var de beste jag fant. Mange arbeider ellers innenfor forsvar og dylikt.

Brukte börsdata helår -17 og gikk igjennom deres rapporter for H1.

Regner vi gapwaves som en outliner får vi fortsatt ett snitt P/S på 1.87 (2.7x P/S) - gir en snitt kurs på 103 kr. Tar vi i betrakning att H2 er sterkest, rammeavtale med Digicel + Namibia + Saudi + NioT + Joors … så er det kun markedet som skal våkne.

Jag eier kun 2 selskaper på lång sikt, hvorav det ene tjener penger. Markedet sier alltid att fundamenta vinner i lengden - la oss se om dere har rett. Lar mitt innehav i Talk bli ett eksempel på det - ellers holder jag mig strictly til momentum strategien :smiley:

EDIT

La till brutto marginal, antall aksjer og free-float. Sistnevnte to meget viktige for oss med fokus på momentum.

5 Likes

Talkpool satser i Chile.

LoV-IoT, a Swedish Internet of Things project Talkpool is involved in, is now expanding to Chile! The team visits Chile in September, you can find an interview with Jenny Lindén, projectleader, here (Swedish only):

iotsverige.se/wp-content/upl…

To be continued!

Så lenge bedriften tjener penger og fortsetter og vokse vil markedet før eller siden måtte prise dette inn, det er KUN ett tids spørsmål

2 Likes

…og UBS :wink: Nettosolgt -391k siste året. Vet att dem som fikk i emisjonen på 22kr selger gjennom UBS. Men att det er tidsspørsmål holder jag med om.

Sen er det verdt å huske att hele sektorn har vært kjedelig en god stund nå. Snur forhåpentlig når IoT og 5G tar fart på riktig.

Ha litt ekstra nøye den 28 September når sektor index viktes om fra 2% til 10% - kanskje kan trigge litt mer momentum og fonder til sektorn som helhet.

1 Like

Fra i dag:
"STOCKHOLM (Direkt) Ericsson ser att 5G i mobilnät nu börjar hända och även om 5G-utbyggnaden befinner sig i en tidig fas är Ericsson väldigt nöjd med sin position hittills.

Den senaste tiden har 5G-aktiviteten hos kunderna tilltagit. De sex 5G-kontrakten har tecknats med de fyra stora mobiloperatörerna i USA - T-mobile, AT&T, Verizon och Sprint - samt med Swisscom och Vodafone UK i Europa.

Det är en indikation på att det börjar ta fart."

1 Like

Nå fyrer vi løs!