Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Det er litt rart å kjøre det som en kostnad og ikke en investering hvis de skal kunne bruke det de har rullet ut andre steder? Hvis det er en engangskostnad og en engangsinntekt, så er det jo bare business as usual med lavere marginer? :thinking:

Dette er forventet og egentlig et godt tegn.

Jo det er klart, men de tok opp 24msek i lån og har 16.5 msek igjen. Tror ikke markedet hadde forventet at det skulle renne ut såpass mye/såpass fort?

Da var den siste kjedelige rapporten ur veien. Kostneder relatert til IoT I Haiti og Saudi. Saudi dobbelt dock inntekten. Nå kjøttet vi mot Q4 og ett flott 2019.

3 Likes

Tjaaaah, litt av poenget med å ta opp 24msek i lån må vel være å sette de i arbeid? Jo fortere de er i arbeid, jo fortere kan omsetningen øke.

Noe av pengene skulle også brukes til tilbakebetaling av lån. Hvis vi kan finne dette igjen i regnskapet, så kan det være med å forklare hastigheten de har blitt brukt.

Benyttet nedgangen til å komme meg inn i denne med lang horisont :blush: Kan bli noen spennende år fremover

1 Like

Gratulerer til en fin entry, herifra burde det bli noen skikkelig fine måneder. Markedet er kortsiktige nok og i disse aksjer med lav float går det snabbt begge veier.

1 Like

Tar litt tid for markedet å absorbere denne informasjonen, men når bitene faller på plass i hjernebarken så blir det smooth.

During the third quarter, we saw a positive development in the interest and readiness from the market to adopt the new IoT technology and integrate it in their business processes. Many customers that have taken their time to evaluate our solutions and develop their in-house IoT strategy have now reached a point where they are ready to make a decision and place volume orders. To meet this upcoming demand Talkpool has made significant investments and efforts to formally commercialize and launch our IoT products and solutions for smart buildings and cities, measuring and controlling the indoor and outdoor environment quality. Talkpool has been in the IoT market for several years preparing and positioning the company for the uptake to come and we are now all set to deliver volume orders to our customers.

2 Likes

Redeye sin kommentar:

Talkpool: Q3 comment, unexpected loss

Talkpool reported net sales of EUR 5.83m in Q3, which was in level with our estimate EUR 5.9m. Costs were, however, larger than expected, leading to an unexpected loss. The company states that it is explained by temporary IoT investments during the quarter, which thus should be regarded as one-offs.

Net sales amounted to EUR 5.83m in Q3 (estimate: EUR 5.9m), where Haiti and the Middle East (Pakistan and Saudi Arabia) accounted for EUR 1.97m and EUR 1.83m respectively. Talkpool mentions that its “moderate revenue growth” in Pakistan is not reflected due to exchange rate effects, where its sales in Pakistan decreased 13% compared to Q2. As expected, it shows an uptake in Saudi Arabia, which should increase additionally going forward following the recently announced USD 5m agreement with Ericsson.

The gross margin was 19.8%, which was much lower than our estimate of 25%. According to Talkpool, this is explained by extraordinary costs related to the roll-out of its IoT solutions in Haiti. The lower gross margin resulted in a gross profit of EUR 1.15 (vs. estimate EUR 1.47m).

Administrative, selling and other expenses totaled EUR 1.35m, which also was higher than expected (our estimate: EUR 1.05m). This resulted in an operating result of EUR -0.2m, compared to our forecast of EUR 0.4m.

The cash flow from operating activities amounted to EUR -1.24m, where EUR 0.87m are explained by net working capital change (primarily Haiti and Saudi Arabia). Investments were EUR -0.11m, while financing activities amounted to EUR 1.89m, which is related to the debt issue and repayment of existing debt. Hence, Talkpool held EUR 1.6m in cash by the end of Q3.

CEO Strömstedt states that several customers have evaluated Talkpool’s IoT solutions, and mentions that the customers now are approaching the phase where orders are to be expected. We look forward to following up on this as we regard the IoT offering to offer the most promising long-term opportunities.

All in all, the Q3 report was characterized by unexpectedly high temporary costs, resulting in a loss during the quarter. Our interpretation is that the higher costs are to be regarded as one-offs and that the gross margin should return to normal levels going forward. As of now, we do not expect to make any more significant adjustments in our upcoming update.

2 Likes

Dagens rapport var en shock for alle parter tror jeg, inklusive redeye. Jeg forventede meg vinst på sista rad; men tross det etter att ha lest rapporten så spiller det mindre roll. Disse investeringer man gjør i Haiti och i KSA kommer betale seg 10x kommende åren. Det er irrelevant å se på ett kvartal - følger vi helåret så kommer vi slå '17 med hestlengder. Dem gjør helt rett å ikke basere det på dette kvartal.

1 Like

Kan bli en kangaroo tail i dag om innhentingen fortsetter

Eksempel

Kangaroo Tail

The final pattern for this article is the Kangaroo Tail (also sometimes referred to as a Hammer). This is a reversal of prior trend pattern that shows up as one candle reaching out well beyond normal price action. In our example I am showing the recent BTC/USD pricing, the Kangaroo Tail is indicated by price stabbing down to the low of $275 and recoiling back quickly. The market has tested the low point and rejected it leading to quick price reversal. The tail candle itself is around $60 (from top to bottom) and much larger than its surrounding candles and obviously has a long tail.

I andra termer er det en spring. En meget kraftig spring.

1 Like
2 Likes

Dagens utvikling i selskapet er meget interessant og jeg skjønner endelig hvorfor diverse “long-term investors” reagerar på markedets reaksjoner.

La meg summere dagen:

114k aksjer skiftet hender idag. Siden IPO i 2016 har hele caset vært bygget opp på fremtiden IoT. Tunge investeringer har gjorts, kapital har hentets, nyheter har presenterats og motiveret caset for IoT. Med andre ord har man de siste 3 året rustet selskapet for den eksplosive IoT veksten som kommer, hele det segmentet som caset er bygget opp på. Så står man her idag på dagens rapport og skriver att den kommersielle fasen av IoT kan endelig begynne, og man venter på første order (som jeg forøvrig tror allerde finnes men ikke signert ennå) - og markedet senker selskapet med som maks -15%.

Det er litt som att eie McDonalds i noen år når selskapet lager det perfekte reseptet, kjøper inn alle ingredienser og investerer for å åpne sin første resturant. Sen står du der på åpningsdagen når man skal åpne sin første resturant og selger dine aksjer.

Er det noen som kan forklare hvordan mennesker tenker? Jag skjønner det hvertfall ikke :joy:

Jag merker att jeg ikke er vant med denne langsiktige måte å investere på, men den er meget interessant og lærerik. Så med det - all creds til dere langsiktige investorer.

2 Likes

Hvis vi tar bjørnebrillene på :wink:

Kan også være en 6 mnd stor Inverted Cup and Handle som nesten brøt ned i dag?

2 Likes

Sure, allt kan hende. Har dock vanskelig å motivere en kurs under all time low. Men markedet bestemmer.

Handles till EV/EBIT 13 innfor lansering av IoT og deres sterkeste kvartal. Men absolutt, blir det en stille periode fremover så kan allt hende.

Etter og ha handlet aksjer i over 20 år har jeg sett mangen rare kjøp og salg, jeg personlig tror aksjehandel har blitt for kommersielt.
Dvs det er for mangen amatører som er ute etter rask profit, de tenker ikke at enn faktisk har kjøpt seg inn i en bedrift på ett forhåpentligvis analysert grunnlag.
Det er disse som overfører verdier til den tolmodige og langsiktige eier som Buffet sier.
Kvartals syken ser vi over alt, sliter ett selskap med ett eller to kvartaler, blir selskapet straffer hinsidig all fornuft.
Nå sitter jeg som styreleder i enn bedrift og tenker likt i den bedriften som jeg gjør i Talkpool, jeg sender innspill til CEO i Talkpool om nyttig forum de bør vurdere og delta på feks. vurderer jeg også om jeg skal sette selskap i kontakt med ett stort norsk oljeselskap vedrørende IOT løsninger. (Bruke mine bekjentskaper og være en dør åpner)
Men som jeg har skrevet her før ønsker jeg at selskap ikke satser for bredt, da blir man aldri best, og kaste seg over det en og det andre vil koste mer enn det vil smake.
Jeg savner en strategi på hvilken bransjer selskaper ønsker og satse på innen IOT.

4 Likes

Jag er enig, men husk att likviditeten og andel float gjør att ting går kjappt i begge retninger. Finnes kanskje 30% float i Talk, det er ikke mye aksjer, jag mener 5% skiftet hender kun idag. Rapporten idag var en skuffelse - men langt ifra en overdrivelse da rapporten var under forventen. Sen hva man ønsker legge vekt på er jo opp til hver og enn.

Forøvrig har man allerede IoT løsninger på gang med Shell, forhåpentlig.

Handler vel egentligt om og se stort og langsiktig på investeringen, jeg syns og se fra kvartal til kvartal blir lite hensiktsmessig, skal man se lange trendene bør man bruke år til år

Ja det er jeg enig i, det var litt av poengen av min kommenter ovan. Ser vi '18 er tilveksten fantastisk - men ennå ikke bra nok for å motivere ett rally. For å oppnå det må vi lande ett par IoT ordrar som snur sentimentet. Hele caset er oppbygget på IoT. Personligen anser jag man ligger meget godt ann med outstanding performance fra både Ericsson og Huawei - to giganter innenfor satsningen på IoT.

Er bare ett tidsspørsmål innen den første store orderen kommer.

Jeg tror selv att ledelsens kjøp i Q3 var planlagt. Det er ikke sjelden store avtal allerede er kjent 3-12 mnd i forvei. Men det tar tid å signere ett avtal. Forhåpentlig dukker noe fint opp i Q4.