Var jo som ventet, og meldt, men hva synes du om fremgangsmåten?
Samma for meg hvordan man fikser kapital, planlagt eie lengre tid. Åpenbart har man investorer som er villige å gi de penger. Men ser gjerne at man bedrer soliditeten på denne måten.
Vil i hovedsak se vinst på siste rad, alt annet føles irrelevant.
Bare passe på så ikke tilsvarende Tencent kommer og kjøper hele greien til slutt
Que?
Har du mulighed for at bruge et par ord på at forklare TA og dine tanker omkring denne?
Ikke noe mer enn att konsolideringen vedvarer. Den begynte vi prate om allerede når første shakeout og change of character kom i midten av 2019. Med tiden som konsolideringen kontinuerer, så vil også overhead supply minke. En av mina gurus, Weinstein, mener selv at han aldri kjøpte noe som hadde falt like mye som Talk, forutsatt ikke konsolideringen er lengre enn > 1 år ved bunnformasjon.
Jo lengre konsolideringen pågår i en tight kanal, med minkende overhead supply, desto kraftigere rørelse oppover ved brudd opp. Tror selv selskapet har funnet seg en stabil bunn, +/- 1-2 kroner. Nå er den manglende ingrediensen tid + momentum.
Viktig nok til at Semtech sender press release iaff…
Så, snart tid for rapport. Et par momenter jeg synes er spennende i så måte, både på godt og vondt.
Det jeg ikke liker så godt først, mulig det bare er meg som er alt for opptatt av detaljer, men det får så være. Begge disse momentene gjelder endringer i ordlyd fra Q4 til annual reporten en måned senere.
- A new country manager was hired in Talkpool Haiti in January 2020…. This recruitment has had a very positive effect on the performance of Talkpool Haiti in the first months of 2020.
I årsrapporten er “very” fjernet. Uansett så har de meldt at arbeidet er gjennopptatt, og man kan vel forvente et betydelig bedre resultat herifra enn Q4.
- “The worldwide Corona outbreak has so far had no negative effects on Talkpool’s business, and we expect limited implications going forward.”
“The worldwide Corona outbreak has so far had limited effects on Talkpool’s business, but we expect continued implications going forward.”
Om noe har skjedd, forventes å skje, eller om man bare tar forhåndsregler det skal ikke jeg svare for. Uansett verdt å legge merke til.
Så til det jeg liker bedre. Her fra Q2 rapporten :
- Talkpool’s operations in the Netherlands clearly overperformed the budget in Q2. Talkpool’s customer Cellnex launched a project to construct and build new 5G-towers which will generate more orders for Talkpool at least until the end of 2020.
Etter dette har Cellnex i Q4 overtatt nye 114 tårn, som jeg vil finne det merkelig om ikke allerede eksisterende (Talkpool) O&M partner vil ta inn i porteføljen. Dette er en strategisk overtakelse med håp om ytterligere ekspansjon i både Nederland og Belgia.
Dette stod i pressemeldingen fra det børsnoterte selskapet Semtech :
- “ Talkpool recently collaborated with Atrium Ljungberg, a leading real estate developer in Sweden, which would facilitate the deployment of LoRa-based sensors to monitor more than 1.2 million square meters of real estate in 2020.»
Allerede store og kjente prosjekter (Sickla,Kista, Slakthus, Kløveren) er på tilsammen 227k kvadrat. Det er en del jobb som er på gang, og skal gjøres videre her i 2020 da vil man tro.
Avtalen mellom AL og tilførselen av penger til levering av utstyr til smart buldings kan jeg også godt se for meg henger godt sammen. Ergo så vil man kunne se en opptrapping av jobb og levering fra februar-mars. Dette blir dog spekulasjoner.
-
In February Talkpool AG received a Euro 1,8 million
convertible loan payment. Euro 0,6 million out of
that was directly invested in the development and
delivery of smart building solutions. -
In February Talkpool signed a larger framework
agreement with Atrium Ljungberg, for the supply of
end-to-end solutions for smart buildings.
NEOM-avtalen har jeg ingen forhåpninger til pr. dags dato. KSA sliter med både interne og eksterne finanser, og det kan godt hende hele prosjektet på ny blir forskjøvet.
Uansett, det skal bli gøy å se rapporten. Eller, usikker på om jeg mener det. Vi sitter nok igjen med flere spørsmål enn svar uansett!
Enig i ovennevnte punkter. Dog viktigt å huske på at selskapet mest sannsynlig ikke har noen innvirker på politiske problem, e.g Haiti og KSA. “Feilet” er at man er posisjonert mot de markedene, hvorfor man også har økt opp fokus mot Europa.
Store markeder med gode muligheter, men også usikkerheter.
Ser kun etter et par få ting i kommende rapporter.
- Økt soliditet
- Lavere gjeld
- Økt EBIT
Så fort de tre tingene går i rett retning så vil vurderingen følge etter og turn-around være et faktum. Får se hvor mange kvartal det tar.
Regner med at emisjonen på 2.4 mil fult betalte aksjer slås igjennom den 15 Mai, da er hvertfall kassen sikret.
Mye samme gamle, men litt interessant at dette webinaret som de kaller det, er hostet av NCC.
Vedvarende trendkanal fra Oktober. Håper selv på litt rapport-spek neste to ukene. Faller rapporten i smak skal vi nok prøve av 20 kr igjen. Aksjen har hvertfal etablert en pen bunn rundt 10-11 kr.
Bare 14 dager etter at Semtech mer eller mindre impliserte det samme.
Kvalitet inn i styrelsen