Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Har du en screenshot med Current assets også? Er vel det eneste som mangler her. :slight_smile:

1 Like

Sorry, misset knippse en del. Men se ovan =)

1 Like

Så, hvis jeg klarer å se dette riktig, så har de:
1 million i cash
2,4 millioner i kortsiktig gjeld (< 12 måneder)
2 millioner i langsiktig gjeld (>12 måneder)

Forrige kvartal, så gikk cash ned med 1,7 millioner, hovedsakelig til driften og investeringer. Mao, ikke til løpende utgifter.

For meg ser det ut som de kan komme til å trenge mer cash i 2018? Ikke nødvendigvis fordi de går med underskudd, men for å kunne støtte større vekst, hvor Trade Receivables går opp. I tillegg så har de et lån som forfaller i år på 2,4 millioner, det har de ikke cash til (det kan vel være dette er “kassekreditt” som bare fornyes).

Mest intressanta kommentaren fra presentasjon var Namibia uttalelsen, og intresset fra fonder. Husk att fonder årsaker den kraftigste kursutviklingen, da de handler flere prosenter av selskapet. Eneste muligheten å få tag i nok antall aksjer er att antingen drive kursen oppover, eventuellt være med i en emisjon.

Husk att det kun finnes 4.9 millioner aksjer. Når dagen kommer hvor fonder blir eventuellt intressert finnes det kun to utfall: drive kursen opp, eller være med om en riktad emisjon.

I talkpool’s fall tror jag vi får begge deler.

For flere år siden leste jag også en studie som konkluderte med att fonders største interesse ligger hos selskapet med en verdi av 500-700 millioner. Med andre ord kan det allerede finnes flere interesserte fonder, men som venter på bedre dager, noe som lær dyke opp i 2018.

Meget muligt, men siste emissjonene har vært riktede hvor utfallet har endt med positiv kursutvikling. Forvåner meg ikke om vi får en slik nå i 2018. Det forutsetter dock att kvartalen ikke går som de skal. I Q1 forventes positivt resultat + en omsetnings økning på ~80% i 2018.

2 Likes

Jeg er helt enig, men den finansielle situasjonen forklarer til en hvis grad prisingen vs veksten. Hvis de får veksten uten positive earnings, så vil det nok være vanskeligere å få finansiering.

Akkurat nå, så synes jeg det ser bra ut, men det er jo klart at det er risiko her, men da vet jeg i hvert fall hva jeg begir meg inn på hvis jeg kjøper.

1 Like

Med en vel utført fundamental analys er det bare vente in rett tekniska signaler :wink:

Nå har jag rantat nok om talkpool for i år, återkommer når selskapet kommer med nyheter, begynner jo høres ut som en værdeinvestere … Ughh :nauseated_face::nauseated_face::nauseated_face:

1 Like

Haha. Ingen er noenting, vi bare gjør. Meanwhile, flere som likte det de hørte på presentasjoen. 5,41% opp i skrivende stund

Ble ikke noe umiddelbart brudd opp, men prøver igjen i dag, har vel gått opp 5% mens vi har pratet her. Volumet er ikke noe å rope høyt om. :stuck_out_tongue:

Det er koselig å trade etter det tekniske i et selskap man har gjort litt skikkelig fundamental analyse på. Så kan man tolke meldinger og annen ny info kjapt. :slight_smile:

1 Like

Titte litt mer noggrant på ekonomien;

Du glemmer cashflow på 40mkr/år nå
Plus fordringar 40mkr
Kassa 10mkr (£1MEUR)

De tar nok ikke inn nytt kapital, kanske slutten på året.

Cash flow i 2017 var negativ?

Fordringer går opp, ikke ned når man øker omsetningen?
image

Btw, greit å bare bruke EUR som valuta når man referer til ting fra regnskapet i Talkpool?

Jo jo, men nå prater jag på 2018. Mange av de forverv i 2017 syns ikke på papiret forren Q1. Prognosen for 2018 er ~23 MEUR. Man forventer seg en omsetningstilvekst på 250% på tre år, runde ~70% årligen med 32% CAGR.

Betyr fordring detsamma i Norge som i Sverige? I sverige betyr det kort fortalt en ubetalt faktura fra kund. Litt usikker på svorsken. Kan hende jag mistolker sifrene.

Ok, det kom ikke klart fram at du snakket om 2018. Har du et referat til hvor selskapet guider 4-5 MEUR i positiv cash flow for 2018?

Det betyr det samme. Greia er at du får ikke betalt lønninger eller underleverandører med fordringer, det trenger du cash til. Derfor trenger du mer cash når omsetningen øker, så du har penger til å betale lønninger og underleverandører mens du venter på betaling fra kunden.

Å kalle det “Cash burn” er nok litt misvisende, de har jo ikke brukt cash-en, de har bundet den opp. Anyway, så er resultatet det samme, de trenger mer cash ved økt omsetning.

Jeg har visst bare tenkt det, men ikke skrevet det, men hvis du får opp lønnsomheten fort nok, så får du cash fort nok derfra til å dekke dette cashbehovet. Hva som er tilfellet er ikke godt å si, men vanligvis får man opp omsetningen før lønnsomhet. :slight_smile:

1 Like

Sorry, skulle stå 4 MSEK. Positiv cash flow var for 2017 450 TEUR, og regner med en fin vekst der i år, hvertfall doble til $1MEUR. Skulle dock ikke bli surprised om vi ser 3-4 MEUR i år i positiv cashflow.

Uansett spennende år, får se hva det leder til.

4 Likes

Med den avkastningen regner jeg med du flyr til trondheim å tar en pils sammen med meg på solsiden. Isåfall er jeg med :slight_smile:

Kjenner jag min portefølje riktig så er jag ned minst like mye på mandag :joy:

3 Likes

I selskaper jag handler på litt lengre horisont liker jag og se på weekly and monthly chart for å få en bedre bild. I talk ser monthly ut slik. Forutsatt april holder seg sterk så har vi en fin candle i monthly, også begynnelsen på en mulig avsluttet 1-2 med begynnende 3’a.

Denne aksjen er ikke i motsvarighet til Talkpool da G5 vokser ekstremt, er i en helt annen sektor osv. Men det gir ett litt perspektiv på hvor vi MULIGENS er i en kommende sterk utvikling. Blir litt feil å vise G5, men syntes kurs utviklingen var noe lik i begynnelsen.

1 Like

Sånn ja, boken begynner åpne seg litt.

1 Like

Selv om det ikke ble noen overbevisende volum, i.e. nada, ble kjøperne litt gira utover dagen. Fint å se! Sluttkurs over 20-dagers snitt også. Så, et snev av oppsig etter presentasjonen. Tipper riktignok at en del aksjer skal ut fra 40 kr.