Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Sitter å venter på denne. Tok et lodd på 39,70 for en stund siden.

1 Like
2 Likes

Markedet vurderer idag selskapets blockchain teknologien til 0 kr.

Redeyes kommentar på dagens nyhet. De justerer ikke sitt kursmål på 50 kr.

1 Like

Hvis risk/reward er 1:1, så blir jo verdien i en vurdering 0.

1 Like

De har nok utelatt vurdering på grunn av att vi ikke vet hvor mye som er investert, eller hvor mye teknologien kan tenkes være verdt. Blir nok justert når selskapet kmr ut med mer informasjon.

Jag regner selv litt konservativt på 10-15 MSEK i første omgang. Dermed øker jag også min egen beregning på helåret -18 fra ~250 MSEK til ~260 MSEK. Da har jag ikke regnet med noen tall fra Namibia som jag håper vi får litt mer informasjon om kommande ukene.

Det er forståelig at Redeye ikke legger på kursmål etter oppstarten av Joorschain. De må jo forholde seg litt konservativt til satsningen, den tid de har omtrent null informasjon.

Synes argumentene som presenteres for at dette prosjektet har livets rett er gode. Jeg tenker å lese meg opp på de partnerne som nevnes. Det kommer vel riktignok til å være en ganske liten del av hva selskapet driver med, men spennende. Ser fram til mer info.

5G kan komme att elde på nytt liv i telekom sektorn. Ser vi på indeks så har sektorn som helhet konsoliderat i over ett år nu. Bryter vi opp finnes det flere intressante aksjer, bla Talkpool. Andre aksjer med intresse kan være hexatronic og Alcadon.

2 Likes

Talkpool handles svakt. Håper att dette blir bunnen. Imorgen har selskapet presentasjon hos Redeye.

2 Likes

Melding idag

1 Like

Nå blir det mye spam her, men noterer at talk oppdatert sitt “kart”. Noen nye US stater, Japan (Ericsson) og Kina (Chinacomm). Blir ett meget interessant kvartal.

3 Likes

Mer info er bedre! :slight_smile:

Ja, søkte lite på flyet. Nærmeste mer informasjon kommer imorgen på Redeye eventet. Får se hva han sier imorgen.

https://www.redeye.se/live/fast-grow-18

4 Likes

Her er en kort summering fra Redeye eventet for dere som ikke fikk sett den:

“Finansiella mål 2021: 40 MEUR omsättning, 8-12% EBIT (32% CAGR). Enligt VD har dem legat över planen en längre period och bolaget växer ordentligt”

"Intäkts modell:
95% av intäkter från återkommande kunder:
35% underhåll
35% fastprisprojekt
15% konsulttjänster
15% produkter”

"Urval av ånga kunder:
Digicel, Deusche, telenor, tele2, Ericsson, Nokia, Huawei"

”Relativt liten konkurans på marknaden, största delen konkurans kommer från service delen”

"IoT-tillämpningar:
Siffox och LoRa finns här och nu, utvecklade specifikt för IoT. 5G med bredbands-IoT förväntas vara färdigutvecklat 2020”

”Sensorer:
Luftkvalitetsmätning (fastigheter)
Vattenkvalitet & flödesmätning (smart cities)
Temperatur och fukt i inomhusmiljö
Industrisensor”

”Blockchain satsning:
Används redan inom security för IoT. JoorsChain fokuserar på advertisement med etablerade partners”.

“Organisk tillväxt på 20% + förvärv. Mål är att använda vinst för att utveckla IoT + förvärva inom IoT.”

“Summering av 2017 så växte man omsättning med 82% och EBITDA ökade med 383%.”

”Ett flertal bolag är intresserade av försäljning till Talkpool inom ramen för partnerskapsmodellen”

”Goda finansiella nyckeltal trots stora investeringar i IoT”

”Avser att minimera framtida aktieemissioner”

”Omkostningar i 2016 åt upp resultatet men spurten har kommit sista kvartalen”.

Jag har noen venner på plass, skal få en summary fra spørsmålen.

7 Likes

Notera i min strategi guide att det enda man trenger å jakte for muligheten å finne en s.k “Superperformer”, en aksje som har muligheten att gå flera hundra eller tusen prosent på over en lengre period er tre nøkkel tall:

Kraftigt økende omsetning
Kraftigt økende EPS
Kraftigt økende vinst

Talkpool har siste fire kvartalen vist akkurat det. Det eneste aksjen trenger nå er 1-2 kvartal med lignende sifrer, og ett større interesse fra markedet og fonder.

2 Likes

Tusen takk for oppsummering!

Q1 ser vel og bra ut til nå, slik jeg har forstått det. Man får inntrykk av at ting flyter bra, og det oppleves riktig å holde aksjer :slight_smile:

Jag holder fremledes alle mine aksjer og skal prøve få øket. Dessverre har telecom sektorn konsolideret i pris siste 14 månader, men nærmer seg ett mulig utbrott, mest sannsynlig i takt med stigende interesse for IoT og 5G. Bryter indeks opp er det nok en fin posisjon.

Det er generellt en sektor preget av lave marginaler, men talkpool handles idag til P/S 0.8, med en snitt på 3.36 i Sverige idag. Så selskapet er på pappret kraftigt undervurderet, men markedet ønsker vel se positive sifrer først, og de kommer først i Q1.

Tror vi ser største kursutviklingen nå i 2018.

3 Likes

Kort kommentar fra person som var på eventet og som pratet med VD:

Det finansiella målet för 2021 är förmodligen för lågt. Bolaget ligger just nu före sin plan. Som är +40m euro och marginal 8-12%. Erik konfident med att man klarar och slår detta.

Man har ett nytt spännande samarbete med Shell där man utför IoT-lösning på oljerigg. Pilot-projekt än så länge.

Vad gäller Namibia är det fortfarande “on”. Är en affär som är 1 och 2 nollor större än de affärer Talk gjort tidigare. Kommer ta mer tid. Mer info kommer Q1 rappen.

Bolaget kommer köra en längre frågestund och presentation i samband med den svenska årsstämman som går av stapeln efter Q1 rapporten. Bolaget är ju reggat i Schweiz så ordinarie stämma utförs där

Vad gäller Q1an förväntar man sig att tillväxten topline och bottomline fortsätter i växa i takt med Q4.

Saudi-affären är en konsultbusiness so far som kommer växa ytterligare under året. Erik menade att Saudi mer är en resursfråga. Finns oändlig potential.

Jag har en väldigt offensiv målbild för Talk. Tror aktien mer än dubblas från denna nivån under 2018. De har intresse från institutioner men är so far lite för små bv-mässigt.

@Babyrage har du oversikt over hvordan det står til med gjeld/cash/cashburn i selskapet? Kan sikkert finne ut av det selv, men hvis du sitter på infoen, så… :stuck_out_tongue:

… jeg liker å ha oversikt over gjeld/cash/cashburn, ettersom selskaper med problemer der er veldig utsatt for over natten fall på 50%+ som det er umulig å redde seg unna. (Ja, jeg har selvfølgelig gått på den smellen selv).