Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Talkpool

Vi truffet egentlig på alle punkter.

Omsettningen kom in som ventet, og marginaler var i linje med forventen. Det var også forventet att UBS skulle ta tilfellet i akt å dumpe sine siste aksjer. Det jag ikke regnet med var att markedet skulle tolka denne rapporten dårlig og selge ner.

Om man setter seg in i rapporten på onkelig, så vokste man kraftigt på alle parametrer.

OMS +70% QoQ og +40% YoY, med forbedrede marginaler og vinst. Q1 blir det store turn-around kvartalet, og det er kun 2 måneder unna :smiley: Tok tilfellet i akt og økte på mitt innehav idag.

1 Like

Lovende guiding fra VD også.

«De flesta Talkpool-marknaderna har överträffat förväntningarna under början av 2018.»

Yupp - Money money money :money_mouth_face::money_mouth_face:23

1 Like

Skulle akkurat edite inn samme bildet:

bilde

Dette ser jo veldig bra ut, spørs om de har vært så lure de som har lempet ut aksjer i det siste.

1 Like

Tror mange handlet kortsiktigt, med forventninger på en flott rapport. Og den var meget flott, men tror ikke folk skjønner att det er Q1 og framåt som er relevant.

Samtidigt dom disse selger ut har du Schweiz aktøren som mest sannsynlig dumpet noen av sine siste aksjer idag. Og de presset 1/5 av dagens volum nedover, sammen med de kortsiktige. Selvfølgelig fikk vi dagens dump da.

Tror selv att etter påsken kommer Redeye med en oppdatert analyse, og nye riktkurser. Base case på 50-55 kr burde være en rimelig nivå. Det er kjipt att det er to måneder til neste rapport, men mye kan skje.

Per idag har vi 230 MSEK på bok, ikke regnet med Namibia + nye ordrar. Burde komme en del flotte PM de kommende månedene, nye riktkurser og høyere fond interesse.

Ingen virker ha tenkt på att Talkpool er i begynnelsen av en “Superperformer”. Selskapet har vokst OMS, EPS og marginaler de siste 5 kvartalen, kraftigt. Spesielt de siste to kvartalen. Jag fortsetter laste opp og tenker att en 40% portefølje posisjon er rimelig. Tror dette blir meget bra.

Sammanfattat for 2018 tror jag vi lander rundt 300-350 MSEK i omsetning med tilsvarende marginaler og en ren gevinst på 20-30 MSEK for helåret -18. Tror selv att Talkpool handles till +120 kr etter Q2/Q3.

2 Likes

Teknisk så ser det jo ikke pent ut: X9 krysset ned gjennom X26, F26 er under kursen og kursen er under skyen. Samtidig, her kan det godt være vi får en kjapp rekyl opp, det er veldig marginalt om TA er positiv eller negativ her.

1 Like

Bare å slappe av, det er meldt fint vær i påsken!

Fra spøk til alvor. Jeg er veldig fornøyd med rapporten, og økte litt i dag. Tror det sitter mange i aksjen som trodde at det skulle gå rakt opp i dag. Tror også det ble trigget en del stoploss, så ihvertfall ut som det.

Når aksjen handles på 18-siffrene så vil jeg være inne med en god pott.

Enig!

1 Like

Her bryr jeg meg ikke om det tekniske på kort sikt, det har en tid nå være press på kursen fordi UBS som fikk mange aksjer (450k) under emien har valgt å ta gevinst. Kan vel ikke klandre dem for å sikre gevinst. De betalte jo 22 kr, altså mere enn pen gevinst for dem.
Jeg har lastet litt under halvparten av det jeg skal ha, frigjorde kapital i dag til å øke når jeg måtte ønske det.
Er litt i pluss på dagens kurs. Som jeg har skrevet før, ser meg till stadighet rundt om for å prøve å finne ett nytt Kitron. Vet ikke om Talkpool blir det, men synes det ser så spennende ut att jeg er villig til å gi det en sjanse ivertfall.
Skulle kursen gli noe nedover, vil jeg se på det som en mulighet til ett penere snitt.

1 Like

Er nå litt fristet selv :stuck_out_tongue:

Alltid fristende å prøve å tjene penger :money_mouth_face:

Hva slags marginer er det typisk i denne bransjen?

Q4 hadde en gross margin of 22.7 %, i følge red eye.

1 Like

Japp tekniske er litt so-so. Tror dog nedsiden er begrenset da UBS ser ut til å være ferdig snart, og det finnes mange sterke eiere. Men med det sagt finnes det jo alltid potensiale till en billigere pris. Men holder meg optimistisk :wink:

Det meste av de 4.9 millioner aksjer sitter hos ledelsen og 2-3 større partner, bl.a fresenius. Tenker free-float er dryge ~30%.

1 Like

Om den verken bryter opp eller ned før rapporten slippes den 31.05, så kan kanskje dette se ut som en range den kan konsolidere i.

Er forøvrig enig med deg ang indexene babyrage. Både OSE og SPY virker å kunne ha et bull marked frem til sept/oktober 2018,.

1 Like

Redeye øker base case till 50 kr fra tidligere 44 kr. Sirka 35% fra nåværende nivå. Bull case 69 kr.

5 Likes

Ser USB handler i dag. Kan det være samme aktør som har solgt? Kan vel også være en helt annen aktør.

Vet ikke, men meget interessant. Bare børs sentimentet som spøker nå. Forhåpentlig snur det de neste ukene :wink:

En stund siden teknisk update. VCP mønstret brøt nedover på rapport dagen, men vi jobbar fortsatt i en fin range. Kortsiktig tendens til positiv divergens. Må dock bryte opp i ett større perspektiv.

Monthly: Følger ett pent mønster med avtagende volum. Ibland er det greit å zoome ut :wink:

2 Likes

Hmmm