Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Men når TERP nettopp er et resultat av rabatten, så gir det ingen mening. Men er enig i at den formuleringen er veldig uklar i hvert fall:

“Pursuant to the underwriting agreement, the subscription price in the Rights Issue shall be based on the theoretical share price exclusive of the subscription rights (TERP) based on the volume-weighted average price (VWAP) of the Company’s shares on the Oslo Stock Exchange on the last trading day prior to the date of the extraordinary general meeting, less a discount of at least 35%.”

2 Likes

Grunnen til at de har “at least 35%” er at de ikke ønsker at noen skal kjøre en idiotpump siste dagen på lavt volum antar jeg :slight_smile:

3 Likes

Evt så må de gi 50% rabatt for kursen står i 20kr

2 Likes

Så lenge det er stort volum bak oppgangen så er nok investorene svært villige til å bidra :slight_smile:

Frykten er oppgang på minimalt volum fordi noen vil idiotpumpe, alle vil være svært glade hvis det kommer sterk oppgang på stort volum :slight_smile:

3 Likes

Det tenkte jeg også først, men så satte jeg opp følgende regnestykke som viser at det er lett å beregne tegningskursen selv om den opptrer på begge sider av likhetstegnet.

(1-rabatt)* TERP = (1-rabatt)*(gammel aksjekurs * antall gamle aksjer + emisjonsbeløp) / (antall gamle aksjer+(emisjonsbeløp/tegningskurs)) = tegningskurs

tegningskurs =( (1-rabatt)* (gammel aksjekurs* antall gamle aksjer +emisjonsbeløp) - emisjonsbeløp) / antall gamle aksjer

3 Likes

kan få andregrads ligning av sånt

1 Like

De kunne ha fastsatt emisjonskursen nå og vedtatt på generalforsamlingen. Noen liker å gjøre ting mer komplisert.

1 Like

Ja. Hvorfor melde emisjon nå og samtidig vente flere uker med å bestemme kurs??

2 Likes

Det der ville i så fall være noe HELT nytt og unødvendig komplisert. Jeg tror ikke det er det de mener.

Er jo bare en måte å “underdrive” den faktiske rabatten (i ditt eksempel blir 35% til 50%). (som før altså noen hyler om det - ikke har noen negativ konsekvens for eksisterende aksjonærer)

Det er det JEG mener ja.

Rettelse: Verdien av tegningsretten blir ikke 1,75, fordi verdien av tegningsretten er basert på TERP og ikke de kr. 5,-

Dagens kurs (25. november) 5
Besluttet rabatt 35 %
Tegningskurs 3,25
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 53 846 154
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 140 428 559
Tegningsretter per askje 0,62
mcap før emisjon 432 912 025
mcap eter emisjon 607 912 025
Teoretisk ex-rights price (TERP) 4,33
Verdi av tegninsrett 1,08

Skrevet med ord, så får man altså for 5 kroner 25. november en aksje som er verdt kr. 4,33, og 0,62 stk tegningsrett til en verdi av kr. 1,08 (kr. 0,67 per aksje).

3 Likes

(Deleted)

1 Like

Ja, det blir riktig, du har rett.

Teorien er at aksjen deles opp i verdi - dagen før tegningsrettigheter har du 1 aksje, dagen etter har du 1 aksje + X tegningsrettigheter, og i sum skal de være identiske i verdi med 1 aksje dagen før. Deretter tar markedskreftene over.

(slettet oversettelsen min da konklusjonen er feil, og det er bedre å la korrekt konklusjon stå enn å forvirre folk)

1 Like

Fikk lyttet på callen med 50 % oppmerksomhet, men hva var nytt?

Her må gjerne andre fylle på som har lyttet bedre etter:

TG går snart i klinikk igjen, i samarbeid med collaborators som bærer hele studiet alene.
Oncos Next Gen og Oncos-melanom er status quo, vi avventer informasjon.

cRNA har de allerede snakket om på andre kanaler, intet nytt her.

Jeg sendte et spm til Renate til morgenen i dag; har de tenkt å lansere en emisjon før vi vet oppsettet på melanom? Hva er sponsen, hvem er partnere, hvordan er tidslinjene i studiet.

Min oppfattelse er at dette ble ikke besvart, så av latskap og mangel av tid spør jeg dere andre; noen som fikk med seg noe som tydet på at vi får info før emisjonen settes? Skal vi delta i “blinde” eller sa de noe om at det vil komme info før deadline emisjonen?

1 Like

Forsåvidt sant, men jeg vil jo si at dette er ganske så ferskt, og et vanvittig spennende forretningsområde - som også KAN vise seg å bli ekstremt lukrativt. :crossed_fingers:

2 Likes

Kan er er fint ord var det en som lærte på med på TI en gang😉

3 Likes

Her går det oppover. Nå er vi ikke engang dagens taper!

4 Likes

Det fremstår for meg noe uklart når det gjelder melanoma. Summen som de ønsker å hente for å finansiere oncos videre er på (kun) 55mnok:

Melanoma: Start the PD-1 refractory melanoma phase 2 platform trial to
explore multiple ONCOS-102 combinations, FPFV 2H22.

Jeg er usikker på om part 2 (multi cohort extention) er inkludert her og om 55mnok er nok til 6 + armer x n pasienter ink crc med AZ.

Kult med TG (ikke kina greiene), men dette har de snakket om leeenge og meldes når klart.

Jeg tipper de baser på cRNA+oncos vector data om 18-24 mnd blir kjøpt opp, eller gjør nok en switch (slik de gjorde tg->oncos, meso->melanoma) men da oncos-melanoma → crna.

Forhåpentligvis sitter de med såpass robust data at de får noe ut av oncos plattformen

10 Likes

Du mener vel for å finansiere oppstarten av studien :slight_smile:

2 Likes

Går vi i pluss idag. Hvem tørr å stå utenfor når aksjen smeller opp frem mot “Last day including right: 25 November 2021” :grinning:

Sluttet på HOD

1 Like

Det er et poeng at alle de som har ventet på en rettet emisjon etter close nå misset den muligheten.

Nå gis det kun rabatt til allerede eiere av selskapet, andre aktører som tror på selskapet har to valg. Plukke aksjer i markedet og motta tegningsretter på ex-day, eller kjøpe tegningsretter når disse blir tilgjengelige i omsetning for å tegne seg i emisjonen.

Et tredje valg er å vente for å se om kursen faller ned til emisjonskurs, men det er det fine med tegningsretter. Du blir kompensert med verdier du kan selge hvis du ikke vil delta i emisjonen, men det er ikke lengre en «garanti» for at vi ser emisjonskurs i faktisk handel som følge av rettene. Dette i motsetning til rettede plasseringer etter børsens stengetid med 30 % rabatt.

Uansett er det opp til selskapet å vise til en god newsflow fremover for å skape tillit og tro hos aksjonærene som er på vippepunktet.

27 Likes