Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Nei, hva pokker skal man gjøre? Hvordan sikrer man seg best mulig når man er småaksjonær (50k) som har lyst å la pengene stå i TRVX, men ikke har cash til å bli med i emisjonen?

2 Likes

Selg t-rettene og kjøp aksjer for pengene du får.

Les kapittel 4.2 (iv)

3 Likes

Selg 50% og overtegn deg i emisjonen.

4 Likes

hva skjer a ?
er’n opp ?
utrolig sterk … skal man le eller gråte

1,5 øre her og 1,5 øre der, blir penger av det også :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Skulle gjerne sett flere refleksjoner på denne!

1 Like

Min tanke, sitt stille i båten. Snart kommer tegningsrettene, og de kan eventuelt selges dersom man ønsker det.
For eksempel kan man selge 1/3 eller halvparten av rettene, og bruke pengene til å finansiere aksjekjøp, med gunstig rabatt. :slightly_smiling_face:

Hva som blir fasit på hva som lønner seg gjenstår å se, men jeg velger i alle fall å sitte helt rolig. Jeg håper og tror det vil lønne å holde på aksjene fremover.

5 Likes

Ja, jeg har lyst å fortsette med hele min TRVX-investering, altså ikke ende opp med cash på konto etterpå, men jeg har ikke lyst å sove i timen heller. Så det er da tydeligvis to alternativer som gjelder:

  1. Selge akkurat nok tegningsretter til å kunne være med i emisjonen med de resterende. Hva det brøket ender på kan man lure på. At man skal treffe perfekt er sikkert helt usannsynlig.

  2. Selge alle tegningsrettene og bruke pengene for å kjøpe på børs etter emisjonen. Forutsetter at aksjen ikke fyker oppover rett etter emisjonen, noe som ikke er umulig i denne typen emisjon med tegningsretter.

2 Likes

Kan selge aksjer før emien og tegne for tegningsrettene dine. (Og eventuelt overtegne)

En liten refleksjon på temaet overfor. Hva som skjer videre frem mot 25 og rett etterpå er ikke lett å forutse sånn kursmessig. Mange gode betraktninger er beskrevet overfor. En ting å ha med seg som kan ha betydning, understreker kan her. Selskapet kjenner deres egne aksjonærer når det gjelder handlemønster i emisjonstider. La det ikke være noe tvil om det! Hva så med tilrettelegger? Vel de har vært med flere ganger og kjenner også selvfølgelig til det samme mønsteret. Så da kan man stille seg selv noen spørsmål:

  1. Hvorfor har de valgt denne typen emisjon, og ikke som tidligere?
  2. Har de overhodet ikke forutsett denne type kursreaksjon som vi ser nå?
  3. Når de bevilger seg såpass lang tid fra meldetidspunkt og frem til hele perioden er over. Så blir det fristende og spørre om motivet bak dette også?
  4. Er hele emisjonen orkestrert med tanke på best mulig eller verst mulig kursutfall?

Hva tenker dere?

1 Like
  1. De synes prisen er lav, så de velger å ta en mer kostbar type emisjon, for å belønne/gi trofaste aksjonærer muligheten til å være med på det de selv ser som en god/lav pris.
  2. Kursreaksjonen er irrelevant for andre enn andre enn kortsiktige / ikke trofaste aksjonærer, så det bryr de seg nok fint lite om. Viktigst er å gi eksisterende aksjonærer muligheten
  3. Er en nødvendighet da det er regler om informasjonsplikt og det må utarbeides prospekt, Tar tid, koster penger, og følger med i prosessen med en emisjon med tegningsretter.
  4. Emisjonen er orkestrert med tanke på å skaffe selskapet penger, det er ikke nødvendigvis tenkt så mye på akkurat din personlige lommebok.

Så litt refleksjoner, for det er jo surt når medaksjonærene pisser på deg og selskapet. Og det er dessverre sånn det er med svake eiere (altså en alt for stor haug med slike småaksjonærer som oss)

Små aksjonærer som gruppe er redde for hverandre og ser ofte på hva andre småaksjonærer gjør og er redd for hva de kan finne på å gjøre, og med kollektivt dårlig psyke og stemning, så er det eneste rette å selge kursen ned til 4,50 eller andre lengere ned for hvis du ikke gjør det før de andre, kommer noen andre til å gjøre det, i sin redsel for egen lommebok og manglende kapital til å “være med”) osv osv.

Her er det bare å sette opp spillteori diagrammene og planlegge ut i fra dine medaksjonærers utfall og innfall.

Evt se på selskapet, og gjør det som er rasjonelt i et lengere perspektiv.

13 Likes

Akkurat det ser jeg som et litt for stort sjansespill. Hva hvis man selger til 4,50 dagen før de slipper en kursdrivende nyhet som skal pumpe opp kursen før emisjonen og så må man være med i emisjonen til en kurs over 4,50, da har man bommet litt. :slight_smile:

1 Like

Det vi/eierene av Targovax nå må spørre oss er om vi ønsker at utvanningen skal bli betydelig eller ikke. Er vi selv-destruktive - Skal vi delta i pågående spill for at garantistene skal få billigst mulig og flest mulig aksjer (?). EN ting er sikkert! Og det er at det er krefter som ønsker kursen ned. Om disse kreftene er patent-strid motpart, tradere, aksjonærer som ville ut/redusere, overføringer til andre konti pga. skatt, eller shortere aner jeg ikke. Rimelig garantert så er det en kombinasjon av flere av disse alternativene, meget mulig alle … Uavhengig av dette så må vi som har valgt å investere vår kapital i T pga. det fundamentale spørre oss dette spørsmål! De som ønsker å akkumulere aksjer nå har i grunn 2 alternativer.

1: Akkumulere aksjer ved å skape et salgs press nedover som fører til at investorer selger alt for billig (i frykt). Dette fungerer helt til det punktet hvor det koster flere aksjer enn de klarer å akkumulere.
2: Akkumulere ved å kjøpe kursen oppover.

Hvilken av disse 2 alternativene er vi som allerede er investert tjent med ? Skal vi som har aksjer være nyttige idioter for de som ikke har aksjer og vil inn/øke ? Vi kommer ikke utenom at vi som eiere bestemmer prisingen av selskapet.

Hvis nok personer mener at feks. På 4,40 så går denne grensen jeg nevner i Alt. 1, så vil kursen snu rundt der.
Skal vedgå at jeg selv har tradet med en bitteliten %-andel av beholdningen denne uken, men et sted bør den grensen gå.

Prøver meg på 4,40,- nå jeg, så får vi se hva markedet gjør. Fikk på 4,40 i går …

Av og til må man slutte å tenke på alt som kan gå galt, og heller spørre seg hva som kan gå bra.

God fredag godtfolk :muscle:

8 Likes

Dårlig nytt for Targovax, har AstraZenica råd til å inngå flere risiko avtaler?

Blir vel overskudd neste kvartal da sikkert. Kistebunnen er neppe skrapet der i gården.

1 Like

Som småaksjonær når aksjen går dårlig så har man to valg. Man kan enten løpe rundt i skremt flokk med de andre småaksjonærene som prøver å komme seg ut, eller så kan man grave seg ned i pelsen til de store ulvene og bare bli med dem dit det bærer. Jeg har alltid valgt det siste og så langt, i andre aksjer, så har det gått bra. Gjenstår å se om det funker denne gangen også. Føler litt at akkurat denne emisjonen er som at ulvene står og rister seg for å bli kvitt oss. :slight_smile:

2 Likes

Hvis man sitter rolig og satser på at dette er en aksjonærvennlig emisjon så kommer kanskje TRVX med godsakene i tegningsperioden. Da lønner det seg å ha flest mulig tegningretter og få med seg verdistigningen på disse evt de ny aksjene. Det er min plan og det jeg håper på.

1 Like

(Deleted)

1 Like

Trenger jo ikke selge alle :sunglasses:

Heldigvis er kursmanipulasjon strengt forbudt og vi har et velfungerende finanstilsyn som sørger for at dette ikke foregår på Oslo Børs, Bordell & Bingo. :grin:

8 Likes