Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Hva tenker man om det fundamentale her da? Det bør vel gis størst oppmerksomhet synes nå jeg, men man har jo litt forskjellig horisont…

Jeg liker veldig godt at bruksområdene/ antall kombipartnere til Oncos-102 synes å utvides. Økt oppmerksomhet rundt TG er også positivt. Jo flere bein å stå på, jo mer trygg investering. Derfor har jeg også bestemt meg for å forsvare eierandelen min i emisjonen - i alle fall med dagens kursnivå eller lavere. Ingen grunn til at denne ikke bør rebounde kraftig med det vi vet pr. i dag og likviditeten på plass frem til Q3-23…

At man har valgt å gi alle aksjonærer muligheten til å delta i emisjonen i motsetning til tidligere, er kun positivt. Håper det er en takk til alle småaksjonærene som ikke hørte på advarselen til Soug i sin tid.

4 Likes

Hvis du ikke forstår at de som satt med aksjer når meldingen om emisjonen kom, taper på en lav en emikurs så gir jeg opp. Selv om du kan opprettholde eierandelen din så vil det jo være blodrøde tall i regnskapet.

1 Like

Jeg var tidligere 100% investert i biotek, så tok jeg en pause og holdt på med krypto. Har nå nylig begynt å kjøpe meg opp igjen biotek-selskaper jeg fulgte tett for et par år siden.
Så er ikke helt oppdatert enda.

Men er det slik å forstå at oppdatering for Mesothelioma-studien kan komme når som helst mot slutten av året?

1 Like

Jeg synes vi har en interessant diskusjon nå. Jeg sitter relativt fullastet og ønsker det beste for selskapet og for oss aksjonærer. Jeg vil komme med et par eksempler. Utgangspunktet er at man sitter med 100k aksjer.

Kurs 14/11 kr 5, emisjonskurs 3. Det må tilføres 175mill/3 nye aksjer ca 60mill aksjer i TRVX. Totalt antall aksjer ca 145mill. Du vil i dette tilfellet bli tilbudt ca 65k aksjer (t-retter). Gitt at kursen etter emisjon i dette tilfellet vil ligge på ca kr 4 vil din aksjeverdi i TRVX være ca 660k.

Kurs 14/11 kr 0,70, emisjonskurs 0,5. Det må tilføres 175mill/0,5 nye aksjer 350mill aksjer i TRVX. Totalt antall aksjer ca 435mill. Du vil i dette tilfellet bli tilbudt ca 392k aksjer (t-retter). Gitt at kursen etter emisjon i dette tilfellet vil ligge på ca kr 0,6 vil din aksjeverdi i TRVX være ca 295k.

Dette eksemplet viser at jo høyere emisjonskurs jo større verdi har din portefølje/egenkapital etter emisjonen og det er atskillig kortere vei til å tjene penger på selskapet.

TyrionIV
Etter noen runder oppi hodet mitt er jeg faktisk enig med deg at man må tilføre kr 2 pr aksje for å forsvare sin posisjon i selskapet. Jeg ser bare ikke helt poenget med å tenke slik.

1 Like

Nei

Dagens kurs 10
Besluttet rabatt 35 %
Tegningskurs 6,50
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 26 923 077
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 113 505 482
Tegningsretter per aksje 0,31
MCAP før emisjon 865 824 050
MCAP eter emisjon 1 040 824 050
Teoretisk ex-rights price (TERP) 9,17
Verdi av tegningsrett 2,67
1 Like

Ditt eksempel har altså 40% rabatt, og da ser det sånn ut, helt presist:

Dagens kurs 5
Besluttet rabatt 40 %
Tegningskurs 3,00
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 58 333 333
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 144 915 738
Tegningsretter per aksje 0,67
MCAP før emisjon 432 912 025
MCAP eter emisjon 607 912 025
Teoretisk ex-rights price (TERP) 4,19
Verdi av tegningsrett 1,19

Og det er jeg helt enig i.

1 Like

Jeg har ikke tatt hensyn til rabatten, da det er enklere å forklare uten. Trekk ut rabatten i dine tall så ser du at vi kommer fram til ca samme resultat.

Mine %-er er ikke rabatt. Det viser hvor mange nye aksjer som må utstedes ved hhv emi.kurs på 5 og 10 kr.

1 Like

Det der er jo egentlig selvforklarende da. Skjønner ikke om noen over her er uenige i det.

1 Like

Da er selskapet i ditt eksempel også mindre verdsatt, ja – og selvfølgelig vil din eierandel være mindre verdt… Som sagt, inngangsverdien er den samme og Marketcap bestemmer hvorvidt du er i pluss eller minus.

Prøv nå å se for deg at selskapet 6 mnd frem i tid verdsettes til 1 mrd uansett hvordan emien blir seende ut – hva vil din aksjeandel da være verdt i de 2 eksemplene?
Og i hvilket eksempel er det lurest å prøve å overtegne i?

1 Like

Nja… Det er ikke dette eksempelet som er noe stridskjerne. Men hvorvidt man utvannes mer eller mindre eller akkurat like mye ved å tegne seg for sin andel og hvorvidt markedtacap da vil bestemme hvordan du ligger an.

Poenget mitt er at dersom det finnes en “sann” verdi på teknologien/selskapet, så vil endgame bli at man sitter igjen med akkurat like mye investert og like mye tap eller gevinst når man forsvarer sin eierandel og ved endgame (eksempelvis oppkjøp) vil sitte igjen med akkurat det samme så sant den “sanne” verdien kommer fram og det er marketcapen til “endgame” som bestemmer resultatet.
For mer kortsiktige kan nok emikursen spille inn… (men tror også at jo lavere den kommer, jo mer sannsynlig blir en kraftig overtegning og jo mer sannsynlig vil det være for at det kommer et kraftig kursløft opp over emi-nivåer)

3 Likes

Så lenge man bruker alle tegningsrettene man får tildelt, så er det ett fett hva kursen er ja - man vil eie like mye av selskapet etterpå. Men ved lav kurs, så er naturligvis denne andelen verdt mindre.

At den “sanne” verdien av en aksje er noe helt annet enn TERP etter gjennomført emisjon er jo et åpent spørsmål.

Dersom den “sanne” verdien av selskapet er 1 milliard, og dette blir MCAP om en måned, så er det ett fett om du benyttet alle dine tildelte tegningsretter på 3 kroner eller 5 kroner.

Dersom tegningsrettene har en verdi når tegningsperioden er over, så vil emisjonen helt sikkert bli overtegnet, og det gjelder uansett hva tegningskursen er. Da kan man bare regne med noen få prosent overtegning som følge av de dimlingene som lar tegningsrettene forbli ubenyttet.

1 Like

Ja, vi er nok enig i det ja. Din andel av Mcap vil være den samme om du forsvarer din eierandel. Det går kanskje mer på følelser å se din eierandel i selskapet som du sitter i idag i kroner blir mer eller mindre vasket ut en emisjonskurs på 50 øre. Du har kanskje gitt kr 8 i snitt for de aksjene. Det veier jo selvfølgelig mye opp å få kjøpt aksjer til 50 øre i bøtter og spann. Aksjekursen må med en slik tilfelle nesten 4 doble seg for at man skal gå i null. Med en emisjonskurs rundt kr 3 så holder det at kursen går fra 4 til 6 kroner. I begge tilfeller vil Mcap være det samme så her har du et godt poeng. Mye psykologi ute og gå her, men jeg tror det er kortere vei til å tjene pnger på aksjene være ved så høy emisjonskurs som mulig.

1 Like

Det fundamemtale og valgene som foretas nå, virker fornuftige. Spesielt for melanoma. Konkurrentene leser ut sine data fortløpende nu (som oncosec på sitc) og flere H122. trvx må trolig bedre sine 35% best in class for veien videre.

Eneste bekymring her er rekruteringshastighet (sammemlignet med cohort 2 fra melanoma studien) antall pasienter (antar n10 per arm) og antall kombinasjoner tenkt gjennomført ihht cash på bok etter denne emi. De må virkelig starte snarlig for å rekke utlesning i 2023.

Håper de får napp basert på gode data i 23 for å ta dette videre (om ikke noe meldes veeeldig snarlig da :slight_smile: ).

TG plattformen,drives via eksterne er en fin backup og circRna med next gen oncos som vektor virker spennende, her “henger de etter” 3-4 selskaper, så viktig at de igjen får deal eller funding (oncos data i 23) for å dra dette videre selv.

Mye spennende kan skje på veien mot 2023 (som AZ avklaring i CRC), men selv tror jeg de største tingene skjer i 2023/24 (gjelder alle platformene → da er nok ikke mcap på 370mnok som idag)

6 Likes

Hva skal EW prate om neste uke da? Gjenbruk av presentasjonen fra noen få uker siden?

Er det ikke sidste chance for en peptalk inden nye t-retter ryger i trykken??

Jeg er en av dem som tror Targo har minst ett ess i ermet før den 24/11.

På mange måter vil det avgjøre Sougs ettermæle. En skikkelig boost nå og en emisjonskurs på 6kr+, og han kan avslutte i god stil. Lavere enn dette, og han forlater skuta i skam og har regelrett feilet.

Litt tabloid og satt på spissen, men likevel et ganske riktig situasjonsbilde. Og da må jeg få understreke at dette kun er min personlige oppfatning, og ingen fasit.

6 Likes

Mindre optimistisk her. Tror styre har innsett at gamblingen til ØS feilet, og at de nå river av plasteret uten å legge ansvar på EW, så han får en flying start på alle andre områder enn kursutvikling.

1 Like

Hvordan funker det med skatt på salg av tegningsretter? Jeg kommer mest sannsynlig til å selge mine tegningsretter og det ergrer meg fordi det i praksis blir det samme som å realisere en del av papirtapet. Hvis jeg da i tillegg må betale skatt på salget så blir jeg gretten. :slight_smile: Eller er det slik at salgssummen blir stående på ASK og dermed regnes inn i den vanlige “transaksjonsloggen” av penger inn og ut der?

Selg aksjer og bruk T rett. Da får du realisert :slightly_smiling_face:

snart på 3-tallet targovax