Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

En t-rett gir deg rett til å kjøpe en ny aksje. Hvor mange t-retter du får avhenger av børskursen den 24.nov.

Dersom børskurs er 10kr utstedes 17,5 mill nye aksjer.
Antall aksjer øker med ca 20%.
Dette betyr at du må ha 5 aksjer for å få 1 t-rett.

Dersom børskursen ender på 5kr utstedes det 35 mill nye aksjer (ca 40%). Da får du 2 t-retter for hver 5 aksjer du eier.

Begge eksempler øker aksjekapitalen med 175 mill.

Børskursen påvirker ikke hvor mye penger du trenger for å forsvare eierandelen du har idag, den vil som andre også skriver være 2kr pr aksje.

Verdi av t-retter avhenger av emisjonskurs.

1 Like

"Jeg vet ikke om folk bevisst forsøker å villede eller om det er manglende kunnskap som gjør det, men det er ekstremt frustrerende å se på hvor mange som slenger ut hårreisende og ukorrekte påstander i hytt og pine her.

Noe å se på for admin og få rensket ut alt som er feil av “emisjonsforklaringene” her…??"

Jeg tror denne var rettet til meg slik du formulerte deg. Jeg vet ikke om du helt skjønner dette eller om du spiller litt dom. Når du skriver så virker du fornuftig, men at du ikke skjønner forskjellen på en emisjon på 50 øre og kr 4 virker for meg merkelig. Hvis du har aksjer i TRVX så kan du jo prøve å regne på hva eierandelen din i kroner blir i selskapet ved den forskjellen og hvor mye dine aksjer som du sitter idag er verdt ved en emisjon på 50 øre. Skulle den bli satt på 50 øre så må selskapets verdi utrolig mye opp i verdi for at du skal gå i null.

1 Like

Ved å vente med å komme med kursdrivende før ex.retter er en måte å beskytte de aksjonærer som velger å sitte, selv om kursen nå raser. Riktig nok forutsatt da at man deltar i den rettede emi.

Rettenes pris bør følge kursen proporsjonalt. Her er det fort å gjøre feil med kjøp og salg, det er min frykt for egen del. Kommer til å støtte meg til forumet her og håpe på gode innlegg.

Jeg lurer fortsatt på hva Radiumhospitalets stiftelse sin innstilling er. Hva har de gjort tidligere? Noen som veit? Blir det salg av retter etter tegner de seg?

1 Like

Ja, det er jo nettopp det som er greia. Summen de skal ha inn er fast, emikursen er flytende. Det de skal ha inn tilsvarer 2 kr pr aksje selskapet har i dag.

6 Likes

Jepp:
Per i dag er det 86,5 mill aksjer.
De skal hente inn 175 mill.
Hvor mye du må betale per aksje du eier i dag blir
175mill / 86,5 mill = 2,023 kr per aksje du eier per i dag for å forsvare din eierposisjon.

6 Likes

Nei, der misforstår du. Det er en stor fordel for sittende aksjonærer at kursen er så høy som mulig før 24/11. Jo lavere kurs jo flere aksjer må tilføres selskapet og dermed så utvannes de pengene du har i selskapet idag i enda større grad selv om det blir lavere kurs på emisjonen.

1 Like

Jeg gir opp – dette skjønner du ikke…

Det gjør jeg også, det regnestykket du hadde litt lengre opp med 175mill/86mill aksjer skjønner jeg ikke bæret av. Der mener jeg du blander hummer og kanari :slight_smile:

Det er du som ikke skjønner greia. 100 %

6 Likes

Gjør deg selv, og oss andre en tjeneste, og selg deg ut.

Profitt. Det er riktig. Allikevel beskyttes eierandelen og det er viktig og jeg mener meget aksjonærvennlig.

Kanskje litt uklart mtp kurs. Jeg ønsker jo høyest mulig kurs, men det er viktigst den dagen jeg selger. Eller den dagen jeg blir tvunget til å selge. Hvertfall når det er midler til å forsvare posisjonen ved emisjoner. Nå kan vi velge selv, ikke få beskjed etter en god periode mtp kurs

Hyggelig med engasjement :slight_smile:

1 Like

At prisen skal fastlegges tre uker frem i tid er noe den nye CEOen kan dra mye lærdom av. Maken til uforstand til hvordan aksjemarkedet fungerer. Selv om @Forsk skulle komme på banen og fortelle at den indre verdien er Kr10 per aksje blir dette tidenes billigsalg. Uten nyheter før den 24.

1 Like

Enig. Har ment det samme hele tiden. Hvordan er det mulig gjøre noe så talentløst? Hva er årsaken?

2 Likes

Dette er ikke så vanskelig. Alle aksjonærer håper nok på høyest mulig kurs, men for de som vil forsvare eierandel, er totalbeløpet som må skytes inn ved emisjonen gitt: MNOK 175 x din eierandel i prosent i dag.

For de som ikke har mulighet til å bli med i emisjon, men likevel vil sitte med dagens beholdning, er det selvsagt ekstra viktig med høyest emisjonskurs for å sikre lavest mulig utvanning.

2 Likes

Dere som henger her hele dagen lang og syter og klager. Hvorfor kan dere heller ikke diskutere det faktum at HealtCap ikke er med som garantist? Er det fordi de har folk i styret og potensielt vet mer enn de fleste andre? Eller er det som vanlig bare en stor haug med tilfeldigheter?

2 Likes

Hva store profesjonelle aktører foretar seg er alltid rene tilfeldigheter.

3 Likes

Profit - der er således som TyrionIV skriver

Læs fra deres udsendte skrivelse og læg mærke til det fremhævede ord……

I henhold til allmennaksjeloven § 10-4 vil selskapets aksjonærer på tidspunktet for den ekstraordinære generalforsamlingen -

gis fortrinnsrett til å tegne og tildeles de nye aksjene i forhold til antall aksjer i selskapet. de eier fra denne datoen, og vil i henhold til styrets forslag motta tegningsretter PROPORSJONALTmed deres eksisterende aksjepost

slik den er registrert i Selskapets aksjonærregister i Verdipapirsentralen (VPS) ved utløpet av 29. november 2021. Forutsatt at en kjøp av aksjer skjer med ordinært T+2-oppgjør, aksjer kjøpt til og med 25. november 2021 vil gi rett til å motta tegningsretter, mens aksjer kjøpt fra og med 26. november 2021 ikke vil gi rett til å motta tegningsretter.

Så har du lyst til å ha mulighet til å kjøpe aksjer til 2 kr kjøper du aksjer nå profit. Og gjør du det blir du ikke utvannet, ok?

Svaret er enkelt. Soug trodde på en avtale før Q3. Ny CEO tror på avtale før den 24. Ny emi skulle vært til kurs den 3/11. Emitiden kunne vært de to påfølgende ukene ette den 24 med omtalt rabatt.

Dette er rent spekulativt, eller?

2 Likes