Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Profitt. Det er riktig. Allikevel beskyttes eierandelen og det er viktig og jeg mener meget aksjonærvennlig.

Kanskje litt uklart mtp kurs. Jeg ønsker jo høyest mulig kurs, men det er viktigst den dagen jeg selger. Eller den dagen jeg blir tvunget til å selge. Hvertfall når det er midler til å forsvare posisjonen ved emisjoner. Nå kan vi velge selv, ikke få beskjed etter en god periode mtp kurs

Hyggelig med engasjement :slight_smile:

1 Like

At prisen skal fastlegges tre uker frem i tid er noe den nye CEOen kan dra mye lærdom av. Maken til uforstand til hvordan aksjemarkedet fungerer. Selv om @Forsk skulle komme på banen og fortelle at den indre verdien er Kr10 per aksje blir dette tidenes billigsalg. Uten nyheter før den 24.

1 Like

Enig. Har ment det samme hele tiden. Hvordan er det mulig gjøre noe så talentløst? Hva er årsaken?

2 Likes

Dette er ikke så vanskelig. Alle aksjonærer håper nok på høyest mulig kurs, men for de som vil forsvare eierandel, er totalbeløpet som må skytes inn ved emisjonen gitt: MNOK 175 x din eierandel i prosent i dag.

For de som ikke har mulighet til å bli med i emisjon, men likevel vil sitte med dagens beholdning, er det selvsagt ekstra viktig med høyest emisjonskurs for å sikre lavest mulig utvanning.

2 Likes

Dere som henger her hele dagen lang og syter og klager. Hvorfor kan dere heller ikke diskutere det faktum at HealtCap ikke er med som garantist? Er det fordi de har folk i styret og potensielt vet mer enn de fleste andre? Eller er det som vanlig bare en stor haug med tilfeldigheter?

2 Likes

Hva store profesjonelle aktører foretar seg er alltid rene tilfeldigheter.

3 Likes

Profit - der er således som TyrionIV skriver

Læs fra deres udsendte skrivelse og læg mærke til det fremhævede ord……

I henhold til allmennaksjeloven § 10-4 vil selskapets aksjonærer på tidspunktet for den ekstraordinære generalforsamlingen -

gis fortrinnsrett til å tegne og tildeles de nye aksjene i forhold til antall aksjer i selskapet. de eier fra denne datoen, og vil i henhold til styrets forslag motta tegningsretter PROPORSJONALTmed deres eksisterende aksjepost

slik den er registrert i Selskapets aksjonærregister i Verdipapirsentralen (VPS) ved utløpet av 29. november 2021. Forutsatt at en kjøp av aksjer skjer med ordinært T+2-oppgjør, aksjer kjøpt til og med 25. november 2021 vil gi rett til å motta tegningsretter, mens aksjer kjøpt fra og med 26. november 2021 ikke vil gi rett til å motta tegningsretter.

Så har du lyst til å ha mulighet til å kjøpe aksjer til 2 kr kjøper du aksjer nå profit. Og gjør du det blir du ikke utvannet, ok?

Svaret er enkelt. Soug trodde på en avtale før Q3. Ny CEO tror på avtale før den 24. Ny emi skulle vært til kurs den 3/11. Emitiden kunne vært de to påfølgende ukene ette den 24 med omtalt rabatt.

Dette er rent spekulativt, eller?

2 Likes

Hva tenker man om det fundamentale her da? Det bør vel gis størst oppmerksomhet synes nå jeg, men man har jo litt forskjellig horisont…

Jeg liker veldig godt at bruksområdene/ antall kombipartnere til Oncos-102 synes å utvides. Økt oppmerksomhet rundt TG er også positivt. Jo flere bein å stå på, jo mer trygg investering. Derfor har jeg også bestemt meg for å forsvare eierandelen min i emisjonen - i alle fall med dagens kursnivå eller lavere. Ingen grunn til at denne ikke bør rebounde kraftig med det vi vet pr. i dag og likviditeten på plass frem til Q3-23…

At man har valgt å gi alle aksjonærer muligheten til å delta i emisjonen i motsetning til tidligere, er kun positivt. Håper det er en takk til alle småaksjonærene som ikke hørte på advarselen til Soug i sin tid.

4 Likes

Hvis du ikke forstår at de som satt med aksjer når meldingen om emisjonen kom, taper på en lav en emikurs så gir jeg opp. Selv om du kan opprettholde eierandelen din så vil det jo være blodrøde tall i regnskapet.

1 Like

Jeg var tidligere 100% investert i biotek, så tok jeg en pause og holdt på med krypto. Har nå nylig begynt å kjøpe meg opp igjen biotek-selskaper jeg fulgte tett for et par år siden.
Så er ikke helt oppdatert enda.

Men er det slik å forstå at oppdatering for Mesothelioma-studien kan komme når som helst mot slutten av året?

1 Like

Jeg synes vi har en interessant diskusjon nå. Jeg sitter relativt fullastet og ønsker det beste for selskapet og for oss aksjonærer. Jeg vil komme med et par eksempler. Utgangspunktet er at man sitter med 100k aksjer.

Kurs 14/11 kr 5, emisjonskurs 3. Det må tilføres 175mill/3 nye aksjer ca 60mill aksjer i TRVX. Totalt antall aksjer ca 145mill. Du vil i dette tilfellet bli tilbudt ca 65k aksjer (t-retter). Gitt at kursen etter emisjon i dette tilfellet vil ligge på ca kr 4 vil din aksjeverdi i TRVX være ca 660k.

Kurs 14/11 kr 0,70, emisjonskurs 0,5. Det må tilføres 175mill/0,5 nye aksjer 350mill aksjer i TRVX. Totalt antall aksjer ca 435mill. Du vil i dette tilfellet bli tilbudt ca 392k aksjer (t-retter). Gitt at kursen etter emisjon i dette tilfellet vil ligge på ca kr 0,6 vil din aksjeverdi i TRVX være ca 295k.

Dette eksemplet viser at jo høyere emisjonskurs jo større verdi har din portefølje/egenkapital etter emisjonen og det er atskillig kortere vei til å tjene penger på selskapet.

TyrionIV
Etter noen runder oppi hodet mitt er jeg faktisk enig med deg at man må tilføre kr 2 pr aksje for å forsvare sin posisjon i selskapet. Jeg ser bare ikke helt poenget med å tenke slik.

1 Like

Nei

Dagens kurs 10
Besluttet rabatt 35 %
Tegningskurs 6,50
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 26 923 077
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 113 505 482
Tegningsretter per aksje 0,31
MCAP før emisjon 865 824 050
MCAP eter emisjon 1 040 824 050
Teoretisk ex-rights price (TERP) 9,17
Verdi av tegningsrett 2,67
1 Like

Ditt eksempel har altså 40% rabatt, og da ser det sånn ut, helt presist:

Dagens kurs 5
Besluttet rabatt 40 %
Tegningskurs 3,00
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 58 333 333
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 144 915 738
Tegningsretter per aksje 0,67
MCAP før emisjon 432 912 025
MCAP eter emisjon 607 912 025
Teoretisk ex-rights price (TERP) 4,19
Verdi av tegningsrett 1,19

Og det er jeg helt enig i.

1 Like

Jeg har ikke tatt hensyn til rabatten, da det er enklere å forklare uten. Trekk ut rabatten i dine tall så ser du at vi kommer fram til ca samme resultat.

Mine %-er er ikke rabatt. Det viser hvor mange nye aksjer som må utstedes ved hhv emi.kurs på 5 og 10 kr.

1 Like

Det der er jo egentlig selvforklarende da. Skjønner ikke om noen over her er uenige i det.

1 Like

Da er selskapet i ditt eksempel også mindre verdsatt, ja – og selvfølgelig vil din eierandel være mindre verdt… Som sagt, inngangsverdien er den samme og Marketcap bestemmer hvorvidt du er i pluss eller minus.

Prøv nå å se for deg at selskapet 6 mnd frem i tid verdsettes til 1 mrd uansett hvordan emien blir seende ut – hva vil din aksjeandel da være verdt i de 2 eksemplene?
Og i hvilket eksempel er det lurest å prøve å overtegne i?

1 Like

Nja… Det er ikke dette eksempelet som er noe stridskjerne. Men hvorvidt man utvannes mer eller mindre eller akkurat like mye ved å tegne seg for sin andel og hvorvidt markedtacap da vil bestemme hvordan du ligger an.

Poenget mitt er at dersom det finnes en “sann” verdi på teknologien/selskapet, så vil endgame bli at man sitter igjen med akkurat like mye investert og like mye tap eller gevinst når man forsvarer sin eierandel og ved endgame (eksempelvis oppkjøp) vil sitte igjen med akkurat det samme så sant den “sanne” verdien kommer fram og det er marketcapen til “endgame” som bestemmer resultatet.
For mer kortsiktige kan nok emikursen spille inn… (men tror også at jo lavere den kommer, jo mer sannsynlig blir en kraftig overtegning og jo mer sannsynlig vil det være for at det kommer et kraftig kursløft opp over emi-nivåer)

3 Likes