Jeg synes vi har en interessant diskusjon nå. Jeg sitter relativt fullastet og ønsker det beste for selskapet og for oss aksjonærer. Jeg vil komme med et par eksempler. Utgangspunktet er at man sitter med 100k aksjer.
Kurs 14/11 kr 5, emisjonskurs 3. Det må tilføres 175mill/3 nye aksjer ca 60mill aksjer i TRVX. Totalt antall aksjer ca 145mill. Du vil i dette tilfellet bli tilbudt ca 65k aksjer (t-retter). Gitt at kursen etter emisjon i dette tilfellet vil ligge på ca kr 4 vil din aksjeverdi i TRVX være ca 660k.
Kurs 14/11 kr 0,70, emisjonskurs 0,5. Det må tilføres 175mill/0,5 nye aksjer 350mill aksjer i TRVX. Totalt antall aksjer ca 435mill. Du vil i dette tilfellet bli tilbudt ca 392k aksjer (t-retter). Gitt at kursen etter emisjon i dette tilfellet vil ligge på ca kr 0,6 vil din aksjeverdi i TRVX være ca 295k.
Dette eksemplet viser at jo høyere emisjonskurs jo større verdi har din portefølje/egenkapital etter emisjonen og det er atskillig kortere vei til å tjene penger på selskapet.
TyrionIV
Etter noen runder oppi hodet mitt er jeg faktisk enig med deg at man må tilføre kr 2 pr aksje for å forsvare sin posisjon i selskapet. Jeg ser bare ikke helt poenget med å tenke slik.