Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

image

Noen som virkelig ikke vil ha oss over 4,3 i dag…
Spesielt handelsmønster i dag!

4 Likes

masse grønt da, så det kjøpes opp ihvertfall!

2 Likes

Satser på nyheter før den 24 og la til 50k på 4,12. (:Vi vil jo ikke gi bort selskapet.)

5 Likes

Det ville vært en svært amatørmessig emisjon hvis ikke det kom nyheter før 24/11. Det ville da nesten vært en emisjon som gikk inn i historiebøkene på hvordan ting ikke skal gjøres. TRVX har gjort det motsatte av hva alle andre gjør. Normalen er å pumpe kursen før annonsering av emisjon. De har hatt flere muligheter til å gjennomføre med den varianten. I den siste tiden har de isteden annonsert nyheter rundt endringer i ledelsen som har ført til at kursen falt til ca kr 5,5 før annonsering av emisjon. Jeg forventer nyheter nå eller så har de bommet totalt og det vil bli stilt spørsmål rundt den nye ledelsen.

1 Like

Jeg tror vi skal være varsom med å stille ny CEO til ansvar for tidligere CEOs handlinger. Soug regnet med avtale + kapital. Intet ble innfridd før Q3. Derfor avgangen. Såfremt det bare var en utsettelse som innfris før den 24, eller senest når emisjonen avsluttes, blir alle lykkelige. Ellers et blodbad som i realiteten blir at en stor del av selskapet gis bort til nye eiere.

Enig i det du skriver ift ny CEO. Har de ikke noen gulrøtter å komme med nå før den 24/11, så burde de ventet noen måneder til de hadde det. Det har de kapital til. Jeg tror det dukker opp noe nå eller så mister jeg tilliten til den nye ledelsen.

Det spiller ingen rolle med nyheter med denne emisjonsformen.

Beløpet som skal inn er allerede gitt. Litt over 2kr per aksje du eier.

Men de som ikke har tenkt å delta i emisjonen bør kvitte seg med aksjene sine, slik at de unngår å bli utvasket.

Jeg vil heller foretrekke solide nyheter etter emisjonen, slik at kursen kan stige helt uten emisjonsfrykt.

4 Likes

Et børsnotert selskap har meldeplikt om de sitter på kurssensitiv informasjon. Å melde en emisjon mens de holder tilbake opplysninger fra markedet høres ikke helt lovlig ut.

1 Like

Der tar du helt feil “tusentakk”. Emisjonen er satt i intervallet kr 0,5-10 og vil baseres på vektet gjennomsnittskurs den siste handelsdagen 24/11. Så det er særdeles viktig hva kursen er 24/11 for eksisterende aksjonærer. Jo lavere kurs jo større utvanning av selskapsverdien og flere aksjer må utstedes. Det er veldig negativt for sittende aksjonærer som får sine verdier som de har i selskapet idag kraftig redusert. Høy kurs på siste handelsdag er selskapet og sittenede aksjonærer tjent med eller så overføres selskapsverdien til nye aksjonærer som investerer etter emisjon.

3 Likes

De kan vel “varsle” emisjon slik de har gjort. Men når prospektet kommer og tegningsperioden blir satt igang så skal all info på bordet.

Emisjonen vil være som du beskriver, men det du ikke skriver er at tegningsrettene vil tilfalle eksisterende aksjonærer på denne datoen, og kostnaden for å løse inn samtlige tegningsretter vil tilsvare litt over 2 kr per aksje du eier på denne datoen.

Så eier du 1000 aksjer, så får du tegningsretter tilsvarende litt over 2000kr.

Det som er det store spørsmålet her er hvor mange tegningsretter du får for de 2000 kronene.
Men så lenge du deltar i emisjonen, så spiller det heller ingen rolle. For din andel i selskapet forblir uendret.

5 Likes

Alle eksisterende aksjonærer kan forsvare sin posisjon og det er riktig som tusekakk skriver at for hver aksje du eier i dag må du spytte inn rett over 2 kr for å beholde din eierandel
Jeezes - hvor mange ganger må det forklares at dette er en fortrinnsrettet emisjon rettet mot EKSISTERENDE aksjonærer

Tegn deg for dine tildelte T-retter, så får du akkurat like stor eierandel av selskapet som før – hell, du kan jo forsøke å overtegne massivt dersom du synes firmaet verdsettes lavt!!
Har du ikke midler til det, kan du forsøke å selge litt nå og beregne det slik at du kan tegne for din andel. Evnt selge dine t-retter (om de får noen verdi). Det er igrunnen hver og ens privilegie og problem å vurdere selv.

Jeg, for min del, tror at med denne lave prisingen som er per i dag, så vil emisjonen bli overtegnet av eksisterende aksjonærer slik at garantistene ikke får aksjer.

Jeg vet ikke om folk bevisst forsøker å villede eller om det er manglende kunnskap som gjør det, men det er ekstremt frustrerende å se på hvor mange som slenger ut hårreisende og ukorrekte påstander i hytt og pine her.

Noe å se på for admin og få rensket ut alt som er feil av “emisjonsforklaringene” her…?? (@Savepig)

12 Likes

Så lenge man har penger til å forsvare posisjonen sin så blir man ikke utvannet. Om man ikke har det så vil man jo være interessert i høyest mulig kurs. Er jo stor forskjell på en emisjon på 350 mill aksjer og 17 mill aksjer.

4 Likes

TyrionIV. Siden du svarer på mitt innlegg. Hva i allverden er feil med det?

Kursen har selvfølgelig en meget stor betydning 24/11 selv om man tegner seg for de aksjene man har rett på og forsvarer sin posisjon. Det er selskapets verdi som utvannes ved lav kurs, ikke den enkeltes aksjonærs eierandel. Der er forøvrig en og samme greia.

Og det er heller ikke riktig at du må “spytte inn” rett over kr 2 for å beholde sin eierandel. Det kommer helt an på sluttkursen 24/11. I værste fall trenger man ikke å spytte inn mer enn 50 øre og da er verdien av de aksjene du sitter på idag nesten ikke verdt noen ting.

Dette er riktig hvis man ser helt isolert på selve emisjonen. Men for alle de som har hatt aksjer en stund så er det jo selvfølgelig bedre jo høyere kurs emisjonen blir satt på. De fleste er vel i aksjemarkedet for å tjene penger? Alle er vel interessert i så høy aksjekurs som mulig? Så det vil jo være enorm forskjell om en emisjon blir satt på 2,50 eller 3,50. Og grunnen til at kursen presses ned er jo emisjonen. Hvis man tror det ikke spiller noen rolle i ettertid hva som har vært emikursen har man neimen ikke studert/vært med på mange emisjoner. Og emisjonen er av en eller annen merkverdig grunn er satt frem tid, som da gir markedet muligheten til å bestemme emikursen. Selskapet har jo ikke lov å sitte på kursdrivende info, så det er jo ikke som noen håper at det kommer kursdrivende nyheter fra selskapet. Det må isåfall være noe selskapet ikke er kjent med idag.

1 Like

Enig. Selskapet kan forøvrig slippe data eller annet kursdrivende informasjon som blir klart i emisjonsperioden. Her er det det visst spillerom og jeg tror det skjer.

1 Like

Det virker som om en del er strålende fornøyd med å bare beholde sin eierandel. Om kursen bli 50 øre eller 4 kroner er ikke så farlig, bare eierandelen forblir lik. Jeg trodde også man ønsket å tjene penger på aksjer.

Men nå er det vel først når prospektet og tegningsrettene er ute at all info skal på bordet. Så det kan vel være kursdrivende info enda som ikke har kommet fram.

3 Likes

Buffet, du har skjønt det.

2 Likes

Ehhhh jo:

  • for hver aksje du eier per idag, må du spytte inn litt over 2 kr for å forsvare din eierandel.
  • Om du mener teknologien er mye mer verdt enn det det verdsettes til i dag – bør du gjøre nettopp det.

Hæh…??? Utvanning av selskapets verdi?? Hva er det?
Verdien markedet gir til selskapet blir selvsagt lavere om kursen den handles på er lavere – så blir det opp til deg selv å vurdere hvorvidt markedet gir rett prising til teknologien eller om det er et gunstig tidspunkt å kjøpe mer på.

Klart emisjonskursen kan ha noe å si i en periode like etter den og en stund etter og dette er noe ikke-langsiktige aksjonærer kan få merke. Men for dem som er langsiktige aksjonærer og investerer i teknologien , så bør man heller vente til “støvet har lagt seg” etter emien og avvente hva markedet da prissetter teknologien til. Antall aksjer er i så måte irrellevant.
Det er marketcap som betyr noe, hvor mye du har betalt for din eierandel og hvor mye du kan få for din eierandel. Om kursen er 30 kr og du har 20000 aksjer som du totalt har betalt 100000 kr for vil det vil det bli akkurat det samme som kurs 20 og du har 30000 aksjer med totalt beløp betalt for dem 100000 kr.

Har deltatt i mange emisjoner nå, jeg. Bl.a en emisjon Pcib hadde i 2016 på 7 kr og som på den kursen verdsatte selskapet til rundt 100 mill. Overtegnet og ble veldig fornøyd med kursutviklingen i etterkant.

Jeg vil påstå at det er hovedpoenget med denne emisjonsformen – å tilgodese eksisterende eiere med en mulighet til å beholde sin eierandel fordi de mener bedriften er verdsatt såpass lavt at det ville føltes helt umoralsk å kjøre en rettet emisjon mot utvalgte investorer.
Og dersom kursen kommer helt ned i 50 øre per ny aksje tror jeg det vil være en veldig god idè å forsøke å overtegne så mye som mulig gitt hva jeg personlig verdsetter teknologien og bedriften til i dag.

7 Likes

Så om kursen på emien blir 50 øre eller 10 kroner så trenger man uansett bare å spytte inn 2 kroner pr aksje man eier for å ha helt lik eierandel? :sweat_smile: