Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Ang tegningsretter på ASK, hva mener du kunne vært anderledes for å unngå/redusere skatt?

Jeg ønsket en litt annen inndeling i forhold til PCI Biotech aksjer i forhold til hvor jeg hadde tegningsrettene så gjorde justeringer for å selge og så kjøpe de tilbake etterhvert på annen konto. Hadde jeg vært klar over at salg av tegnignsretter utløste skatt så hadde jeg valgt å la vær å gjøre dette og heller bare tegnet meg opp på normal måte.

1 Like

Skjønner, takk.

Ja, hvis man har penger til å tegne seg for alle rettene man får for aksjer på ASK-kontoen, så slipper man å skatte av det.

Mener det er et stygt hull i ASK-ordningen at man f eks ikke unngår beskatning dersom man ønsker å være cash-nøytral ved tegning via tildelte tegningsrettigheter - dvs selge nok TR til å tegne aksjer for resten, og sitte igjen med (ca) 0,- kr i cash.

Veldig greit å være klar over - men dette er kanksje feil tråd i diskutere dette i…? :slight_smile: @pdx

1 Like

Personlig synes jeg det er rart at tegningsretter skal beskattes i det hele tatt så lenge verdien fortsatt blir på ASK kontoen, men det er som nevnt en annen sak :slight_smile:

Me fix :wink:

1 Like

Hva er det som stopper for dette?

Skatte- og ASK-reglene i Norge.

I det man får utdelt TR på ASK-konto, behandles disse som om de står utenfor ASK-kontoen, med inngangsverdi 0. Evt salg av disse vil utløse skatt (nesten 32% i 2019) av gevinsten (som da blir lik salgsverdien).

Dette i motsetning til å ha aksjene og TR på en konto tilhørende et personlig AS (som har andre ulemper/kostnader)

1 Like

Er det noen måte å se hvor mye innskudd man har gjort til en ASK? Har en ASK hvor aksjer ble konvertert fra vanlig konto til ASK og så flyttet til Nordnet, så nå har jeg mistet helt oversikt. De stedene jeg har å sjekke er mao Nordnet og VPS.

Det samme skjedde meg, så har egentlig mistet totaloversikten jeg også. Fint om noen har en løsning på dette

Fant ut av det på VPS, eller i hvert fall noe som burde være godt nok, du logger inn og så på beholdning, på siden, så velger du ASK og på kolonner, så legger du til som vist under. For å finne innskudd, så må man vel da bare ta markedsverdi minus realisert og urealisert gevinst minus utbytte og legge på evt cash på kontoen (eller trekke fra hvis du har belåning).

Jeg har visst stort sett klart å velge en haug med tapere, og bare en skikkelig vinner, Kitron. Jeg har eid aksjen siden 2015 og har nå et snitt på litt under en krone med utbytte. Jeg har da tradet litt underveis og fått endel utbytte, men jeg har også doblet antall aksjer, mye av det de siste månedene.

Listen min over aksjer jeg har tapt penger på er lang: NAUR, TIL, HAVYARD, PHO, PCIB, GOGL, NattoPharma, Funcom.

Har forsåvidt tjent bittelitt på KOA også, mens resten jeg er i pluss på er det snakk om hundrelapper. :stuck_out_tongue:

1 Like

Sjekk kontoutskriften fra banken for ASK som du fikk ifm skattemeldingen der står det hvor mye som er totale innskudd og uttak pr 1/1 og så er det bare og trekke fra eller legge til det en har overført i år.
Der etter er det bare og regne ut hvor mange % gevinst eller tap. Jeg har hatt en gevinst jeg er fornøyd med.
Litt usikker på om @Christian sin metode holder dersom du overførte aksjer du hadde inn på ASK. Det stemmer i alle fall ikke hos meg.:smiley:

1 Like

Flytt kit til ny ask, legg ned gamme ask, få skattefradrag? Eller noe sånt?

…splitt?

:face_with_monocle:

1 Like

Jeg har en ASK med en del tap. Ønsker og avslutte denne for å få skattefradrag. Men ønsker egentlig ikke å gå ut av aksjene jeg har på denne kontoen, hvis det plutselig kommer en oppgang. Kan jeg opprette ny ASK hos en annen bank, og kjøpe de samme aksjene her? Og deretter selge og avslutte den gamle ASK kontoen for å få skattefradraget?

1 Like

Ja det kan du.

Kan man ha flere VPS på likt?

Jepp. Sjølv har eg over 10

https://www.vps.no/pub/investor/hva-er-en-vps-konto/

Ok, trodde man kunne ha en VPS, men flere ASK, men lærer litt hver dag ser jeg. Takk! :slight_smile:

10 VPS er sikkert noe over snittet?

Tja si det.
Har forskjellige kontoer som er gamle og ikkje i bruk lenger.
Har også flere kontoer hos hver megler og i tillegg har bruker eg aktivt 3 meglerhus. Så når eit meglerhus er nede så er forhåpentligvis noen av dei andre oppe. Har redda meg mange ganger etter Netfonds ble solgt.

1 Like

Det er rett og slett tragikomisk at resten av bransjen har så dårlig oppetid.

I Sbanken virker det ikke som det er mulig å flytte aksjeposter mellom aksjesparekontoer, får å få realisert tap på den ene aksjeposten så må alle aksjeposter i en aksjesparekonto da selges for så å avslutte kontoen…dette virker da forferdelig knotete?