Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Det er sant, jeg glemte at det er noen som ikke bare ser på denne emisjonen som et jævla pes. :laughing:

2 Likes

Hvis repemien blir kansellert så er det fordi hvem som helst på tidspunktet kan kjøpe billigere aksjer over børs. Og da spiller det ingen rolle hvor pinlig repemien er, i betydningen alt for få aksjer. Men du har absolutt et poeng at de gangene noen store investorer får kjøpe med rabatt samtidig som repemien blir fylt opp, så blir man utvannet på en måte som man kan irritere seg over.

Uansett må man vel hele tiden minne seg selv på at det er emisjon eller dø som gjelder i denne fasen i denne typen bedrifter, og lav kurs er bedre enn ingen kurs. :slight_smile:

Slik jeg forstod “interferensen” så var det vel et svar på at det er naturlig at det blir en diskusjon rundt aksjekurs når det er en emisjon, ikke et forsøk på å rope på sin syke mor.

Ja, dette er vel en emisjon som sittende aksjonærer kan være fornøyd med. Pengene vi hadde i TRVX ble “plutselig” halvert og EK på aksjekontoen ble fryktelig stygg. Til gjengjeld så får vi kjøpt billige emi-aksjer som kanskje en vakker dag gir oss den gevinsten vi har håpet på.

Markedet synes ikke denne emien er like flott som oss. Kursen er kjørt ned kr 1,5 siden emien ble varslet. Vi får se hva dette ender på tilslutt om noen år. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å kaste inn håndkleet.

1 Like

Helt riktig, jeg begynte bare å forklare hvorfor kursen er interessant. Men jeg er ikke snauere enn at jeg kan klage litt for egen regning også. :slight_smile: Jeg har 50k aksjer, noe som altså betyr at jeg må ut med 100kkr for å dra full nytte av emisjonen. De pengene har jeg ikke i cash akkurat nå og jeg har ikke andre aksjer som er modne for salg som gjør at jeg får tak i dem heller (og det er ikke aktuelt å låne).

Dermed må jeg bruke taktikk og håpe på god timing for ikke å gi bort deler av verdiene mine til alle som har råd til å bli med i emisjonen. Hvordan vil kursen utvikle seg på tegningsrettene? Skal man selge umiddelbart eller håpe at kursen stiger mot slutten av tegningsperioden? Skal man selge alt eller bare det man trenger for å kunne kjøpe? Alt hadde vært mye enklere om man bare kunne bli med til 100% i emisjonen, men jeg tipper at jeg ikke er alene om å ikke ha den muligheten.

5 Likes

Er vel endel som satser på at ikke alle t-retter brukes og overtegner

1 Like

Ja, det er det nok, samtidig som jeg ikke håper at de får uttelling for det, siden det ville bety at tegningsrettene får null i salgsverdi. Men du minner meg på at jeg har sittet på the receiving end i andre aksjer og kunnet overtegne fordi jeg har hatt midler tilgjengelig, og slik sett skodd meg på de stakkars som ikke hadde råd til å bli med. :slight_smile:

2 Likes

Man har vel førsteretten når man overtegner betydelig flere i forhold til t-retter man eier når man er aksjonær kontra en uten aksjer i selskapet som prøver å tegne seg uten retter?

1 Like

Joa, men det er nok folk klare over, og da er det bare å handle en lyttepost og overtegne ivei. Usikker på strategien selv. Aksjene i emien er vesentlig “billigere” enn de jeg har i porteføljen min idag, samtidig om jeg ikke er veldig interessert i å redusere om jeg ikke får overtegnet.

1 Like

Har man en “lyttepost” og overtegner så får man antall overtegnede aksjer basert på lytteposten og det blir mest sannsynlig veldig få sålenge andre overtegner med et større antall aksjer.

2 Likes

Trvx-T handles vel helt normalt? Fritt for alle å kjøpe. Vil man ikke ha de tildelte, så selg. Når det er tid for oppgjør er man bunnet gjennom Trvx-T til å tegne, ellers burde man ha solgt…

Man er ikke bundet av av sine t-retter til å kjøpe aksjer.
Når tegningsperioden er over er ubrukte t-retter ugyldige og uten verdi.

1 Like

Sant nok. Ikke bundet, men på sett og vis. Lite hensiktsmessig å kjøpe eller beholde Trvx-T for så ikke tegne seg.

1 Like

Korrekt - tegningsretter som ikke selges eller benyttes tas jo av børsen og verdien forfaller sånn sett etter fristen er gått ut.

Virker for meg som det er mye misforståelser rundt denne emisjonen - noe som er synd

2 Likes

Vi kom oss igjennom denne dagen også, bare 4 børsdager igjen nå :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kan det gå mot en emisjonskurs rundt kr 2? Da dobler vi aksjebeholdningen vår i TRVX vi som blir med fult ut.

2 Likes

Mye drama her nå. Kanskje noen skulle regne ut hva verdiendringen av aksjene blir som følge av emisjonen ved ulike kurser 24 nov?
Om jeg har tolket det rett så går verdien av aksjen ((mcap etter/antall aksjer etter) / (mcap før / antall aksjer før)) (eller TERP/(kurs 24 nov)) til ca 88%, 87% og 85% ved kurs på hhv 6, 5 og 4 kr. Dvs hva verdien av en aksje blir redusert til, om man ikke bruker tegningsrettene. Men så må vi regne med at kursen stiger når støvet har lagt seg og man får fokus på hva selskapet kan levere fremover. I så fall sitter også de som ikke har råd til å bruke tegningsrettene igjen med større verdier ved å sitte gjennom enn å selge under emisjonshysteriet. Det er mao ikke himmel eller helvete om kursen 24 nov blir 6 eller 4 kr, men liten praktisk forskjell. Hva sier du @polygon, som har regnet på dette?

4 Likes

Det skal ikke være så lett å få innsyn på disse🙄
Men i det siste har det dukket opp fler ekspert-vurderinger og igår en panel vurdering
Mon tro hva som skjer bak i kulissene … :grimacing:





23 Likes

Hvis jeg husker rett så er det panelet som gjør beslutningen. Da kan vi kanskje vente oss noen oljekroner snart?

2 Likes

Hader og sælge aktier med underskud, men det skal gøres for at have penge til Targovax, så jeg må heller få revet plastret af.
Hvordan fungere det med tegnings rettighederne vil jeg kunne se dem i min normale bank sammen med mine aktier og reagere herfra?

Ja, det vil du.

1 Like

Bare hold på aksjene. Det er det beste tipset jeg kan gi, i alle fall.

Se på sluttauksjonen de siste dagene. I går var det en aktør som la inn 100.000 aksjer på kjøp rett før close.

Også i før-handelen har kursen ligget høyt. Sluttet i går på 4,20kr og ligger nå, før åpning, på 4,39.

Ikke la dere lure av spillet som foregår i kulissene. Ikke gi bort aksjer til store aktører. Ha litt is i magen, det er fortsatt en uke igjen til «deadline».

11 Likes