Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Alle verdiene i selskapet forblir i de hender de er i i dag på den måten en fortrinnsrettet emisjon fungerer.
Mcap er blitt skadelidende i det korte bildet, det er jeg enig i, men potensialet for mmarketcapen er den samme og uendret (avhenger av gode resultater og markedsadgang)

Ikke kursutviklingen i det korte bildet og ikke ift dene emisjonen som allerede er annonsert – tiktig at jeg mener det.
Mcap som endgame derimot er noe annet.

Det er ikke umulig at det ikke hadde gitt denne, forhåpentligvis midlertidige, utviklingen med ditt tenkte scenario – Men det er ikke så lett når man er avhengig av EGF for å få emisjonen gjennom.

Fra mitt ståsted ser det ut som de mått velge mellom to onder - enten en rettet emisjon med 40 % utvannning og kanskje fått inn 150 mill eller dette hvor eksisterende aksjonærer prioriteres for å unngå utvanning, men dessverre med et (forhåpentligvis midlertidig) press på kursen/marketcap.

Enig

Det vel ingenting i veien for å annonsere kurs samtidig som en fortrinnsrettet emisjon.

1 Like

Det er så enkelt at det må avgjøres på EGF.

1 Like

Hvis de skulle gjort det da ville den sannsynligvis vært lavere pga usikkerheten. Det er nok garantistene som bestemmer emikursen

Det er jo noen garantister som setter føringer også - antar de ikke ønsket garantere med mindre de visste tegningskursen var under kursen for EGF.

Om man er langsiktig og opprettholder eierandelen i emisjonen er det uinteressant om emikursen blir 10 øre eller 10 kroner.

Det viktigste er at selskapet for de pengene de trenger, det får de enten det er gamle aksjonærer eller garantister som tegner

At noen blir vonbrotne fordi de har dårlig timing på investeringen sin må hver enkelt ta på egen kappe

5 Likes

Gosh…

2 Likes

Så det er busk1 sin tolkning av beregningsmetoden som var det selskapet mente å skrive i meldingen om emisjonen.
Regner med dette blir vedtatt. Så får vi se hva som skjer etter presentasjonen i morgen.

1 Like

(Deleted)

2 Likes

Ja, det var en lang setning som kanskje kunne vært formulert klarere, ved å unngå å bruke “based on” to ganger etter hverandre.
Men det er vel Carnegie AS and DNB Markets, a part of DNB Bank ASA (acting
as “Managers” in the Rights Issue) som har formulert dette.
Når man vet svaret, så gir setningen mening. De har altså ment å si at tegningskursen blir TERP minus 35%, der TERP skal forstås som VWAP-basert mcap 24 nov + emisjonbeløp, delt på totalt antall aksjer etter emisjonen.

1 Like

Nei, men det er jo opp til markedet. Verdien av aksjen i seg selv er vel da teoretisk i utgangspunktet TERP eller 2.65 etter fortynningen, uten å ta hensyn til verdien av tegningsrettene som bør være kr 0.93 (TERP - tegningskurs (som stemmer med busk1 sine tall)). Så i morgen vil verdien være langt høyere enn 2.65 (fordi de er inkl tegningsretter), dvs godt opp på 3-tallet. Før nyhetene fra presentasjonen i morgen kl 12.

Men husk følgende: Dette er en forbigående lav kurs som dels kan være skapt av at noen har solgt for å kjøpe tilbake billigere, samt at det hele muligens er igangsatt og forsterket av shortsalg. At kursen nå er lav er et problem for de som ikke har penger til å bruke rettene. De får selge rettene til de som mener at mcap nå er latterlig :rofl: lav for dette selskapet.

Det mest fornuftige er om de som skal selge retter ikke alle gjør dette første dag eller siste dag, men sprer det litt utover. Men har sett tidligere at retter kan bli billige de første par dager - antakelig fordi en del som skal selge allerede har bestemt seg for å selge, mens de som vurderer å kjøpe fremdeles sitter litt på gjerdet, og deretter øker rettene i verdi når salget er unnagjort. F.eks. var det slik i XXL emisjonen med retter i fjor.

1 Like

Jaggu! Beklager at jeg da har lagt ut feil regnestykke en masse ganger! Men dette her var virkelig en uvanlig måte å tenke på altså. PCIB sin og alle andre jeg har lest om var sånn som jeg regnet. Men det er altså ett fett for aksjonærene med denne implisitte veldig store rabatten, og med denne vil aldri i livet rettene bli verdiløse - det klarer ikke en gang Nyenburgh.

7 Likes

Kommer det kanskje dump imorgen for å skremme de som synes dette er forvirrende?

Litt kontraster ute å går.

Her fra 2015 så ble tegningskursen 25 kroner. Ikke mye igjen av de pengene nå.

2 Likes

5.875 stk til og med.

1 Like

Når man har aksjer i Zero konto, hvordan gjør man det da med tegningsrettene. Dukker de opp automatisk eller må man gjøre noe aktivt for at de skal dukke opp ?

1 Like

Kanskje Nyenburgh så dette sprø regnestykket, og tenkte at det ville føre til en masse hodeløse aksjonærer i morgen? Og hele tiden har hatt planer om å dekke inn i morgen?

1 Like

De dukker nok opp på kontoen

1 Like

Her er det bare at bundfiske efter 1.500.000 aktier …

Kan noen hjelpe meg? Er så mye nytt for en fersk aksjonær.:sweat_smile: Jeg har 45 500 aksjer. Hvor mange må jeg kjøpe for å opprettholde eierandelen min og hvor mye må jeg ut med?

1 Like