Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Still struggle to believe that 25m of that 175m is going to bankers…

2 Likes

Hvordan kan være uinteressant hvis noen kjøpte 10000 aksjer på 25 i 2017? Hvis vedkommende har deltatt i alle emisjonene sitter med en gigantisk tap. Jeg antar at neste emisjonen blir som Bionor emisjon på 10-20 øre.

uavhengig av aksjer en har så får en en rabatt på kr 1,72 pr nye aksje en kjøper på det åpne markedet . det må jo bli sånn , ikke?
skulle kursen vært 3,86+1,72 som er kr 5,58 nok i morgen åpningstider da??
`

1 Like

(Deleted)

1 Like

det der ble bare rot ufo.

Dette gjør deg kanskje klokere:

Sluttkurs 24.11 3,86
Tegningskurs 1,72
Emisjonsbeløp, eks kost 150 000 000
Antall nye aksjer 101 744 186
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 188 326 591
Tegningsretter per aksje 1,175114
MCAP før emisjon 334 208 083 (kurs 24.11 x antall aksjer 24.11)
MCAP etter emisjon 484 208 083 (MCAP før emisjon + 150 mill)
Teoretisk ex-rights price (TERP) 2,57 (MCAP etter emisjon / antall aksjer etter emisjon)
Verdi av tegningsrett 0,85 (TERP - tegningskurs)
4 Likes

thanks for clarifying. I did know the underwriters received that fee. Not sure why i wrote that tbh. Just licking my wounds…

1 Like

Ser market cap på 6-800 mill i Targovax når støvet fra emi har lagt. Kurs på aksjen bør dermed lande på 3-4 kr etter at aksjen er splittet fra tegningsretten.

Har handlet meg noen aksjer idag, da dagens kurs impliserte en market cap på bare 500 millioner.

2 Likes

ja det er nok for godt til å være sant.
Men den delen som omhandler det at desom du kjøper en aksje , ikke som tegningsrett men som aksje på det frie markedet , ja det er vel stengt i baren når den tid komme.
er detstengt ned handelen slik at det ikke vil vre mulig å kjøpe aksjer med tegningsretter i morgen?

I morgen, TORSDAG er siste dagen targovax omsettes inkludert tegningsretter.
(skjønner dette kan være forvirrende og lite håndfast, de rettene får du på konto senere som eier av aksjen den 25 november 2021)

På FREDAG omsettes targo, uten tegningsretter

Det viktige blir å forholde seg til de rettene NÅR du får dem på konto, sannsynligvis 30nov. De bør brukes enten ved å “tegne” seg for nye aksjer i emisjonen til 1,72kr, eller selges på børs når du syne du får en grei pris for dem.

1 Like

Så har de cash allerede som må legges til de 150 mill. Enterprise value ca 300 mill. Åpenbart for billig tatt i betraktning de dataene de har og at de nå er godt finansiert.

2 Likes

For at det ikke skal bli noen misforståelser der, så bør det stå “Så har de cash allerede som må legges til de 150 mill om man skal vurdere om dagens MCAP er riktig”

1 Like

Ca. 14,28% av emisjonsbeløpet går til garantister og til meglerhus, eller for hver emisjonaksje betaler man 24,57 øre til dem. Dette er omvendt rabinhoot. 10000 aksjer betyr 2457,14 kroner

25/175= 0,1428
0,1478 x 1,72 kroner = 24,57 øre

2 Likes

Det stemmer. En litt enklere måte å tenke på er 25 mill delt på antall nye aksjer da.

1 Like

Kjøper du da en aksje med tegningsrett i morgen så har du en verdi i tegningsretten på ca kr 1,7 i tillegg som du ikke har neste dag
Går heller en tur i regnværet med menneskets beste venn.

lykke til i morgen alle sammen :alien: :alien:

tegningsretten har bare en teoretisk verdi. Den gir en RETT til å kjøpe aksjer for 1,72kr.
Du kommer til å få 1,175 slike retter for hver aksje du eier.

1 Like

Eksempel:

Kjøper du 100 aksjer a kr 4 i morgen betaler du 400 kr + retten til å kjøpe 117 nye aksjer a kr 1,72 (kr 201).

Samlet betaler du 601 kr for 217 aksjer.

Snitt 2,77 kr pr aksje.

Det er billig det …

5 Likes

De som på liv og død ville ut de siste dagene vil fort oppdage at salget var en feil. Pessimisme vil fort snu til optimisme. Regnestykket med kjøp til 4kr holder ikke. Siden usikkerheten er borte, stiger kursen minst 25% .

1,72. Det var da forbanne mange aksjer jeg får i dette selskapet :thinking:

1 Like

jeg har oppunder 100K TRVX aksjer så langt. (og det er nok for meg i denne omgang).
Kommer heller til å selge tegningsrettigheter da kjøp av mere TRVX skyver min portefølge enda lenger mor ubalanse.
Dette endrer jeg selvsagt glatt dersom der kommer nyheter innenfor den tilmålte tegningstiden.

Alle vet vel dette men gjentar det.
Tegningsretter må brukes og har ingen verdi.

Jobbet sammen med en kjekk kar som kom på jobb på nattskiftet og var så fornøyd da vedkommende hadde klart å erverve seg en betydelig andel tegningsretter som i følge han var drittbillige og ble bare billigere og billigere og det var siste dag dette salget pågikk.

Stor ble da sorgen da han ble gjordt oppmerksom på at de pengene var tapt da han ikke byttet tegningsrettene inn i aksjer til markedspris.
Denne banale tabben tror jeg sker nå og da.
Så selg eller kjøp tegningsrettene i god tid før sluttdato.
Dersom tegningsrettyene ikke har verdi så tror jeg det ikke er noe vits i å gjøre noe.
Strattegien er ofte valget mellom å ta en liten pengesum tidlig i tegningsperioden , altså har en ikke mye tro på selskapet ELLER spille høyere med muligheten , nemmelig satse på melding / annet skal dukke opp.

Av og til er dette en lett match da alt er bare ræva og selskapet ikke er i nærheten av å presentere noe positivt og emisjonen er kommet istand for å unng konkurs.

Så får enhvær ta stilling til resultatene oppnådd så langt ogselskapets opprydding og nye uttalte satsingsområder og derav avgjøre om det blir kjøp eller salg.

Historiske håpløse prosjekter feks.vis bionor er en klar ilustrasjon over emisjoner enn ikke burde ta del i.
Etter min mening visste de ikke bak eller frem på seg selv og endte opp med en investormasse som fikk tretthetbrudd.

Einarssons portefølge er av en helt annen verden men det kan jo gå galt i denne poprtefølgen også.

Deres valg og konsekvensene av det.

Is there anybody out there … :alien:

2 Likes

(Deleted)