Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Hadde argumentene på teoretisk åpningskurs i chaten, men ble… vel for mye “chat” i farten så tar det på nytt uten feil her.

Du kjøpte 1 aksje i sluttauksjonen til kurs X (landet på 3.62). Denne gir deg 1.175114 tegningsretter som du kan kjøpe like mange aksjer til kurs 1.72 for. Etter å ha brukt tegningsrettene har du betalt totalt X+1.72*1.175114 for 2.175114 aksjer. I morgen er åpningsauksjonen på kurs Y og du selger 2.175114 aksjer (delvis short). Hvis markedet er 100% effisient må vi ha

X+1.72 * 1.175114 = Y*2.175114

hvis ikke er det gratis penger på gaten hvis du har forberedt deg godt og lånt inn aksjer.

Så teoretisk åpningskurs blir: Y = (3.62+1.72*1.175114) / 2.175114 = 2.59

Prisen T på en tegningsrett blir differansen mellom åpningskurs Y og tegningskurs:

T=Y-1.72=0.87

Som en konsistenssjekk på beregningene kan du nå sjekke at prisen på 1 aksje i dag er lik prisen på aksjer og tegningsretter på open imorgen:

X = Y + 1.175114T = 3.62

(EDIT: editoren feil-tolket et * tegn)

4 Likes

Du kunne jo ventet en time eller to da! :stuck_out_tongue:

Men sånn før folk evt. blir påvirket av din utregning, så kan vi konstatere at 34% har valgt 2,59 som kurs og bare 12% valgt 0,87 for rettene.

1 Like

ja vet, men skammet meg over å ha glemt av den ene faktoren 1.17 i chaten, så klarte dessverre ikke vente…

Ja, garantistene trenger ikke tegne – og isåfall vil de som overtegner bli prioritert før garantistene må ta evnt restaksjer.

Radforsk og HC vil selvsagt få T-retter som alle andre og kan gjøre med dem hva de vil. Om ikke de benytter seg av dem, tar jeg det for gitt at de selger dem.
Jeg tror nok også Radforsk legger opp til å delta i emisjonen, helt eller delvis, gitt det faktum at de har pantsatt aksjer i Ultimo nettopp.

3 Likes

Når er det vi får tegningsrettene vi har krav på?

Skikkelig noldus spørsmål, men håper dere er greie å svare meg seriøst… Har beholdning hos to forskjellige meglere, dnb og nordnet… Hvordan blir det med tegningsrettene? Må de handles hos på begge kontoer utifra andelen som er der? Beklager dumt spm​:see_no_evil::speak_no_evil::hear_no_evil:

De kommer der du har trvx-aksjer. Uansett hvor mange kontoer du har.

Hvor har du sett dette henne? :slight_smile:

…og du må nok tegne separat for de to kontoene også.

Børsmelding i dag i Ultimo

1 Like

https://newsweb.oslobors.no/message/547786

1 Like

De har pantsatt aksjer for ca 175 mill …,
hva tyder det på ?

Kanskje bare en garanti på forskutterte penger fra en bank … inntil emi.pengene er på plass …

3 Likes

Bra observert! Meget interessant ja.

De tar hele emien!!
Kursen tilbakestilles til pre-emiprat, nyenburgh får ingenting og må dekke inn short på 6+

Hadde vært no :ok_hand:

1 Like

Vet man at de faktisk har shortet aksjen?

Og i Ultimovacs nå i nyere tid. Det er dem.

1 Like

Jeg synes dette begynner å bli veldig interessant. Ledelsen i TRVX sier til spørsmål om emisjon at dette var beste løsning (rettet eller fortrinnsrettet). Hvorfor?

TRVX har jobbet lenge med å få inn ekspert investorer i aksjen. Er det dette som kommer nå? Har det vært et krav fra disse før de går inn og gjøre det gjennom en fortrinnsrettet emisjon? HC og Radforsk selger sine T-retter til ekspert investor og de kommer inn på en billig penge før de investerer videre???

Spennende med prospektet hvem som har tegnet seg for aksjer allerede! Var det ikke også en ukjent garantist?

2 Likes

Er de ikke største eier i combigene også? Det overrasket meg litt.

2 Likes

Ser sånn ut ja. Men i tillegg til å være skruppelløse skjendere av små biotekselskaper, så er de faktisk også snille og langsiktige med noen få da:

https://www.nyip.nl/portfolio/

Nå skal det sies at denne siden ikke blir oppdatert i det hele tatt virker det som. Bla. har Ultimovacs stått her hele tiden selv om de solgte seg helt ut en periode.

2 Likes

@Tekk sin utregning stemmer med min dersom man regner med at markedet allerede har diskontert inn at selskapet har forpliktet seg til å betale tilretteleggerne 25 millioner, noe jeg også mener er riktig nå. Så fasit er da en åpningskurs på kr. 2,59 (som 32% valgte) og en verdi av tegningsrettene på 87 øre (som 12% valgte)

Dersom man først skal diskontere dette inn i morgen, så blir fasit en åpningskurs på kr. 2,46 (som 18% valgte) og en verdi av tegningsrettene på 74 øre (som 30% valgte).

Når nøyaktig 50% har valgt en annen åpningskurs enn kr. 2,59 eller kr. 2,46 så kan jo det tyde på at det blir bra omsetning i morgen i alle fall da!

En kanskje litt mer intuitiv utregning enn Tekk sin er denne tabellen som jeg har postet en del ganger nå, med altså de 25 mill diskontert inn i dagens sluttkurs, og hele emisjonsprovenyet innregnet i ny MCAP:

Kurs nå 3,62
Tegningskurs 1,72
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 101 744 186
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 188 326 591
Tegningsretter per aksje 1,175114
MCAP før emisjon 313 428 306
MCAP etter emisjon 488 428 306
Teoretisk ex-rights price (TERP) 2,59
Verdi av tegningsrett 0,87

Men 2,59 er altså den teoretisk åpningskursen. Det relevante spørsmålet når børsen åpner i morgen er om man synes Targovax med 187 millioner på bok og dermed mulighet til å gjennomføre de planene de presentert i dag er verdt mer eller mindre enn 488 millioner kroner. Hvis svaret er nei, så selger du på kr. 2,59. Hvis svaret er ja, så kjøper du på 2,59. Jeg er sikker på hva jeg mener.

9 Likes

Fisker på 2,2 imorgen for å fange opp aksjene til de som ikke kan regne. Er endel av de på børs :laughing:

1 Like