Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

ja hvis du skal selge og ikke vil ha tegningsretter så selger du i dag (Ex-date er jo 26. ). Hvis jeg skulle solgt hadde jeg ventet til i morgen så en i hvert fall får tegningsrettene, så kan en jo se an litt før en eventuelt selger eller bruker tegningsrettene

Hvis kursen imorgen er 1,72 kr lavere enn idag er det vel det samme å selge idag?

1 Like

Nei. Se Polygons post her: Targovax - Småprat 2 (TRVX) - #6792 av polygon

Jeg tror verdien av tegningsrettene kan komme til å bli svært hyggelig ila. Tegningsperioden. Meget mulig at det også kommer en eller flere hyggelig børsmelding ila. Perioden :wink: Husk på at kursen er presset ned til dagens latterlige nivå pga. nedsalg fra short, en medium stor aktør som har lettet seg en del, samt tradere / småinvestorer. Er dette selskapet med finansene i orden verdt mer eller mindre enn 500 Mill. ?? Happy hunting :sunglasses:

6 Likes

I prinsippet har du rett i at det blir det samme å handle i dag eller i morgen, alt annet likt (selskapet verdsatt likt). Men er du sikker på at du har regnet riktig der, når det gjelder ex-verdien?
(Hint: Er det tegningsprisen eller verdien av tegnignsrettene som skal trekkes fra på ex-dag?)

Dersom Nyenburgh sin plan er å dekke inn i dag, så ser det ut som det er nok av folk som vil bidra til å gi dem god gevinst med det.

Dersom vi åpner på 3,4, så priser det altså et finansiert Targovax til 440 millioner kroner. Med 187 millioner i banken altså.

9 Likes

når må eventuelt nyebergh dekke? idag?

1 Like

Kjekt å ha samme antall som da emisjonen ble offentliggjort.

1 Like

Blir det riktig?
Om du tar med cash fra emi må også t-rett / akskeantall også med.
Det ferdig finansierte Targo har 188mill aksjer, så kurs på 3,4 gir MCAP på nærmere 650, der cash utgjør ca 180-185 mnok

Hva kursen er i morgen vet en jo ikke, men en vet at en får tegningsretter som en kan selge eller bruke. Spørsmålet er jo hva som kommer til å skje i løpet av perioden en har tegningsrettene, kommer det gode nyheter f.eks.

Mulig det er feil, men jeg har tatt cash etter Q3 og trukket fra 17 mill og plusset på 150.

Men ellers er regnestykket

Kurs nå 3,4
Tegningskurs 1,72
Emisjonsbeløp, eks kost 150 000 000
Antall nye aksjer 101 744 186
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 188 326 591
Tegningsretter per aksje 1,175114
MCAP før emisjon 294 380 177
MCAP etter emisjon 444 380 177
Teoretisk ex-rights price (TERP) 2,36
Verdi av tegningsrett 0,64

Det du glemmer er at kursen i morgen vil synke til TERP, uten at det vil påvirke implisitt MCAP (eller dine verdier).

1 Like

Så har jeg overstået det smertelige og solgt med underskud for at ha penge klar til det kommende emi tilbud.

1 Like

Du har altså solgt aksjer i Targovax i dag, med plan om å kjøpe tegningsretter i markedet etter den 30.?

Nej jeg har slagte vicore som er faldet 7 kr fra købspris for at ha penge til at udnytte min tegningsret.

4 Likes

For meg er det helt ubegripelig at det var mulig å fylle opp kurven igjen på 3,48. Merkelig! De siste jeg solgte var til 4,44

Ville egentlig trodd Targo skulle falle mer i dag når emi-kursen ble 1,72, men virker som folk har plassert sine bets. Lavt volum tyder på lite salgsvilje nå i siste liten.

Er vel imorgen først den vil åpne der når rettene er utdelt?

Som jeg og en del andre har poengtert gjentatte ganger nå, så var det egentlig ett fett hva emi-kursen ble - det påvirket bare fordelingen av hvor mye verdi som ligger i tegningsrettene og hvor mye verdi som ligger i aksjen ex. tegningsrett.

5 Likes

Jeg vil heller snu litt på flisa. Med en emi på 1,72 vil ikke garantistene bli nødt til å kjøpe aksjer for senere å presse prisen ned slik de gjorde i Pcib. At hollenderne sitter short anser jeg som et stort pluss.

Helt sant at fordelingen blir sånn, men minimums-kurs er satt av tegningskursen. Gitt et salgspress på tegningsrettene er det laveste det kan pushe aksjekursen ned til tegningskurs. Om man får retter har man to valg. Enten selge i markedet til 1,99kr eller holde og innløse disse for 1,72kr/aksje. Hvis man selger rettene med en gang og kjøper aksje i markedet får man 1,99kr inn og betaler så 3,71kr per aksje: 3,71-1,99= 1,72kr per aksje. Det er med andre ord ingen grunn til å sitte på tegningsrettene. Det skaper et salgspress tror jeg, men nyheter kan selvsagt snu den balansen.