Enig i at den oppstillingen er mer oversiktelig, men usikker på hva som er mest intuitivt Utregningen min tar utgangspunkt i prisingsmekanismen som bør sende kursen nedover mot 2,59 imorgen. Hvis den åpner over så er det penger på gata for de som har kjøpt i dag og lånt inn aksjer. Nordnet liv har >1.3 mill T aksjer, så bør være enkelt å få lånt inn i praksis. Regner med at en del benytter seg av denne opplagte arbitrasjemuligheten imorgen, men tvilsomt om volumet er stort nok til at kursen dras helt ned til TERP?
For et mattehue som ditt, så er selvfølgelig en ligning mer intuitivt enn en tabell
Hvorfor tenker du det trengs stort volum for å havne på TERP?
Mange aksjonærer vil vel føle at de "dumper"aksjen hvis de selger kursen ned 28% til 2.59 over natta? På tross av at de aksepterte ekvivalent kurs på 3.62 i dag! Så jeg tenker det trengs litt short-salg for å få kursen ned mot TERP imorgen, antakelig en ikke ubetydelig andel av dagsomsetningen. Usikker på om det skjer. Noen her som går for arbitrasje?
Men jeg er like spent som alle andre på hva som skjer imorgen. Er hverken long eller short, men blir spennende lell:-)
Hvis vi åpner med en godmelding fra TRVX på morgenkvisten imorgen så blir det nok stor forvirring på aksjekursen tipper jeg
Joda, jeg tror også vi åpner på over TERP i morgen. Men i så fall, så får man jo aldri svaret på om det er fordi folk er rasjonelle og tenker 488 millioner er for billig, eller om de “føler” at kursen ikke burde synke så mye da. Var en tur innom FA-forum nå, og der var det ikke mye spor av rasjonalitet rundt dette i hvert fall!
hehe, ja, det er bare uten ny info at sluttkurs i dag skal tilsvare åpningskurs imorgen + verdi av tegningsretter. En annen komplikasjon her er at tegningsrettene ikke er tildelt eller omsettelige imorgen, slik at hele prisingen bygger på en abstraksjon. Hadde vært lettere for folk å akseptere TERP hvis de så at totalverdien av sine aksjer og tegningsretter var konstant.
Haha
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Jeg synes det er vanskelig å kalle det arbitrasje når vi ikke snakker om instrumenter som kan handles samtidig. I tillegg har kursen endret seg mange prosent hver dag i tre uker og er allerede ned 35% (sic!) fra dagen før emisjonen ble annonsert.
Jeg tror bevegelsen i stor grad er likviditetsdrevet av aksjonærer som ikke kan/vil delta i emisjonen og har valgt å løse det med å redusere beholdningen før EGF. Den andre naturlige måten å løse samme problem på er å selge tegningsretter, men de vil ikke være der i morgen. Jeg tror derfor vi får langt mindre salgspress de neste to handelsdagene og spår (som du, men av en annen grunn) at vi ikke kommer til å starte dagen nede på den nokså ufundamentale og tilfeldige TERP-prisen 2,59.
Et mer hjelpeløst forsøk på å snakke ned verdien av et selskap er det lenge siden jeg har lest. Hadde du i det minste prøvd deg på en begrunnelse/ noen argumenter, ville jeg kalt det “baissing”, men dette var pinlig svakt.
Enig, dette er i beste fall " arbitrasje" i hermetegn. Men likevel en opplagt måte å profitere på hvis man som oss tror kursen omsettes over TERP imorgen tidlig.
Blir nok Black Friday noen dager fremover… i morgen under 3
Et poeng man ikke må glemme er rasjonalet for å selge aksjen ned en krone i dag. Gi meg en grunn til hvorfor jeg skal skulle ønske å selge aksjer til 2,69 NOK?
Selger jeg aksjene har jeg en lavere prosentvis andel av selskapet, hvorfor skal det være interessant for meg?
Jeg er kun ute etter å opprettholde min eierandel, så jeg skal sitte på rettene og tegne for alle.
Det med å arbitrere ligger da i å selge aksjer for å kjøpe tilsvarende retter til en lavere kost enn diffen. Det er ikke sikkert det er nok volum i markedet til det, og som longaksjonær vet jeg at ved å selge aksjen skapes et salgspress i aksjen, som igjen gir lavere teoretisk verdi av rettene hvis den prises riktig (det vil si at verdi pr rett er differansen mellom tegningskurs og til enhver gjeldende kurs på aksjen)
Ønsker man at emisjonen skal være attraktiv og kanskje skape et positivt moment, (nå er det ALT annet enn positivt), så sitter man bare i ro og løser inn rettene. Det er jo egentlig hele hensikten med en tegningsrettemisjon i den ideelle verden; alle kan opprettholde sin eierandel.
Nordnet “bekrefter” TERP på 2,59 i folks beholdninger virker det som. Eller de har 2,595 da (jeg får 2,594 om jeg putter på et desimal til).
Ja ser de justerer for ex dag på samme måte som ved utbytter.
Har vært i Targo lenge, og blir en stund til Har blitt mange spådommer om aksjekurs og mye tall, så det jeg ikke har fått med meg: Når kan man benytte seg av T-retten man får tildelt?
Er det noe spesielt man må forholde seg til når man har aksjene på IKZ? Har kun deltatt i emisjoner via VPS tidligere.
Den viser styrke idag stiger 2,12% opp til 2,65
Når får man tegningsrettighetene? Jeg ser ikke noe til dem på min dnb konto🤔
30.november
Ja, altså, det viste det seg jo at de var i dette tilfellet. Midt i kaoset ellers på børsen i morgentimene, så verdsetter markedet Targovax til det samme som i går, eller bittelitt mer.