Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 1

Jeg synes dette begynner å bli veldig interessant. Ledelsen i TRVX sier til spørsmål om emisjon at dette var beste løsning (rettet eller fortrinnsrettet). Hvorfor?

TRVX har jobbet lenge med å få inn ekspert investorer i aksjen. Er det dette som kommer nå? Har det vært et krav fra disse før de går inn og gjøre det gjennom en fortrinnsrettet emisjon? HC og Radforsk selger sine T-retter til ekspert investor og de kommer inn på en billig penge før de investerer videre???

Spennende med prospektet hvem som har tegnet seg for aksjer allerede! Var det ikke også en ukjent garantist?

2 Likes

Er de ikke største eier i combigene også? Det overrasket meg litt.

2 Likes

Ser sånn ut ja. Men i tillegg til å være skruppelløse skjendere av små biotekselskaper, så er de faktisk også snille og langsiktige med noen få da:

https://www.nyip.nl/portfolio/

Nå skal det sies at denne siden ikke blir oppdatert i det hele tatt virker det som. Bla. har Ultimovacs stått her hele tiden selv om de solgte seg helt ut en periode.

2 Likes

@Tekk sin utregning stemmer med min dersom man regner med at markedet allerede har diskontert inn at selskapet har forpliktet seg til å betale tilretteleggerne 25 millioner, noe jeg også mener er riktig nå. Så fasit er da en åpningskurs på kr. 2,59 (som 32% valgte) og en verdi av tegningsrettene på 87 øre (som 12% valgte)

Dersom man først skal diskontere dette inn i morgen, så blir fasit en åpningskurs på kr. 2,46 (som 18% valgte) og en verdi av tegningsrettene på 74 øre (som 30% valgte).

Når nøyaktig 50% har valgt en annen åpningskurs enn kr. 2,59 eller kr. 2,46 så kan jo det tyde på at det blir bra omsetning i morgen i alle fall da!

En kanskje litt mer intuitiv utregning enn Tekk sin er denne tabellen som jeg har postet en del ganger nå, med altså de 25 mill diskontert inn i dagens sluttkurs, og hele emisjonsprovenyet innregnet i ny MCAP:

Kurs nå 3,62
Tegningskurs 1,72
Emisjonsbeløp 175 000 000
Antall nye aksjer 101 744 186
Aksjer før emisjon 86 582 405
Aksjer etter emisjon 188 326 591
Tegningsretter per aksje 1,175114
MCAP før emisjon 313 428 306
MCAP etter emisjon 488 428 306
Teoretisk ex-rights price (TERP) 2,59
Verdi av tegningsrett 0,87

Men 2,59 er altså den teoretisk åpningskursen. Det relevante spørsmålet når børsen åpner i morgen er om man synes Targovax med 187 millioner på bok og dermed mulighet til å gjennomføre de planene de presentert i dag er verdt mer eller mindre enn 488 millioner kroner. Hvis svaret er nei, så selger du på kr. 2,59. Hvis svaret er ja, så kjøper du på 2,59. Jeg er sikker på hva jeg mener.

9 Likes

Fisker på 2,2 imorgen for å fange opp aksjene til de som ikke kan regne. Er endel av de på børs :laughing:

1 Like

Enig i at den oppstillingen er mer oversiktelig, men usikker på hva som er mest intuitivt :slightly_smiling_face: Utregningen min tar utgangspunkt i prisingsmekanismen som bør sende kursen nedover mot 2,59 imorgen. Hvis den åpner over så er det penger på gata for de som har kjøpt i dag og lånt inn aksjer. Nordnet liv har >1.3 mill T aksjer, så bør være enkelt å få lånt inn i praksis. Regner med at en del benytter seg av denne opplagte arbitrasjemuligheten imorgen, men tvilsomt om volumet er stort nok til at kursen dras helt ned til TERP?

2 Likes

For et mattehue som ditt, så er selvfølgelig en ligning mer intuitivt enn en tabell :grinning:

Hvorfor tenker du det trengs stort volum for å havne på TERP?

1 Like

Mange aksjonærer vil vel føle at de "dumper"aksjen hvis de selger kursen ned 28% til 2.59 over natta? På tross av at de aksepterte ekvivalent kurs på 3.62 i dag! Så jeg tenker det trengs litt short-salg for å få kursen ned mot TERP imorgen, antakelig en ikke ubetydelig andel av dagsomsetningen. Usikker på om det skjer. Noen her som går for arbitrasje?

Men jeg er like spent som alle andre på hva som skjer imorgen. Er hverken long eller short, men blir spennende lell:-) :popcorn:

1 Like

Hvis vi åpner med en godmelding fra TRVX på morgenkvisten imorgen så blir det nok stor forvirring på aksjekursen tipper jeg :grinning:

1 Like

Joda, jeg tror også vi åpner på over TERP i morgen. Men i så fall, så får man jo aldri svaret på om det er fordi folk er rasjonelle og tenker 488 millioner er for billig, eller om de “føler” at kursen ikke burde synke så mye da. Var en tur innom FA-forum nå, og der var det ikke mye spor av rasjonalitet rundt dette i hvert fall! :grimacing:

2 Likes

hehe, ja, det er bare uten ny info at sluttkurs i dag skal tilsvare åpningskurs imorgen + verdi av tegningsretter. En annen komplikasjon her er at tegningsrettene ikke er tildelt eller omsettelige imorgen, slik at hele prisingen bygger på en abstraksjon. Hadde vært lettere for folk å akseptere TERP hvis de så at totalverdien av sine aksjer og tegningsretter var konstant.

2 Likes

Haha

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Jeg synes det er vanskelig å kalle det arbitrasje når vi ikke snakker om instrumenter som kan handles samtidig. I tillegg har kursen endret seg mange prosent hver dag i tre uker og er allerede ned 35% (sic!) fra dagen før emisjonen ble annonsert.
Jeg tror bevegelsen i stor grad er likviditetsdrevet av aksjonærer som ikke kan/vil delta i emisjonen og har valgt å løse det med å redusere beholdningen før EGF. Den andre naturlige måten å løse samme problem på er å selge tegningsretter, men de vil ikke være der i morgen. Jeg tror derfor vi får langt mindre salgspress de neste to handelsdagene og spår (som du, men av en annen grunn) at vi ikke kommer til å starte dagen nede på den nokså ufundamentale og tilfeldige TERP-prisen 2,59.

1 Like

Et mer hjelpeløst forsøk på å snakke ned verdien av et selskap er det lenge siden jeg har lest. Hadde du i det minste prøvd deg på en begrunnelse/ noen argumenter, ville jeg kalt det “baissing”, men dette var pinlig svakt.

3 Likes

Enig, dette er i beste fall " arbitrasje" i hermetegn. Men likevel en opplagt måte å profitere på hvis man som oss tror kursen omsettes over TERP imorgen tidlig.

1 Like

Blir nok Black Friday noen dager fremover… i morgen under 3

(Deleted)

10 Likes

Et poeng man ikke må glemme er rasjonalet for å selge aksjen ned en krone i dag. Gi meg en grunn til hvorfor jeg skal skulle ønske å selge aksjer til 2,69 NOK?

Selger jeg aksjene har jeg en lavere prosentvis andel av selskapet, hvorfor skal det være interessant for meg?
Jeg er kun ute etter å opprettholde min eierandel, så jeg skal sitte på rettene og tegne for alle.

Det med å arbitrere ligger da i å selge aksjer for å kjøpe tilsvarende retter til en lavere kost enn diffen. Det er ikke sikkert det er nok volum i markedet til det, og som longaksjonær vet jeg at ved å selge aksjen skapes et salgspress i aksjen, som igjen gir lavere teoretisk verdi av rettene hvis den prises riktig (det vil si at verdi pr rett er differansen mellom tegningskurs og til enhver gjeldende kurs på aksjen)

Ønsker man at emisjonen skal være attraktiv og kanskje skape et positivt moment, (nå er det ALT annet enn positivt), så sitter man bare i ro og løser inn rettene. Det er jo egentlig hele hensikten med en tegningsrettemisjon i den ideelle verden; alle kan opprettholde sin eierandel.

12 Likes

Nordnet “bekrefter” TERP på 2,59 i folks beholdninger virker det som. Eller de har 2,595 da (jeg får 2,594 om jeg putter på et desimal til).

3 Likes