Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

@Bob_le_Plast Word!

Enig Bob, moralen er vel som ellers i livet, det er dyrt å være fattig.

Kapitalmarkedet, både egenkapitalmarkedet og lånemarkedet er tøft for tiden for selskaper uten inntekter.

Jeg mener Targovax har fått til den beste dealen de kunne i dagens situasjon, så er det opp til selskapet og deres fremganger hvor god deal man får ved neste korsvei.

9 Likes

Helt enig! Emi har til nå vært ensbetydende med dumping av emi-aksjer på synkende kurser. Hvis Atlas (mot all forventning) faktisk ser på dette som en investering i neste aktør på circRNA, så tror jeg denne løsningen er mye bedre enn standard emi.

Time will show. …

6 Likes

Det er et godt poeng, men blir dessverre likevel ingen trøst, hehe. Jeg skulle virkelig ønsket at de hadde fått til en liten BP avtale istedet for dette, men det er som det er. Drømmen om stor avkastning på denne er foreløpig lagt på is, sammen med en stor porsjon tålmodighet - for det er det som gjelder nå.

Håper du har rett, og skal ikke protestere, men er ikke overbevist. Jeg liker definitivt ikke aktører som Atlas - track record der er ikke god. Likevel, som du sier - time will show.

Avtale med BP hadde selvsagt vært det beste. På den annen side; med inflasjon i biotec start-ups over alt og tilsynelatende “fantastiske” tidlig fase data fra alle disse…

Til sammenligning; Ultimovax er nok lenger fremme i løypa for avtale med BP, men selv de må vente på data fra større studier før BP-avtaler blir en mulighet.

Markedet er heller begredelig for tiden, og kursene reflekterer dette.

But still; targo har vakre data fra kliniske studier, men har vært hemmet pga finansieringen.

Nå er finansiering, dog noe shady, i boks, men det er fortsatt ikke godt nok for markedet.

Har heldigvis godt beredskapslager med single malt for å takle motgangstider. Det trengs! :grin: :tumbler_glass:

3 Likes

Det er gode poenger Bob, og motiverer selvsagt til litt tålmodighet. Beredskapslagrene mine består i hovedsak av gode viner, og nok til å overleve både fase 2, 3 og 4 :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Single Malts er bra også - spesielt Islay varianter, men med en fornuftig alkoholkvote for alderen så gir vin mer nytelse pr promille enn single malts, hehe. Men, ingen regel uten unntak :slight_smile:

1 Like

Bra poeng Bob - erfaringen fra siste emisjon har vert en vedvarende nedsalg situasjon med kurspress og null kursoppgang i månedsvis til tross for at selskapet har levert på sin strategi.

TheObserver sin avklaring med hensyn til avtale om ikke shorting og begrensinger i salgsmuligheter for Atlas tilsier at avtalen med Atlas er mye mer regulerende og vil gi mye mindre salgspress.

Atlas har jo interesse av at kursen går opp, om de har fått aksjer på lavere kurs, da kan de eventuelt realisere mindre deler av sin portefølge og samtidig få dekket tilbake sine utlån. Jeg kan ikke se at dette opplegget er så ugunstig for T og investorene.

T har gått ut og varslet at noen av prosjektene er tilgjengelige for partnering. Det å ha finansiell trygghet gir T mye mer tyngde i slike forhandlinger og det er ikke så lett å presse T på vilkårene.

T får til en partner tale som avvikler denne “brofinansieringen”. Det skal bli spennende å se rekrutteringstakten på studien i Kansas City U og de andre prosjektene.

Targovax kommer til å få en positiv effekt av alt dette. Det ligger an til vekst nå i Mcap som er på bare 200 mill NOK og da kommer det også kursstigning på aksjene.

For T ligger nå fint posisjonert for å kunne bli en del kreftvaksine fokuset som er forventet å bli et av de hotteste områdene innen kreftforskning de neste årene.

Det må da være fantastisk for aksjeinvestorer å få mulighet til inngang i et selskap med så mye assets og så lav markedsverdi. 200 mill er latterlig billig.

Noen innsidekjøp nå så gir ledelsen bekreftelsen til markedet at de har trua.

6 Likes

Det er noen nyanser her som det verdt å legge merke til. I innkallingen til EOGF så skrives det

Aksjonærene kalles altså inn til å stemme over godkjenning av “Investeringsavtalen”. Den er imidlertid ikke lagt frem i innkallingen, og inneholder i det minste bestemmelser som det refereres til i innkallingen når det gjelder restriksjoner på salg i markedet etter konvertering til aksjer. For disse vilkårene er ikke omtalt i obligasjonslånet.

Det som er interessant er jo å få vite hva slags bestemmelser denne investeringsavtalen ellers inneholder, og hvorfor den ikke er lagt frem i innkallingen når den tilsynelatende er en del av beslutningsgrunnlaget som det skal stemmes over ?

Inntil videre så er det kanskje greit å avstå fra å dra direkte paralleller til kursutvikling og MCAP i andre case som vi vet at ASO har vært del i. Vilkårene i disse avtalene er dessuten tilgjengelig informasjon i innkalling til GF og nyhetsbrev som ligger på hjemmesidene til de ulike selskapene. Den som vil og orker kan til en viss grad gjøre en sammenligning basert på det vi foreløpig vet om Targovax.

Som f.eks her for Vast Resources plc.

4 Likes

Avtalen ligger på Targovax sin hjemmeside ved innkallelsen. 39 sider. I alt 42 sider inkl vedlegg.

Det er ikke korrekt. Det som ligger på hjemmesiden og som er lagt ved innkallingen til EOGF er obligasjonslånet. Obligasjonslånet er resultatet av “Investeringsavtalen” som jeg peker på, og som åpenbart må inneholde noen vilkår og formål som vi foreløpig ikke har full innsikt i.

En del av innholdet, og kanskje det som er mest viktig, er bakt inn i innkallingen og i obligasjonslånet. Som f.eks restriksjonene på salg av konverterte aksjer, og kanskje også avsnittet om circio ab som @nordpolen allerede har pekt på.

Men hva annet kan denne overordnede ? avtalen inneholde, og hvorfor er den ikke lagt frem når innkallingen til EOGF tilsynelatende ber oss om å stemme på innholdet ?

3 Likes

Da får du sende en mail og be de legge den ut

1 Like

8 Likes

Bra vi har noen som er skikkelig på vakt her. Bra jobba Ruben. Imponerende research av @Observer og bra innlegg av @Bob_le_Plast.

Hvordan tror dere Atlas tenker for å få mest mulig ut av denne dealen? Jeg har mine tanker. Slik jeg forstår det så kan de ikke ha større eierskap enn 30% av Trvx. Slik fungerer avtalen og slik tror jeg Atlas tenker:

Trvx ber om en Tranche (eks 25mill kroner). Kursen på dette tidspunktet har ingen betydning for utvanning og antall aksjer. Det er først når Atlas ber om konvertering at kursen har noen å si (gj. snitt 3 av de 15 siste dager). Det er først på dette tidspunktet det blir utvanning og Atlas får eierskap i TRVX. Det er da smart av Atlas å be om konvertering når kursen er lav og før forventede nyheter fra TRVX. De vil da mest sannsynlig sitte på aksjene til nyheter kommer og selger deretter.

Eksempelvis vil de da be om konvertering etter første Tranche i mars og sitte på de aksjene til In Vivo kommer i mai/juni. Deretter vil de be om konvertering etter Tranche 2 til sommeren og vente på cRNA deal før de selger de aksjene.

Dette er mine tanker.

1 Like

Ikke sikker på hvordan du kommer frem til denne slutningen (som synes veldig begrensende i en slik avtale med en relativt stor ramme målt i forhold til MCAP pr dd), men det kan være nettopp slike eller lignende vilkår som sitter på toppen av obligasjonslånet i investeringsavtalen som det ikke er noen tvil om faktisk eksisterer.

1 Like

Det ligger nok der ja. De er jo pliktig på bud på hele selskapet om de passerer 33%.

Det forutsetter at ASO er den eneste obligasjonseieren (som juridisk person), og det er jeg fortsatt ikke helt sikker på er en korrekt beskrivelse av strukturen i avtalen.

2 Likes

Jeg tror Atlas er det, vi får se. Det er jo de som konverterer aksjene.

Atlas requests bond conversion to shares. Price: 100% of VWAP average of 3 in 15 preceeding trading days.

Skal de da gi de til andre da?

Atlas er motpart i avtalen, men det foreligger ingen definisjon av ASO og om det er eventuelle deltakere bak ASO. Det er slike ting som denne investeringsavtalen kan være med på å avklare for slike “tvilere” som meg selv inkludert. Det kan også ha stor betydning for hva man kan forvente etter konvertering.

1 Like

Jeg er trygg på det, fint hvis du sjekker dette opp og evt finner ut noe annet.