Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Bare kom med forlag så legger jeg til :blush: Litt fantasiløs i kveld

1 Like

“Luften er ute av ballongen” for i aften. God helg til alle Targos - uansett holdning til T aksjen. Alle kan gjøre hva de vil. Jeg tror T kommer til å bli en fin investering men tenker ikke på å bli rik på mandag​:grinning::grinning::grinning:

3 Likes

Hehe, morsomt - jeg skal avstå fra å kommentere den for dette har du åpenbart bedre forståelse av enn meg :joy:

1 Like

Med referanse til om Atlas er en uønsket short-aktør eller faktisk kan være en medspiller som er her for å skape langsiktige verdier for Targovax og aksjonærene, har vi fått aksept til å dele informasjon fra dialog med Lubor og selskapet. Dette er åpen og tilgjengelig informasjon, men som ønskes løftet ut mot alle aksjonærer da det er å foretrekke at dette blir allmenn kjent info.

Targovax har inngått en Investment Agreement med Atlas hvor det er inngått enighet om følgende handelsrestriksjoner / vilkår:

1. Atlas skal ikke inngå short-posisjoner i Targovax aksjen.
  2. De har ikke anledning til å selge volum som overgår 25 % av volumet foregående handelsuke. Targovax vil monitorere Atlas’s salgsaktivitet og overgår salget av aksjer avtalte 25 % er det enighet om at de skal kjøpe tilbake volumet de har solgt for mye i henhold til avtalen.

Lubor skriver videre at de har forståelse for at dette er viktig innsikt for aksjonærene og de fremhever at de har en veldig god dialog med Atlas. De opplever at Atlas tar dette veldig seriøst og at de ønsker Targovax det beste og håper aksjekursen vil reflektere dette.

Lubor skriver at det han har besvart er offentlig informasjon slik at dette kan deles.
Han er sikker på at andre aksjonærer har relaterte / tilsvarende spørsmål så det er fint at dette blir delt. Han ønsker henvendelser velkommen da de ønsker at aksjonærene skal bli trygge på at dette er en god avtale for Targovax i dagens marked.

Da er man nok en gang heldig som kan ty til TI for god og relevant info, så får de på Hegnar og Aksjesladder spekulere så mye de vil. Atlas kommer ikke til kjøre denne aksjen i grøfta, snarere tvert i mot så lenge Targovax leverer på det de skal.

Dialogen med Lubor er med en annen investor enn meg, men jeg har blitt spurt om jeg kan dele på vegne av vedkommende. Legger for ordens skyld med bildekopi av litt av dialogen hvis noen tror dette bare er jalla-haus fra en oppgitt aksjonær :wink:

48 Likes

Burde ikkje Einasson ha undersøkt dette før han uttalte seg på Podcast?Dette eliminerer jo vekk noen av dei store ankepunkta med slik finansiering

7 Likes

Det er vel lett å ty til enkleste variant; man antar noe basert på den begrensede kunnskapen man besitter og uttaler seg deretter.

Nå har jeg ikke hørt hva Einarsson spesifikt sa, men har skjønt at det er flere som har antatt, fremfor å komme til bunns i saken slik investoren i dette tilfellet har gjort.

Einarsson har vel for lengst satt Targovax på sin C-liste i forhold til hva han skal bruke tid på og sette seg inn i, det har vi dessverre hørt på podkaster tidligere.
Da får heller EW og gjengen vise at de hører hjemme på A-lista og fortjener mer attention og glans.

Antakeligvis hadde denne informasjonen kommet klart frem på EGF, men i retroperspektiv kunne jo også EW eller Lubor ha delt disse vilkårene når de presenterte avtalen. Jeg tror neppe vi hadde sett kurser under 1,20 hvis markedet hadde hatt innsikt i hvilke vilkår som gjelder i forhold til de man trodde gjaldt.

Men nå er det i alle fall ute, så får vi se hvor fort det spres og hvordan det påvirker eventuell salgsvilje blant aksjonærene. Targovax-aksjonærene blir jo aldri lei av å selge, uansett hvilke nyheter selskapet kommer med.

16 Likes

Det Einarsson gjorde på podcasten er helt forkastelig. Ikke annet å regne med. Som investor i Targovax kan du få hele Radforsk av meg.

Hjertelig takk for at info blir delt. Takk til den som tok seg tid til å sørge for fakta, også veldig tillitsvekkende svart av Targovax.

… Tillegg… Atlas er helt avhengige av at vi selger for å selge. Med det lave volumet som er i Targovax på en jevn uke, så kan det ta sin tid å få dumpa aksjene…

13 Likes

Hørte akkurat gjennom podkast, men forstår ikke helt hvordan Einarsson sa noe galt om finansieringsfasilitetene der.
Han er positiv til at selskapet får finansiert opp sine tre retninger, usikkerheten ligger i om Atlas er langsiktige og blir sittende i ro fordi de tror på caset eller om de kommer til å selge ned for hver tranche de trekker på.

Jeg personlig synes han var ryddig og forholdt seg til fakta. Alle vet at Atlas står fritt til å selge for å redusere risikoen hvis de ønsker, det som er det aller viktigste er at de har ikke anledning til å hedge obligasjonen ved å shorte aksjen slik veldig mange frykter / fryktet ville skje.

Det har Lubor svart på hvitt bekreftet IKKE vil skje, det er good news for alle som tror det kan skapes verdier her.

5 Likes

Det eg meinte var at dette burde einarsson sjekka opp og stilt opp for Targovax,istedenfor har eg et intrykk av at han også tidligere framstår likegyldig til Targovax.kva om Einarsson faktasjekka med Lubor og ytra svaret på podcast?

3 Likes

Greit nok. Jeg er litt uenig og for meg skapte han uro som aksjonær.

Når man sitter på en større eierandel, regnes som en autoritet, og offentlig uttaler seg om et sensitivt tema, så hviler det et ansvar.

De kan velge å kun videreformidle informasjonen som Targovax kommer med og skaffe seg nødvendig fakta før de selv uttaler seg om at de ikke kan noe om finanser og alikevel kaller dette er dødsspirallån.

1 Like

Skjønner det, men Einarsson snakket ikke om at Atlas ville shorte for å hedge sin låneinvestering, han bekreftet kun det faktum at Atlas selvsagt står fritt til å selge hver gang de er i posisjon til det.

Viktig at folk forstår forskjellene mellom den negative effekten som oppstår ved å selge short for å minimere løpende utestående mot selskapet og det å være en naturlig selger i egenskap av å være aksjonær.

Man skal være forsiktig med å tro / håpe på at Atlas kun vil sitte i ro i båten og hente inn all risiko på langsiktig mcap eller innfrielse av lånene med avtalt premium. Det hadde selvsagt smakt godt det, men da må EW og gjengen kjøre en skikkelig home-run med cRNA slik at man skjønner at langsiktige verdier faktisk er der.

Her vil jeg også legge til en kommentar fra Einarsson: Klarer selskapet å hente inn 300 mill på annet hold kan de bare innfri det som er av utestående. Han legger også sin lit til at en avtale vil komme fra cRNA.

Med to peers som har gjort upfront avtaler og dealer langt over milliarden hver seg kan Atlas være ute av gamet i Q4 2023 hvis Targovax leverer på best case i gudingen til en slik deal. Merck gikk inn med 150 MUSD upfront med videre forpliktelse på 225 MUSD (det siste her er ikke uttalt av Einarsson)

7 Likes

Usikkerheten ligger også i om markedet er villige til å absorbere salgene. Helst på stigende kurs. Der veit jo Einarsson at de ikke skal bidra.

… Og ja, salgene kommer selvfølgelig. Vi har jo hatt selgere med mange aksjer siden sist emi, så det er jo ikke noe nytt. Og kursen har klart se eg helt greit siste året

1 Like

Takk for ypperlig informasjon @TheObserver
Kanskje dødsspiral-fantastene får regulert ned gallenivået etterhvert?

6 Likes

Bare om vi får sett noen gaal ordre :upside_down_face::heart:

Har bedt Jonas kommentere og kanskje nyansere sine uttalelser i podkast 259 basert på de kritiske skriveriene her inne.
Anbefalte å lese de kritiske bemerkningen som fremkommer her på forumet, samt lese seg opp på Atlas, og i likhet med meg bli noe mer beroliget med tanke på deres hensikter.

2 Likes

“Dødsspiralfantastene” - hehe, morsomt.

Spørsmålene rundt dette er høyst relevante og viktig for en aksjonær, og er akkurat den typen diskusjoon man bør ha på et forum som dette. Det resulterte også i at @Observer kom med meget relevant og viktig informasjon om avtalen mellom Atlas og Targovax.

Som Observer også påpeker sier Einarsson på Podkasten heller ikke noe om shortingen, og er ikke negativ til finansieringen - han er bare som noen andre litt skeptisk til risikoen ved slike lån. Sjansen for at de selger ned kursen er fremdeles tilstede, men situasjonen er langt bedre med en avtale om at de ikke skal shorte og ukentlig begrensinger på salgsvolum.

Det er litt for mange på forumet som ikke helt er i stand til å prosessere verken det de leser eller hører, men hopper på forutintatte antagelser. (NB! referer ikke til deg @sjog her, jeg bare måtte inkludere beskrivelsen din :grinning_face_with_smiling_eyes:).

Bra info @Observer - takker :pray:

19 Likes

rlinz; Har gjort Jonas oppmerksom på begrensningene på shorting og handelsbeløp pr. mnd. osv.

Jeg var med i Trvx fra starten av, men har vært ute i mange år pga. sviktende tro på den tidligere ledelsen. Bla. når tidligere CEO indirekte signaliserte til meg i en samtale, for flere år siden, at han hadde liten tro på en avtale med et BP .
Men har nå investert igjen med tro nå på ny giv med ny ledelse, strategi, og ikke minst at cRNA har kommet opp som troll av eske,

Ps. Solskimm; tror nå vi er inne presist i de samme aksjen, Ulti, Calle, Trvx, og Softox, så får tiden vise! Men potensialet for denne porteføljen bør være skyhøyt for å si det mildt :wink:!

9 Likes

Takk for viktig presisering. Sannsynligvis selger Atlas seg ned fortløpende etter hvert som de innløser. Aksjekursen vil derimot ikke bli dobbelt straffet pga manglende short-mulighet fra långivers side.

For øvrig bekrefter dine printscreens i foregående innlegg poenget du har fremhevet tidligere, nemlig at dette konvertible obligasjonslånet med Atlas er mye mer transparent, forutsigbart og aksjonærvennlig enn den dealen som for eksempel Elements hadde med Alpha Blue Ocean. Sistnevnte aktør fremstår også som mye mer brutal enn Atlas.

Men når det er sagt har jeg tilgode å finne et eneste selskap som har hatt oppgang i aksjekursen etter å ha inngått en tilsvarende avtale med Atlas. Har søkt og ikke funnet en eneste suksess-historie. Har derimot funnet flere eksempler på selskaper som har hatt oppgang i kursen etter at slike konvertible obligasjonslån har blitt innfridd eller terminert, men uten unntak har det vært kraftig nedgang i aksjekursen fra tidspunktet for at finansieringsavtalen ble inngått til den ble innløst/terminert.

Skal Targovax-ledelsen ha troverdighet i forhold til at dette er en god avtale for aksjonærene bør de følge opp med innsidekjøp snarest.

10 Likes

Det er selvsagt en risiko med slike lån.

På den annen side så har jeg vel knapt sett noe så destruktivt som de større aktørene som har deltatt på de siste emi’ene til eks Targo. Siste uker har eks Ava solgt seg ned voldsomt, og de har vel 6-700k aksjer igjen etter å hatt sikkert 20x da siste emisjon ble gjennomført. Og så har vi tresko-folket…

Om det er garantister i emi eller tilbydere av slike lån, så er risiko for nedsalg alltid til stede. Men slik jeg leser låneavtalen er risikoen for dumping av aksjer i markedet mindre nå enn når garantistene i en emi ikke har noen avtale om å ikke dumpe aksjene - slik vi har sett siste uker.

16 Likes