Ja, det er et interessant spørsmål, men det blir i alle fall ikke mine
Det kan selvsagt ha betydning for casen, men jeg har ikke svaret der - shorting har jeg holdt meg langt unna, så jeg er ikke godt kjent med detaljene i den prosessen.
Ja, det er et interessant spørsmål, men det blir i alle fall ikke mine
Det kan selvsagt ha betydning for casen, men jeg har ikke svaret der - shorting har jeg holdt meg langt unna, så jeg er ikke godt kjent med detaljene i den prosessen.
En kan slite med å se det ene eller det andre når det gjelder finansieringen av Targovax.
Dette er en brofinansiering ingen ting annet.
Det er risiko med den - ja som det er med alt annet her i livet. Det er risiko med å leve man kan jo dø.
EDW har levert siste år - han har vurdert risikoen med å ha en slik finansiering opp mot å ikke ha finansiering er en bedre løsning.
EDW og Herr Gaal har selvtillit til at T vil løfte inn kapital nok for å drepe såkalt “dødsspilar” finansiering. Husk på det vinner T i dette veddemålet så har dette vært en genial avtale.
Mitt utgangspunkt er at EDW og hans gutta Herr Gaal har levert på alt siste år.
Gaal har fått med seg nå et nyansatt business talent. Det blir trøkk nå på forretningssiden i T.
EDW og Gaal tror jeg kommer til å levere slik at finansieringsavtalen blir ok både for Atlas og Targovax. For den er slik at leverer T så er den fortsatt bra for alle parter.
Leverer ikke T så går det tilh… for alle.
Atlas har inngått avtalen fordi de ser at T har et stort potensiale.
Om ikke hadde de aldri inngått avtalen. De er ikke dumme.
Men de håper nok på at norske aksjonærer er dumme nok til ikke å se det enorme potensialet i T slik at de kan få en stor eierandel.
Min holdning - EDW kommer til å levere og ivareta Radforsk og andre aksjonæres sin investering.
Jeg har tenkt litt på dette. Jeg tror EW kanskje har mulighet til å ta en runde med de største aksjonærene ift utlån av aksjer. Hvis de største aksjonærene og kanskje også de ivrigste deltakerne her på tekinvestor holder seg lojal til å ikke låne ut aksjer så tror jeg ikke det blir mulig for Atlas å få tak i veldig mange aksjer og dermed så unngår vi short.
Burde jo være lett å få til. Ingen er vel interessert i at kursen gruses for5% rente på utlån av aksjer. Det er noe annet i et større solid selskap hvor man sitter langsiktig i flere år og tar imot utbytter. I TRVX så er det helt idiotisk å låne ut aksjer, særlig i den situasjon de er med denne finansieringen.
Låne ut aksjer?? Nei håper ikke noen fristes av det for judas penger.
Blir ikkje mine iallefall
Går an å reservere seg i Nordnet (tror jeg) mot utlån.
Beklager at jeg må være så direkte, men et par ting her blir dessverre litt for dumt og naivt @Birgitte .
Ja, det er farlig å leve, men det gir ikke grunnlag for å involvere seg i masse aktiviteteter som sterkt øker risikoen for å dø. Biotek investering er risikofyllt i seg selv, så jeg trenger ikke en ekstern tilleggsfaktor som med stor sannsynlighet virker å kunne gjøre min investering verdiløs selv om TRVX har suksess.
Hvordan vet du hvilke motiver Atlas har? Du håper nok at de har de motivene, men du vet ikke. Du tenker muligens at TRVX er en helt annen type satsning for dem enn de andre biotek selskapene og Fox e-mobility som de har finansiert tidligere? Her skal de tjene penger på suksess og være med å ta risiko? Det er vel ganske naivt uten mer innsikt enn vi har nå?
Som jeg har sagt nå - poenget mitt dreier seg ikke om hva TRVX kan få til eller ønsker å oppnå, men hvordan finansieringen spesielt vil påvirke eierandelen til dagens aksjonærer. EDW og Gaal kan levere, men jeg og mange andre risikerer likevel da å sitte igjen med bare smuler.
Ja det er viktig for N kan ellers låne ut aksjene dine uten at du vet om det. Det følger av avtalen du har med N. Så pass på.
Dette må vi finne ut av hvis det er slik. Jeg tror ikke Nordnet låner ut aksjer eksternt? De låner vel eventuelt ut til de som ønsker å shorte aksjer som er mulig i Nordnets portefølje. TRVX er vel ikke et slikt selskap som det er mulig å shorte i Nordnet?
Edit
Tror ikke dette kan stemme. hvis Nordnet låner ut dine aksjer så får du betalt for det og dermed så kan ikke dette gjøres uten at du vet om det.
Atlas har sikkert kun et motiv som er helt legitimt. Det er å tjene penger. Det samme motivet som aksjonærene har. Avtalen gir dem en oppside i tillegg til vanlig avtale om avkastning på pengeutlåning. Det er helt ok.
Men for ledelsen i T er dette kun arbeidskapital i deres streben etter å utvikle kreftmedisin og avkastning på investert kapital. T trengte trygghet nå for å drive videre forretningsutviklingen. Fører denne til kapitalavkastning kommer T selvfølgelig til å innløse Atlas og ivareta aksjonerenes posisjon. Da får Atlas god utlånsrente og aksjonærene verdistigning.
Hva tenker du rundt finansieringsløsningen til Targo?
0 stemmegivere
Gode poeng, men lar det seg gjennomføre i praksis?
Burde ikke oppsett for utlån av aksjer være default AV? Jeg har ikke sjekket dette - jeg trodde man aktivt måtte gjøre sine aksjer tilgjengelige for utlån? Mulig det avhenger av konto. Zero kontoen styrer jo Nordnet, så der er det muligens default PÅ, men på ASK kontoen kan de vel ikke det?
Jepp, og det er den forsikringen jeg etterlyser. Dersom Atlas får gjøre som de vil så kan de få i både pose og sekk - da ivaretar styre og ledelse IKKE dagens aksjonærer, kun Atlas og fremtidige aksjonærer.
Så, mer fakta på bordet er vesentlig for å etablere en slik trygghet.
Tror det ligger i avtalene at de kan gjøre det uten varsel men en får avkastning på det. De bruker bare alle aksjene i en pott så de låner ut uten varsel uten at du merker det.
Surr. Penger er ikke gratis. Penger har sin pris.
Det var ihvertfall sånn tidligere at du måtte aktivt gjøre de tilgjengelig. Du kunne også kalle de tilbake når du ønsket å selge. Tror ikke Nordnet kan bare styre dette på egenhånd.
Uansett så er ikke TRVX tilgjengelig for shorting hos Nordnet.
Lag noen alternativer til😊
Om fanden skal males på veggen så er lånte aksjer kanskje ikke det aller største problemet. Det er +100 mill aksjer på nedre del av lista. Skal ikke mye rart til og surt sentiment før Trygve med sine 200K mister mot og mæle og lemper ut sine. Er det ikke det vi allerede har sett siste 2 dager ? Storebrand, MSI og DnB har dessuten lekt seg med skarve 500K til og fra de siste månedene med god effekt.