Så lenge patentene er filet så kan de dele data og være trygge, eller er tanken at de ikke vil vise konkurrentene hva de sitter på før de har mer data?
Tanken er vel å komme så langt som mulig før det deles og at kortene har blitt holdt tett til brystet for at ikke noen skal komme med noe tilsvarende. Jeg har en mistanke om at de har noen triks som kan komme LNP leveringene tilgode også.
Jeg setter pris på at de kommer litt lengre med cRNA før de gønner på for alvor der. Det kan gjerne hende at de bør fokusere all kraft på cRNA når in vivo data foreligger (H1-23). Inntil da synes jeg dagens strategi er riktig.
Hvordan er det dette egentlig fungerer? Patentet er vel ikke godkjendt per se, men man er beskyttet frem til …?
Etter du har sent inn patentet og mottak er bekreftet kan du vise andre data og være trygg. Fra innsendelse og neste 12 måneder kan du også legge til ytterligere støttende data til søknaden. Derfor, så lenge patentene er sendt inn (må ikke være godkjent/granted) kan man snakke og presentere data.
Skjønner, takk. Erik & co virker jo veldig fremoverlent og sikre på sin sak når det kommer til cRNA, så jeg håper virkelig de kan dele noe til oss som er “fordummet”. Så gjennom Q4 presentasjon og satt igjen med et godt inntrykk av det Wiklund og Mr.Gaal la frem. Når man har sett hvilke avtaler som er blitt gjort i tidlig stadie og hvordan de sier de ligger ann i løpet blir man mildt sagt smågiret Også spennende med det som omhandlet at de er i kontakt med det som ikke er den typiske investor, men igjen har en jo hørt ligndende regler før (les: kvalitetsinvestorer).
Vi er jo litt sultefóret på denne delen av Targovax og har gnagd sønder og sammen det beinet som har ligger foran oss i mange måneder. Forøvrig veldig merkelig prisutvikling nå når man har sikret seg spillerom en god stund fremover og man kan fortsette med sitt i fred uten å tenke på kronerulling.
Jeg tolket dette som spesialist investorer som ser etter plattformer og det er typisk biotek VC fond og da de store amerikanske (slik som Flagship som allerede har gjort en cRNA investering) eller europeiske. Snakker om fond som har mer enn type $2B Assets Under Management og på type fond nr 3+ og likende corporate VC fond. Det er typisk slike som ser på slikt.
Enig, hadde vært fint å se noe data, både in vitro/in vivo og på delivery mekanismen. Flott det som fortelles, men enda bedre å se data
Vil tro det er sånne type investorer som har peiling på hva det er som skjer ja. Targovax fremstiller jo seg selv som king of the cRNA mtp delivery, solid tumors, produksjonslinje osv… Order vil nok spre (mest sannsynlig for lenge siden) seg fort i miljøet om hva det er Targovax driver med og hvordan de ligger ann i løpet.
Jepp, det er annerledes å ha dataen/infoen i “hånden” å få knadd og følt litt på den selv. Det er mye flott som kan fortelles, men inntil det faktisk er levert, kan jo man si så mye man vil Men man tilter jo litt i Targovax’s favør når de sitter på pionerene av cRNA forskningen
De regner med å ha verdens første cRNA produkt i klinikk. De fosser fremover i utviklingen. Det koster $18M å kjøpe hele sjappa, og du trenger ikke putte inn penger før utviklingen har kommet langt på vei. Så kommer det med litt TG og Oncos på kjøpet. Norske investorer er skeptiske.
Tillegg… Om kursen er flat, må du regne med at du kun eier 40% av sjappa etter å ha brukt de 300millsa. Atlas får 60% for $30M. De kan gjøre tidenes kule.
Jeg er rimelig sikker på at om noen bjuder på $18M så får de nok ikke wet ink på det papiret, isåfall er det kanskje kaffe
Og finansieringen er nettopp sånn at det blir opp til aksjonærene. De pengene som kunne blitt brukt i emisjon kan nå spyttes inn i handel over det neste året eller to. Venter folk med å handle går kursen ned og du lager ris til egen bak. Noe Targovax eiere elsker, så hvem vet hva som skjer. Faller kursen etter lånet er tatt, må det bare trykkes nye aksjer og spiralen er i gang.
Så, dette er kanskje den viktigste testen for aksjen. Har vi troa og er villige til å støtte, så går dette meget bra. Om ikke er det natta, og en kjempe mulighet i norsk bio-tek går til utlandet og noen heldige eiere som ble gitt dette i gave.
Jeg skjønner at TRVX med denne finaniseringsavtalen får tilført sårt trengte midler for å gjennomføre de ulike studiene gjennom kostbare faser, men jeg sliter veldig med å se at denne løsningen vil være gunstig for eksisterende aksjonærer. For meg ser det ut som om dette bare vil ødelegge kursen og ikke minst kunne vanne ut eksisterende aksjonærer enormt.
Det er snakk om to selskaper her, Atlas Capital Markets og Atlas Special Opportunities (begge registrert på Cayman og eid/styrt av samme person - Mustapha Raddi. Om man studerer en ganske nylig case de har vært inne i - Fox e-mobility, så fikk de omtrent samme avtale som TRVX nå skal inngå (faktisk litt bedre betingelser fra det jeg kan se).
Et av de nevnte Atlas selskapene shorter så aksjen tungt og aggressivt frem mot forfall av transjen (sjekk shortingen og kurskurven for våren 2022 i linkene under). De får så utstedt aksjer 23. mai for et transjeforfall 31.mai. Ifm disse shortingene får de sikkert tilbake pengene sine og litt til, kursen er ned ca 50% og de får da utstedt langt flere aksjer enn de må levere tilbake. Overskuddet av aksjer kan de da dumpe når det passer. Så kan de bare gjenta denne prosessen til neste transjeforfall. Totalt sett har kursen gått fra rett over 1 EUR når avtalen ble inngått sommeren 2021 til en kurs i dag på 0,14 EUR.
Så kan man bare tenke at TRVX kan bli kjempemye verdt om alt går som planlagt, så det er greit. Da glemmer man derimot hvor mye vi alle kan komme til å bli utvannet i denne prosssen. Lånet er 1.5 x dagens MCAP, så potensiell utvanning kan bli enorm innen dette er over - spesielt om de klarer å kjøre en tilsvarende prosess mange ganger.
For Atlas er vel dette som å plukke penger på gata som noen av de profilerte investorene i media sier til tider. TRVX får pengene til å gjennomøre sine studier og nå sine mål, men aksjonærene har blitt flådd i prosessen. For meg virker det også som at det eneste som kan hindre dette er en jevn strøm av gode nyheter og jevnt stigende kurs, men hvor sansynlig er det?
Her er linkene til casen Fox e-mobility
https://fox-em.com/newsfeed/plain-corporate/2125774/
Kroken på døren ville vært verre. Nå har selskapet en kvalifisert mulighet til å få «årntli» penger på kroken om de lykkes tilstrekkelig med det vitenskapelige.
Og da helst lykkes så fort som mulig, denne typen finansiering er ondskan. Noe ditt innlegg illustrerer godt.
Verdsettelsen er ikke avskrekkende, så om man tror på det kliniske er det jo et fair veddemål.
Ja, hvis kroken på døra er alternativet er jeg enig med deg. Slik disse casene ser ut til å utarte seg er det nesten bedre med en emisjon på 50 øre for da vet jeg i alle fall hva utvanningen blir. Med dette opplegget kan det jo teoretisk ende opp som rene SAS/Flyr scenarier.
Det er ikke kursutviklingen som gjør meg mest betenkt, men snarere den mulige utvanningen som de generer med denne fremgangsmåten.
Absolutt, alt står og hviler på at de får inn bedre finansiering før de havner dypt i spiralen. Jeg følger ikke caset tett, men merker meg at mange mener det vitenskapelige er potente greier. Da tenker jeg at i det store bildet var dette en positiv løsning. Forutsatt at de med klinisk optimisme får rett i at det kommer avtaler raskt.
I følge informasjon fra de som har satt seg grundig inn i en avtale som er gjort mellom Targovax og Atlas er det faktisk ting som tyder på at Atlas og associates ikke har anledning til å shorte aksjen i perioden frem til forfall i 2026.
Hvis dette blir bekreftet i løpet av helgen, noe jeg antar at det blir, blir tidligere teorier om hvordan Atlas kan kjøre Targovax i grøfta historie. Da tror jeg vi kan legge kurser under krona bak oss for godt.
Men tror dere selskapet hadde klart å hente noe likende penger på en emi på 50øre?
Jeg lurer litt på hvorfor selskapet ikke kunne spinne ut cRNA og bare fokusere på det med evt eksisterende cash og la alle andre prosjekter og ansatte gå.
Er cRNA så hot burde det være mulig å få noe funding lokalt for å ha nok runway til å hente VC penger.
Med så tynt i toppen, hvor skal aksjene til short lånes fra? HealthCap? Radforsk? Noen her?
Ja, det hadde vært gode nyheter om det kunne bekreftes , selv om de kanskje likevel kunne klare å gjøre det via stråselskaper som ikke lar seg lett spore til Atlas. Jeg fant ikke noe om en slik klausul i det de har lagt ut eller i innkallingen til EGF.
For TRVX er det selvsagt snakk om overlevesle og ønske om kjøre løpet ut, så dersom dette er eneste mulighet skjønner jeg at de går for det.
Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor dette er lovlig. Det åpner jo for kursmanipulering så det holder.
Er bare litt desillusjonert da det ikke akkurat var dette jeg håpet på ifm finansieringen.
Neida, det er ikke sikkert - poenget var bare at jeg føler det ville være bedre sammenliknet med det scenariet jeg beskrev