Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Selvfølgelig er det en oppside! Den kan være stor om Targovax leverer.

Inntil det må aksjonærene være bevisst finansieringsløsningen og det den kan medfølge av konsekvenser for kursutviklingen på kort- og mellomlang sikt. Atlas ønsker mest mulig aksjer (lav innløsningskurs) med påfølgende salg i markedet. Det blir interessant å følge med på hvordan dette utarter seg.

Godspeed!

3 Likes

Ja, på samme måte ønsker de høy exit når de først har konvertert aksjene. Det er ikke lov å shorte og de holder seg helt sikkert innen regelverket når det gjelder å pumpe opp kursen før salg. Det blir spennende å se ja.

2 Likes

Man får håpe på at selskapet bare benytter tranche 1 og etter det har nok penger for å fullføre det de trenger og kan reise egne penger på Circio.

Å ha 3 utvanninger med Atlas og deretter en stor utvanning når Circio henter penger blir jo ikke noe gunstig for Targo aksjonærer. Management i Circio vil få egne opsjoner (VC ønsker å incentivere ansatte) så det er kun Targo aksjonærer og opsjonshavere som betaler for at Circio blir i stand til å hente penger.

Hadde jeg vært i management i Targo nå ville jeg har spart så mye kost som mulig og kun prioritert cRNA - nå har de omsider gjort dette mtp de kliniske studiene, men på tide å skalere ned eller bytte ansatte for å preservere kost og kun satse på cRNA value creation.

3 Likes

Targovax begynner å ligne på et administrasjonsstyrt selskap / offentlig foretak hvor de ansatte skalter og forvalter etter hvordan de kan mele sin egen kake mest mulig;

Det begynner kanskje å bli på tide å revidere Remuneration Principles i Targovax bla bake inn aksjekursen som et mål for å utløse årlig bonus til ledelsen:

All den tid vi har et styre hvor eierne ikke er representert, bortsett fra at RadForsk har en representant er det få som snakker for oss aksjonærer - da tenker jeg denne er litt drøy:

Videre er det ingen tvil om at de ansatte har sørget godt for seg ved å ha en oppsigelsestid på 3-12mnd (noe som i praksis vil bety å heve lønn uten arbeidsplikt):

Når CEO i et børsnotert selskap har en tryggere jobb enn en kommunalt ansatt mener jeg noe er alvorlig galt…

8 Likes

Det er prisen man må betale og heller ikke uvanlig for å få tak i de beste folkene. Ser ikke noe galt i det og å sammenligne med offentlig ansatte blir vel litt feil, uten å utdype nærmere. Det er nå min mening.

Hadde vi hatt de beste folkene hadde nok finansieringsløsningene og fremdriften de siste årene vært noe forskjellig fra dagens realitet. Vi har en CEO som arvet stillingen da tidligere CEO gikk videre, han er kanskje en utmerket forsker, men som CEO er jeg 100% sikker på at det finnes bedre.

Vi har en ledelse som kun er ute etter lønn, som ikke er interessert eller har klart å skape aksjonærverdier for eksisterende eiere de siste 5-6 årene. De eneste som har tjent penger på selskapet er garantistene ved emisjonene som har gått ut over eksisterende aksjonærer.
Videre er det ingen i ledelsen som kjøper aksjer i selskapet, så lenge de kan forske videre uten å skape langsiktige verdier men heve lønn er de happy.

Jeg er spent på om de nå klarer å kutte kostnader ifm Oncos-102 nå legges på is, selv om jeg tviler på det.

4 Likes

Har du sendt mail til styre/ledelsen om dette og dine synspunkter?

Ja, det har jeg.

1 Like

Noko respons?merker at du tydeligvis ikkje er videre imponert og det med god grunn med denne utviklinga,men nysgjerrig på svarene du fikk

Jeg vil tippe at ledelsen ikke kjøre aksjer i Targo nå enten fordi (eller kombinasjon av)

  1. de sitter på kurssensitiv innside eller mer trolig

  2. de ønsker å kjøpe aksjer i Circio når det selskapet henter penger (hvor de også får opsjoner) siden det er der verdienene ligger, mens i Targo blir det bare utvanninger fremover.

Tipper også, hvis HC er bull på cRNA techen at de kommer til å investere i Circio. Det vil i såfall hjelpe veldig på fundraien til Circio.

Højere værdier i CIRC vil også afspejle højere værdier i TRVX; aktionærer i TRVX ejer også aktier i CIRC … det er vel ikke muligt for ledelsen at bruge TRVX som løftestand til at øge værdierne i CIRC og efterlade aktionærerne på gulvet.

3 Likes

Kan jo kanskje være en ide å sette en benchmark mot BOD/Management i andre norske bioselskap. F.eks ULTIMO så tilsynelatende har en eim av suksess i kjømda.

Ser ut som dene aksjen,bare synker mer og mer i jørma,fortsetter denne sån,ser vi fort 0.50 og lenger ne​:hear_no_evil::see_no_evil:

Dette er et konsern, så ethvert forhold av positiv eller negativ art i Circio vil ha direkte innvirkning for aksjonærene i det børsnoterte selskapet. Skjer det noe i Circio/cRNA så skal det etter planen ikke ha utvannende effekt. Så vi snakker vel egentlig om salg/lisensiering av IP og ikke noe annet. Eventuelt en IPO et annet sted enn på OSE.

3 Likes

D snur snart :+1::+1:

Det er vel ikke helt korrekt. Morselskapet kan selge Circio aksjer til noe de mener er fair market value, til seg selv f.eks. Skjedde i ELOP hvor styret solgte Simplifai til seg selv for mindre enn ELOP kjøpte det for 2 år før. Helt sykt, men sant. Finanstilsynet sa bare at det ikke var deres bord med mindre Euronext tok kontakt med dem om det.

1 Like

he he.Hørte d før hær,når finans var på plass så kom den til å stige, er vel snart ned -30% siden nyheten 🤷

Da er det i så fall din og min, og alle andre aksjonærer, sin forbannede plikt til å følge godt med. Og det er vel akkurat det @solskimm gjør.

5 Likes

Finansene er jo ikke på plass sånn de ble omtalt da. De har en avtale om å få de på plass sakte men sikkert, men det må betales med aksjekursen gjennom jevnlige emisjoner. De uttalelsene var i hvert fall fra meg knyttet til etter en stor emisjon eller avtale som gir Targovax lang runway. Nå kommer emisjonene i framtiden, sakte men sikkert. Det er en helt annen situasjon enn noen forestilte seg da.

Nå har de også kalt inn første transje før forventet behov, så da er nok en del litt sure for det.

Det viktige nå er hva Atlas gjør. Er de den “store stygge ulven” folk har fryktet så kommer melding om innløsning innen kort tid. Er de dog smarte og tenker litt framover, så bare venter de. Det er der skoen trykker. Er det gått en ukes tid uten at vi har hørt noe kan man begynne å stole litt på Atlas, og kursen vil nok gå sakte men sikkert oppover jo lengre tid som går uten at Atlas løser inn.

Hmm, eller de må vel uansett løse inn for å profitere, men da ikke selge/shorte noe. Bare venter de så er det overraskende :stuck_out_tongue:

1 Like

Ikke sikker på hva du legger i dette, men de venter neppe på konverteringen. Salget derimot kan de nok kanskje ruge litt på.