Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2 (TRVX) 2 🥳

Meget mulig vi snakker forbi hverandre Ruben :slight_smile:

Helt enig i det @aborum skriver. Høye verdier i CIRC gjenspeiles høye verdier i TRVX.

I begynnelsen er CIRC heleid av TRVX og dermed dere aksjonærer. Selskapet har nå sikret cash til å utvikle og synliggjøre verdier i CIRC, mot bekostning av et lån med potensiell utvanning (tranchene) og renter.

Når selskapet føler seg klare til å begynne å hente penger til CIRC så hentes kapital mot utvanning av eierskap i CIRC. Feks:

CIRC mener at verdier de sitter er verdt 150m USD (hypotetisk) før kapitalinnhenting og selskapet ønsker å hente 200m USD for å utvikle plattformen til sitt fulle potensial. Interesserte VCs vil forhandle og feks si at de mener selskapet er på nåverdi verdt 100M USD.

Hvis man kommer til enighet på 100m USD og det hentes 200m USD så får du en post-money valuation på selskapet på 300m USD, hvor 2/3 eies av VC og 1/3 eies av TGVX aksjonærer.

Det er dette jeg mener med at TGVX aksjonærer vil ikke bare utvannes med Atlas lånene, men den store utvanningen kommer når CIRC skal hente penger.

Dette er hvordan disse dealene er konstruert. I tillegg er det er rekke terms VCs implementerer. Det finnes VC term sheet templater der ute så bare å google og sette seg inn i disse.

1 Like

VC eller noen andre med dype lommer kommer jo ikke inn her uten at det er avdekket et stort potensiale i teknologien. Om det nå er MNOK 500 eller MRD5 spiller liten rolle. Verdien av T skal uansett opp i taket, og det må den eller de som tar en stake direkte i Circio AB betale for. Så det blir jo ingen direkte utvanning av den modellen som du skisserer. Vi må riktig nok dele kaka “as is” eller den neddiskonterte verdien av fremtidig inntjening med noen andre, men det blir ingen utvanning for aksjonærene i T.

2 Likes

Som bitteliten kan man vel også se på det som at man eier en mindre andel av mcap, men mcap er uendelig mye større?

2 Likes

Mange dealer med større selskaper er todelt, en lisensavtale med upfront og milestones /royalties lenger frem, og en egenkapitaltransaksjon hvor det store selskapet kjøper f. eks 10-20 % for en avtalt pris.

Dette forutsetter at teknologien er så interessant at et stort selskap ønsker å sikre seg enerett på enkelte områder eller indikasjoner. Data og patenter vil avgjøre om de får til en slik deal eller om det kommer en oppkapitalisering mot VC i Circio AB.

1 Like

Du har absolutt et poeng når det gjelder dette. Opsjoner bør heller ikke gis med mindre det er strenge krav til FREMTIDIG verdiutvikling. En “gulerot” for innsats fremover.

1 Like

Se mot horizonten om enn bare for en stakket tid.
Vi har grovt estimert oppunder 270 millioner (NOK) som kan holde dette sirkuset igang i opptill 3 års drift og på en så lang tidshorizont så vil det være avklart om denne nye teknologien kan bidra med kapital til eierene.

Og takker og bukker til TRVX sitt mannskap og den nye CEO’n for mesterlig og ekstremt hurtig utført kapitalisering av selskapet.
Holder de et slikt tempo videre så skal en gi velfortjent skryt.

KAPITALISERINGEN ER I BOKS

Det har m.a.o. skjedd noe vesentlig og positivt med selskapet.
Beina på bordet og slapp av—Nytt satsingsområde , nytt mannskap

Alt er nytt .
Dette er veldig viktig å ta med seg.
Man kan ikke diskutere TRVX sine kommende avgjørelser med utgangspunkt i det som har vært :slight_smile:

Så , hva mere kan CEO’n i TRVX ha i bakhånd?

La de få arbeidsro til å få på plass patenter (i haugevis).
Alt annet betyr mindre.
Får de på plass patentene så sperrer de BP’s videre utvikling innen dette kommende området og må bla opp detdet koster i konkurranse med andre BP.

berre lekkert

5 Likes

Det jeg har skissert er ikke for å vinkle det negativt eller positivt, men mer slik jeg tenker dealen vil være konstruert og har erfaring med. Helt klart er det bedre å ha en liten bit av noe stort enn masse av ingenting.

Hva selskapet har og hvordan det vil verdsettes blir spennende å se i fremtiden. Per nå jobbes det og svært lite er delt.

Mtp at dette er en plattform og i tidlig fase så tror jeg VC funding er mest realistisk. Når VC kommer inn, selskapet får nok penger og får kompetent styre og ledelse med de riktige nettverkene kommer også BP lisensieringsdeals. Det er ikke bare sikrepenger, men også track record i form av kompetanse og nettverk verdien i VC finansiering ligger.

3 Likes

Det er 3 viktige årsaker at Targo har etablert et datterselskap.

1. rendyrke cRNA og kanskje også valg av selskapets beliggenhet.
  2. redusere risiko, dvs om de mislykkes unngår Targo å lide samme skjebne da de fortsatt har TG og ONCOS.
  3. et datterselskap kan selges i sin helhet inkl nøkkelpersonell, noe som er enklere enn om det er en del av Targo.

Det er også naturlig at Circio AB i en startfase låner penger av Targo som pr nå har tilgang til 300M som er nok til 2-3 års drift begge selskapene.

Hva som skjer underveis eller etter denne tid blir kun spekulasjoner.

5 Likes

Trist kursutvikling, håpe virkelig selskapet har både kaniner i hatten,ess i ermet og gode forskningsresultater å vise til,ganske snart

Min 5% ned på melding om transje, og min 10% ned på konvertering inngår i mine vurderinger going forward. Håpet er at POC cRNA kan skape luft under vingene snarest mulig slik at nedturen ikke blir alt for brutal når disse meldingene kommer. Satser imidlertid på at transje 2 ikke kommer før september dersom selskapet ellers har kontroll på kostnadene som skal tas vekk fra cash burn.

Neppe snart, de hadde ikke inngått denne låneavtalen om det var tilfellet

Ligger bra an idag da med bare 1% ned

Jepp. Foreløpig skivebom :grinning:

2 Likes

Ganske bra treff, omsetningen har vært på 7,3-7,4. Ikke 7,6 som ble siste handel.

Virket som det var en ivrig selger idag som dumpet mye ned til 0,73. Blir spennende å se hvem dette er når listene dukker.

Siden selskapet nå er spisset mot cRNA så er det kanskje greit om vi får vite litt mer om de som faktisk jobber med teknologien ?

4 Likes

Det bør komme en oppdatering av selskapspresentasjonen på hjemmesiden.

Så tror jeg nok at selskapet nå, etter alt arbeidet med finansieringen, presentasjoner og EGF trenger litt tid på å konsolidere og omorganisere seg.

Targovax sin situasjon er nå totaltforandret. Fra å ha hatt et finansieringsspøkelse hengende over seg er de i dag blant de best finansierte biotek selskap i Norge. U og NYKD. Ingen behøver å ha frykt for at Targovax ikke har penger de neste 2-3 årene. Mange gode resultater fra studie TG og teknologi cRNA kan komme til markedet fremover.

Videre har de kuttet utgifter men det beste av alt er utviklingen av cRNA plattformen. Detaljer kan de ikke komme ut med men de generelle beskrivelsene om hva de har oppnådd så langt med patentsøknader og effekt vs mRNA er veldig oppløftende. Wiklund har etter det jeg forstått tatt doktorgraden sin på cRNA og har tidligere forsket på dette sammen med Thomas Hansen som leder utviklingen.

Jeg har skrevet flere ganger her at nå må markedet vurdere Targovax som et START UP selskap, først og fremst på grunn av den svært lave markedsverdien og satsingen på CRNA teknologien. Dette til tross for at CRNA prosjektet nå er kommet et godt stykke på veien til realisasjon og ikke er et prosjekt som befinner seg på “tegnebrettet”. Det er mye faktisk substans og det er nok det Atlas har forstått når de har tatt sjansen på å eksponere seg for så mye som 300 mill i Targovax.

Prøv å se avtalen fra Atlas sin side, de må ha vurdert et betydelig potensiale med akseptabel risiko i Targovax eksponeringen. Hadde risikoen blitt vurdert for høy hadde de ikke kommet med en krone.

Så må aksjonærene akseptere at antall aksjer øker om og når Atlas konventerer bond til aksjer. Dette hadde skjedd også ved kapitaltilførsel ved en ordinær emisjon. Det er bare å innse at å hente inn brutto 300 mill i en vanlig emisjon til markedskap 150 mill ikke var mulig. Det hadde dessuten ført til en nærmest total utvasking av eksisterende aksjonærer sine verdier.

Måten å beskytte eierandelen på er å kjøpe inn aksjer til Atlas kurs. Alternativet med å eie litt mindre i et mer solid selskap behøver heller ikke å være feil.

I dagens verden med uro og lite kapitaltilgang kan nå Targovax aksjonærene tenke på at de er kommet i en komfortabel situasjon med aksjeverdiene sine. Dessuten med et gigantisk potensiale til verdiøkning om cRNA prosjektet går veien.

I en slik situasjon er det til å leve med at aksjekursen forløpig er lav. Det kommer til å endre seg.

God helg.

14 Likes

Samarbeidspartner Agenus har jo også virkelig hatt en nedadgående kurve i det siste! Spesielt de siste ukene, her er kanskje grunnen, og hvorfor ikke agenus har kommet mer på banen med oncos?
«today announced that it will hold a conference call to provide detail and to answer any questions regarding its minority cash holdings at Silicon Valley Bank (SVB)»

føderale myndigheter i USA tar kontroll over Silicon Valley Bank

2 Likes

Ja , at atlas går inn i dette høyrisiko-området får jeg ikke helt til å rime.
Jeg forstår ikke hvorledes dette fungerer men har en følelse av at der kan ligge noe ekstraordinært bak atlas-beslutningen.
Feks , kan det være mulig at Atlas har fått innsyn i teknologien som med sin oppbygging og foreløbige data klarer å imponere atlas?

Bare det faktum at selskapet er i stand til å skifte retning og prioritet i selskapets satsningsområder uten å bli slaktet er jo i seg selv merkelig.
Altså , de fleste ser ut for å være helt enig i å prioritere annerledes og det virker fornuftig fra mitt ståsted.

Grunnen er at en må være der det skjer.
Særdeles verdigfulle patenter med potensiale til å få BP til å innse og godta at en ikke kommer forbi TRVX uten å måtte betale kontra å missbruke tiden nå i denne kritiske fasen med Oncos eller annet prosjekt , ja det er jo innlysende at sikring av patenter er og må være 1.prioritet i dette store kommende medisinske området.

Eller er Oncos lagt på hyllen foreløpig?
De snakker vel om delivery av denne nye typen RNA vha oncos på denne nye platform-teknologien

Å ha en CEO med hodet der det skal være og ikke under armen (og armen i bind) er vel også en stor fordel.
Doktor-grad.
Da er det vel også rimelig å annta at vi har en CEO som er særdeles motivert for oppgaven og liten sjanse for å miste vedkommende til andre selskap.

Ser på mitt eierskap i TRVX som satsing medsamme risikoprofil som de fleste andre biotek-selskapene og tror der vil være gode sjanser for at et kjøp på dagens nivå vil være et godt utgangspunkt for å kunne tjene godt med penger.

lykke til

5 Likes

Kan jo skjønne at det tærer på etter 3 år uten annen finansiering.
CEO TME Pharma Letter to Shareholders

3 Likes