Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2020 (TRVX)

30% ned på index er heller ikke spesielt langt ned under rådende forhold synes jeg, selv om det riktignok har gått fort. I 2008 falt det vel ca 65%.

1 Like

Det har vi lørdag og søndag.

Vi har det hver helg ? Alle helligdager?

Hva vil du oppnå med dette?

Du vet at alt blir mye verre framover, korrekt? Og at usikkerheten er enorm? Spesielt siden det kontinuerlig annonseres pakker, stimulus, lovendringer, reiserestriksjoner, smittede, dødsfall, skremselshistorier, vaksineframskritt, osv osv osv fra alle verdens land som påvirker Norge, både mens børs er oppe og stengt?

Det finnes argumenter for å stenge børsen. Det er dårlige argumenter som bør avvises kontant.

Trading halt i noen dager?

Hva med resten av mars? Om to uker når det blir vesentlig verre? April? Mai, når folk snakker om at peak sannsynligvis oppnås?

Vi har nå helg. Det var opptur i mange aksjer fredag. Godt mulig oppturen fortsetter mandag.

Da bør alle vurdere hvor risikoutsatte de tåler å være de neste månedene.

1 Like

De burde stenges til dette nye paradigmet har blitt status quo, altså til dette verdensbildet har stabilisert seg.

1 Like

Så stenges til i går?

Nå har situasjonen stabilisert seg, masse tiltak er innført, og vi venter bare på at epidemien skal nå maksnivå for å se hvordan vi håndterer dette. Estimat: april/mai.

Situasjonen er stabilisert.

Det er naivt å tro at situasjonen har stabilisert seg, bare fordi regjeringen endelig fikk hode opp av sanden (evt ut av ett annet sted…)

1 Like

Så du mener at børsene bør stenges inntil … når? Oktober? Vaksine neste år?

Se svar litt høyere oppe.

Situasjonen er uoversiktlig og veldig ustabil…masse selskaper som vel i realiteten nærmer seg konk.Helsevesen som allerede jobber til krampen tar en og toppn kommer om estimert 10 dg

Du bør heve blikket litt ut av biotekandedammen.

Tenk selskaper som NAS, KOA, bilindustri, oljesektor, reiseliv, industri. Ting der hvor sannsynlighet for selskaper som kan gå konkurs og alle verdier kan bli utradert endres kontinuerlig.

Du mener børsen bare skal låses ned og ingen skal få lov til å selge eller kjøpe på ukesvis, kanskje månedsvis, til “situasjonen er stabilisert” ?

Det vil komme konkurser på børsnoterte selskaper i denne perioden, mens aksjonærene skal være låst til en posisjon de har en tilfeldig dag?

Det passer kanskje enkelte i biotek så de slipper å se verdiene gå opp og ned daglig, men det er ren idioti i ett større perspektiv. Meningsløst å hevde at børsene skal stenges bare fordi du ikke tåler daglige svingninger.

Er du langsiktig? Slapp av. Ting er priset mer riktig om 6 måneder.

3 Likes

«Helsevesen som allerede jobber til krampen tar en og toppn kommer om estimert 10 dg»

Du mener at toppen for spredningen kommer om 10 dager, deretter skal stigningstakten falle? Nytt for meg, men link gjerne til denne påstanden. (Ikke det at jeg ikke tror på det, men det hørtes jo i så fall veldig bra ut :grin:)

Ja, det viser hvor skjørt hele systemet er når vi mennesker blir påvirket av huleboerdelen av hjernen.

Det er sånn systemet fungerer i dag og før corona. Emisjoner kjøres utenfor børstid og aksjer settes i lockup når innsideinfo må publiseres osv. Det at aksjene dine kan falle uten at du kan selge/blir låst ute er en risiko man må være fullt bevisst i aksjemarkedet.

Ja, og man tar en beslutning basert på sannsynlighet for noe og med forskjellige tidshorisonter.

Skal jeg bli låst til en tilfeldig posisjon i 6 måneder fordi dere ikke tåler at det svinger daglig mens dere skryter av å være langsiktige?

Generelt så tror jeg ikke dere aner hva dere ber om.

Dere ber om tidenes konkurssalg i small cap fordi ingen vil være låst til mindre likvide selskaper i en lang periode.

Hva hadde jeg holdt gjennom en slik situasjon? Selskaper jeg var helt sikre på kom gjennom på den andre siden uten konkurs, emisjoner, og annen dritt.

Problemet er at i mange selskaper med stor usikkerhet så ville dere skape ett sykt salgspress fram til denne dagen, og de eneste som ville profittere er de med store penger tilgjengelig som kan laste opp ekstremt billig.

2 Likes

Toppen av smittespredning dersom tiltakene funker.symptomer på akutt respirasjonssvikt kommer etter 7 dg hos enkelte og evt innleggelse.dødsfall er sett hyppigst etter 3-4 uker.lancet/tidsskrift Det er sett økning av ferritin og noe som heter D Dimer hos noen,de som blir sykere og sykere.Ikke god forklaring på dette ennå ,men teorien er at det tukler med interleukiner som er signalmolekyler.antatt smitte til sykdom og symptomer er nedjustert fra tidl estimater

2 Likes

Er det noen som har gjort seg noen tanker om hvordan Corona effekten vil påvirke pipelinen til Targovax?
Er det sannsynlig at noen av de pågående studiene avbrutt?
Er det sannsynlig at de planlagte studiene blir utsatt?

Jeg spesifikt argumenterer ikke for eller mot et sånt tiltak. Jeg snakker bare generelt om at du og jeg kan bli overkjørt av styret i selskapet og myndigheter i alle aksjer vi er i til enhver tid. Og at det er en del av å eie aksjer å vite det.

Og nå bør det være større sannsynlighet enn vanlig for at tiltak man ikke liker som aksjonær kan komme helt ut av det blå. :slight_smile: Ikke mer ikke mindre.

Ja.

Men da kan man reagere på det. I stedet for å bli låst inne.

Er som å sitte over natta i en biotekemisjon ut av det blå - bare at du blir nektet å selge neste 6 måneder.

Hehe, er nok mange som har følt det sånn :stuck_out_tongue: “Må få igjen det tapte”.

Om man antar at selskaper faktisk har reell verdi så skal vel ikke selskapenes aksjekurs gå til 0 da?

Å stenge børs er ikke fornuftig, men mindre infrastruktur blir satt ut at spill. Noe den neppe blir.

Eventuell innføring av shortforbud, som enkelte markeder allerede har iverksatt, vil nok komme i resten av verden.

Fredagens reaksjon i NANO skal man ikke se bortifra kommer som en følge av tilbakekalling av utlånet aksjer. Eller at noen er redde for å bli sittende fastlåst med short posisjon. En posisjon de ikke får lov til å forsvare og derfor kan påføres mye smerte.

2 Likes