Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Teknisk Analyse (TA)

Teknisk ser det fortsatt ut til å være en god del mer å gå på her.
Fint brudd opp fra bullflagg, 18% til Target 1 og 41% til Target 2.

8 Likes

Søkefunksjonen er en fin ting :slight_smile:

Jeg (og @kaei og sikkert mange andre) ble TRVX aksjonærer for første gang i går. Jeg handler kun ut fra TA med tradingpotten, men synes det er best når en aksje er oversolgt og underpriset, som tilfellet er her (se på mcap og trekk fra cash beholdning :smile: )

Uansett, hovedgrunnen til at jeg kjøpte var at jeg tror vi nærmer oss en (kortsiktig?) bunn.

Aksjen ligger i en descending wedge (bullish) og nærmer seg bunn av denne.
Ser vi på timeschartet har vi etablert en low, en high og en higher low.

Vi trenger en higher high nå for å bryte ut av wedgen og skape en positiv trend på timeschartet.

Ser vi på Daily har vi falt 8 dager sammenhengende. Det er smått utrolig, og jeg tror timing med børsmeldinger og makro har skapt et uforholdsvis bratt fall. Dersom vi klarer å bryte ut av denne formasjonen med litt volum og moment, kan vi potensielt gå mellom 20 og 30%.

Stochastics og RSI har flatet helt ut, og RSI har kun vært så lav 2 ganger tidligere i historikken til aksjen. Begge gangene har det fått en kraftig opptur etterpå, så det er verdt å notere seg.

Med alt dette sagt så er det ekstremt bearish mtp. makro akkurat nå, og dersom oljeprisen og handelskrigen fortsetter å prege nyhetsbildet så kan hele denne analysen antagelivis ses bort i fra. Likevel - ingenting faller evig, og worst case så tror jeg vi går sidelengs / opp fremfor ned neste uke.

Edit: på nedsiden ser jeg mot 4 blank (psykologisk nivå) og 3.50 (bunn av wedge) som siste “skanse” for aksjen. Muligens vi trenger en capitulation bottom her først, men tror ikke det kommer før etter vi har fått en oppdatering fra selskapet i juni / juli :slight_smile:

11 Likes

En annen ting som er morro å følge med på er plutselige volum-spike. Den vi så i mars var riktignok i forbindelse med emisjonen.

Men har sett tidligere aksjer som har ligget et par år i en negativ trend så kommer det en volum-spike på mer enn 5 ganger av hva som er vanlig volum i aksjen. Da pleier ikke en trendendring være så langt unna.

Noe sier meg at vi skal opp til 7kr?

4 Likes

Haha, skulle akkurat til og poste det samme !

Veldig fin dag , med test av 5-tallet og close over 5,49 indikerer videre opp :smiley::ok_hand:t4:

3 Likes

Hvilket tidsperspektiv ser du for deg? Jeg er ingen ekspert på candlesticks, men personlig mener jeg dagens candle er det en type candle man sterkt burde vurdere å ta en exit på, dersom man har profitt. High waves, i likhet med dojis og spinning tops, signaliserer ubesluttsomhet, og kan også tolkes som at det er slutten på trendretningen, eller i beste fall en midlertidig pause i oppgangen.

Legg også merke til hvor 20-dagers MA ligger.

Sier ikke selg basert på dette men det er absolutt ikke noe kjøpssignal. Enten man er ute eller inne bør man se an utviklingen, morgendagens candle vil gi mange svar :slight_smile:

1 Like

Takk for svar.
Tenker et par måneder. Så en liten pullback gjør meg ingenting.

Men selvfølgelig, strake veien oppover er det beste :slight_smile:

2 dager for å reversere 5 dagers nedtur, særdeles bullish.
Veldig lite volum på test til nedsiden, bullish.
Tegn til “vertikal absorbsjon” på den store røde volumbaren i oppgangen, bullish.
Intensjon ikke oppnådd enda, bearish.

Vil se brudd opp over linjen med en positiv test av bruddet.

4 Likes

Postet denne i småpraten, sa ingenting. Mye av det sier seg selv tenker eg, både for og imot. Men som den evige optimisten eg er, vil eg si beskjedent at det ser ut til å ta seg opp.

Hva tror dere?

En doji på en kurstopp kan signalisere en trendendring ja, men vi har jo ikke akkurat ligget lenge i en positiv trend. Skal man se på candlestick så vil jeg heller si at jeg ser antydning til en bullish one white soldier som kan være starten på en stor trend-reversal. Det røde candlesticket før gårsdagen burde kanskje vært lengre om det skulle vært helt perfekt.

Nå skal det sies at alle indikatorer jeg bruker blinkte kjøp som jeg postet om lenger oppe her, mye pga. oversolgt og alt det der. Det jeg er usikker på er om vi ser en reaction rally i en nedtrend, eller om det faktisk er at trenden har snudd. Kanskje du kan bruke noe av Wyckoff for å se om det er ihht. reglene for den metoden? Det er noe jeg ikke kan.

Ser vi på høyere timeframes har vi veldig mye å gå på ifht. RSI, Stochastics og andre oscillators.
Mener også noen sa volumet i dag var høyere enn i går, noe som også vil være bullish. Interessant det du sier om absorbsjon, det er jeg enig med deg i, og tyder på styrke.

Det som taler i mot er at for å skape en higher high på daily og weekly så må vi veldig langt opp. Det er gode nyheter om man er kortsiktig ifht. at det er mer å gå på, og dårlige nyheter om man er langsiktig da det vil ta litt tid for å snu trenden på høyere timeframes.

Forøvrig enig med deg @Buffet at det kanskje er for tidlig å si noe om “trendendring” - men jeg ser som du vet normalt på veldig lave timeframes (15 min opp til 4 hr) da jeg day-og-swingtrader. På lavere timeframes har vi snudd bearish igjen, men som @AksjeJorgen sier så har det særdeles liten interesse for de av dere som har horisont på måneder / år.

Jeg tror forøvrig det er veldig viktig at vi (i alle TA tråder) skriver noe om tidshorisont når vi analyserer. Hvis ikke kan analysene misforstås og i verste fall føre til feil beslutningsgrunnlag dersom noen her inne leser “bearish” og selger pga. det :slight_smile:

2 Likes

Minner om at denne tråden er for Teknisk analyse av Targo.

Ønsker om å diskutere følelser, meninger eller annet rundt TA gjøres her.

https://beta.tekinvestor.no/t/er-teknisk-analyse-verdt-noenting

2 Likes

Ser iallefall chartet ganske likt som meg , det var viktig og close høyere enn 5,49 mente jeg :slight_smile:

Jeg er ingen TA ekspert, men leser meg opp litt!

mest av alt har jeg troa på Targovax , og at selskapet iløpet av noen uker /mnd nå skal reprises etter 8 dagers voldtekt og en forferdelig emisjon :stuck_out_tongue:

Dagens handel har tegnet en flot doji og med tanke på relativt stærk volumen (dog ikke over gårsdagens niveau, men dog stærkere end fredagens nedsalg), der vil jeg sige at markedet har signalerer konsolidering med retning videre op.

Vil blive svært forundret om aktien skal ned og teste 4-tallet igen, dette på baggrund af den seneste melding om 70% abscopal tumorreduktion i CPI combi.

Norsk Bulls har i øvrigt brillieret med sin manglende succes på TA inden for biotek. Her kræver det en stærk forståelse af selskabet ud over de tekniske signaler.

Spændende om markedet kan presse aktien gennem 6,00 i morgen.

3 Likes

Har vært litt travelt her men kikket litt mer på denne, og som du lurte på så har man definisjoner på dette innen Wyckoff.

Shakeout: En markant bevegelse under support med over gjennomsnittelig volum med en
bevegelse inn i tradingrange igjen. En test eller flere tester rundt support nivå, og pris tilbake i tradingrange blir brukt som en bekreftelse på en shakeout. Kjøper aldri selve shakeouten, men test av shakeout, som skal skje med en HL og lavere volum. Stoploss settes under laveste punkt og risiko blir definert utifra entringspunkt.

Litt vanskelig å se på dagsbasis, men man kan se flere mulige tester på timebasis. Volumet kan også være skjult innen en større volumsøyle, da man har både etterspørsel og tilbud i en og samme søyle.
For eksempel hvis man ser på den markante røde volum søylen på oppgangen, så kan den tolkes at det faktisk er mer etterspørsel en tilbud i selve søylen, da prisen lukker mer en 50% opp i rangen av søylen. Intensjonen ble heller ikke oppfylt som var å bevege prisen ned igjen, noe den feilet på. Mest sannsynlig resultat var videre oppgang som og skjedde.

Ser man på de 2 stiplede linjene på trenden oppover så har man volum i oppgangen som skjer innen noenlunde samme prisområde. Dette kan også sees på som vertikal absorbering på vei opp. Dette kan da også brukes som en mulig plass å sette stoploss. Man kan fremdeles få en større test som kommer på dagsbasis og som tar prisen litt under support. Men går den lavere en prisområde ved de stiplete vertikale linjene jeg har lagd, hadde jeg blitt skeptisk.

Prisen ser ut til å ligge å vake akkurat i nederste del av tradingrange nå, optimalt ville jeg sett en forpliktelse til oppsiden med en tydelig test i nærmeste fremtid.

Uansett, hvis man hadde gjort entring i henhold til Wyckoff osv, så hadde man hatt en gevinst på ca
7% nå. Men ville mest sannsynlig solgt seg ut i forbindelse med prisaksjon på topp med wick og påfølgende bar med markant lavere volum og lower high, med ca 14%, hvis man tenkte kortsiktig og var usikker på Targo generelt.

For info, så fikk ikke jeg med meg noe av dette, da jeg var på ferie og var litt avlogget :joy:

2 Likes

Takk for grundig analyse ifht. Wyckoff! Alltid interessant å lese om andre metoder folk bruker synes jeg. Enig i at prisleie her ikke er kjøp-bart - vi trenger committment. Personlig ville jeg kjøpt om vi fikk økt volum og close over 6 kr. Helst med en re-test av 6 kr intradag.

Ser 20 dagers MA ligger og vaker rundt 6 kr -ish og mener det vil være sterk motstand her.

Slik chartet er nå tenker jeg dette potensielt er en ABC korreksjon i en nedtrend. Sammenfaller greit med reaction rallies jeg har sett i assets som er i bear-trend. Potensielt ascending wedge også.

Time will tell!

1 Like

TA på nåværende punkt sier at nå er et dårlig tidpunkt å gå inn. Da man ligger rett på nederste supportlinje med store gap til nedsiden før støtte hvis brudd feiler.

2 Likes

Hehe. Joda var med på den👍Men dersom man har troen på wyckoff accumulation-teorien. Er det ikke nede i denna gropa vi burde kjøpe da? Dersom man liker risk.

1 Like

Hehe ok.

Jo, men ikke i bunn. Du vil vente på en test på vei opp. Denne skjedde utrolig kjapt, så man må inn på timebasis får å finne potensielle entringspunkt.

Der har man en test på slutten av samme dagen den traff bunn. Da ser man en forsøk på bevegelse til nedsiden med samme volum som var i åpningstidene, men med redusert resultat til nedsiden. Effort Vs Result. Hvor man da har Ca samme Effort men mindre Result. Men bekreftelsen kom ikke før dagen etter da den åpnet med en gap opp.

3 Likes

Liten ekstra slide med tanke på sist post for en bedre visualisering med tanke på entringspunkt.

På dagsbasis gjorde den en ny test med higher low og mindre volum.

På dagsbasis er den på samme nivå som den store volumbaren på 23. mai. Pga denne får vi en naturlig brems. Når dette er absorbert kan vi se en videre potensiell oppgang. Ligger også en del volum på rundt 6.80 og 7.30 området.

Edit: Bruddet bør testes.

6 Likes