Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Teknisk Analyse (TA)

Jaja, bare et halvår siden vi var nede på 5-tallet. Skal vel overleve enda en frustrerende dipp. Etter 3,5 år i TRVX har man fått hard hud (og etter hvert alt for mange aksjer). :joy:

5 Likes

Gapet er snart lukket :sweat_smile: 7,3 må da være bra RR?

Synes vi er ved et spennende punkt akkurat nå. “Svak” - ja kanskje, men når ting er som svakest (eller sterkest for den saks skyld) har retningen ofte en tendens til å skifte.

Vi touchet og landet såvidt under MA200. Selv med den relativt korte historikken med å ligge over MA200 så tenker jeg vi nå er straks modne for en opptur. Volummessig ser jeg mulighet for at vi skal ned til 7.25 ish - der vi har relativt stor omsetning og støtte. Kjøpte på 8 blank i dag og kjøper mer nede ved 7.0-7.5 om vi kommer dit.

Mener bestemt at TRVX nå er en aksje du kjøper - ikke selger…!

9 Likes

Etter å ha brutt ned gjennom støtten på kr 8 ser vel Trvx rimelig skummel ut med en klar dobbeltopp som indikerer fall helt ned til kr 5!

Enig i at det ser mørkt ut nå, men ser ikke helt dobbeltoppen du sikter til? Tenker at det ligger en del støtte på 7,20ish basert på historiske topper/bunner.

Topp kr 11 og topp kr 10 fra i år i dagchartet.
Regner da 11-8=3 og kursmål blir da 8-3=5

1 Like

Kan du utbrodere hvorfor du mener det er logisk target? Hva er grunnen til at du regner target på den måten? Er det rett og slett samme logikk som hode skulder som brukes?

Har du noen statistikk eller lignende som tilsier at dette skal stemme for double top?

Min laveste forventede bunn er rundt 6,2kr.

Der er ikke så meget at rafle om, som man siger … weekly skal bounce på trendlinien, ellers er det videre ned omkring ca. 6,20. Ser man på RSI jfr. seneste bund kan der være en grad af sandsynlighed for et automatisk rally fra nuværende niveau.

2 Likes

Kan bla. henvise til “Aksjekjøp og daytrading” av Gudmund Grøtte (en murstein på 580 sider og som var den eneste gode boken på norsk når den kom ut).
Har brukt den nevnte DT-formasjonen med godt hell i over 30 år.

Men selvsagt er lukking av gapet ned til kr 7,25 et delmål, og at man nevner støtten ved kr. 6,2 som et mål er også naturlig.
Selv tror jeg helst på fall til bunnen på kr. 5,75 som det mest sannsynlige teknisk sett.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte men utrolig at enkelte voksne folk her inne ikke evner annet enn å sette klovnefjes og latteransikter!

3 Likes

Bare å le av folk.

Interessant, jeg har alltid sett på dobbel topp som klart bearish, men uten noe klart kursmål.

1 Like

@Investor6 og @anon80503862 her er noe å studere

Glemte linken Adam & Adam Double Tops

2 Likes

zappa66; Takk for god link!
Det har betydning for validiteten, men tror kanskje helt lik høyde på toppene er vektlagt litt vel mye her.
Statistikk jeg sitter på viser at det er svært viktig at fallet gjennom støtten har skjedd før man selger eller går short. Forutsatt fall 5% kursbevegelse ned etter brudd får man rett i 83% av tilfellene. Men bare i 39% av tilfellene når man target noe som er langt mindre enn med DB som gir tilsvarende 68%.

En pekepinn kan også være volumet på bruddet. I tilfelle Trvx var volumet på brudd-dagen ca. det 3 dobbelte av en normaldag noe som tyder på et en del tradere aksjonerte på bruddet.

Synes TRVX ser mer og mer moden ut for en reaksjon opp.

I Weekly har vi et mønster i “Nyere tid” (siste 1-2 år) der vi reagerer opp når Stochastics er på 10-15. Vi hviler også på en relativt feit volumbar. Mulig vi er midt inne i en pågående test av MA50 evt at vi skal ned og sjekke hold i MA100 (ca. 7-7,10). Usikker. Men har kjøpt endel på nivået vi er på nå.

På Daily er det litt samme bilde. Virker oversolgt men med rom for at vi skal ned mot 7-7,30 ish. Vi jobber nå med å validere MA200 (ca. 7,90) som gyldig og relevant støtte. Ender vi over her når uka er omme vil dette styrke situasjonen ytterligere. Mulig vi skal opp og se 10kr her før vi vet ordet av det!

7 Likes

Jeg leser det som om aksjen er nå er oppe å tester bruddet rundt kr 8 relatert til dobbeltoppen jeg har nevnt. Dette er veldig vanlig at aksjer gjør etter et brudd på støtte. Nå er kr 8 en motstand og det gjenstår å se om den klarer å etablerer seg over dette nivået eller om den fortsetter nedover , i første omgang til kr 7-7,30 ish.

2 Likes

Begge er tilfelle, @Investor6 - det spørs bare hvilke briller du har på (daily eller weekly). I weekly tester vi 8 som støtte og i daily så tester vi den som motstand (for 2.gang) og jeg tror den testen kommer til å feile (dvs. vi går over 8kr). Er testen vellykket så ser jeg det samme - dvs. ned til 7-7,30. Happy trading!

1 Like

Ja har sett nærmere på weekly og kan være enig der, men jeg fortrekker å holde meg til dag-chartet.
Der har kursen brutt opp gjennom SMA 200 i dag, men det skal ikke mye nedgang til før den er under igjen. Uten fundamentale positive nyheter tror jeg ikke den vil komme vesentlig over motstanden ved kr 8 før den synker ned igjen, og dermed også under SMA 200 igjen.

Ikke et jubelchart kanskje, men higher lows er higher lows.

Og market cap er jo 700 millioner nå

3 Likes

Kampen fortsetter på 8 nivået!
Blir opp eller ned? Dommen faller nok med det fundamentale på torsdag.

1 Like

Da er det lukket

2 Likes