Aksjonærene i Targovax har blitt voldbollet og ydmyket på groveste vis. Syting og sutring leger ikke den følelsen. De som finner verdighet i og ork til å krype til tastaturet igjen kan handle på rundt 7 kr de kommende uker. På sikt er jeg overbevist om at det gir en meget god avkastning.
Jeg tipper odds 2:1 samt en jordbærtærte på, at vi ikke går under emissionsniveau denne uge
et skal i den forbindelse nævnes, at tilrettelæggeren har svært meget at skulle have sagt, når det drejer sig om at hente penge i markedet (accelerated book building) og selskabet således, på nogen områder, er uden for kontrol, hvad angår den kurs, emissionen sættes til.
Man signalerer et ønsket provenue og tilrettelæggeren arbejder derefter på denne præmis.
Går kursen opp til gårsdagens sluttkurs tjener man 53% om man kjøper aksjer i dag. Bra avkastning det.
Der finnes andre alternativ enn trvx om en må ha penger på børs.
Okei… så fra børsinngang på 7.8 i 2016 og nærmest kun teorier å spille på, har det snart gått 3 år: begge plattformene leverer svært lovende data, virus konkurrenter får deals verdt milliarder, trvx blir sponset på begge plattformer også sitter vi igjen på kurs 7.3…
En overbetalt ledelse og en CFO fra trondheim kan begynne å se etter andre muligheter… galskap…
Æsj… begynner å få bekreftet at dette faktisk skjedde…
Jeg stemmer for endringer hva kan vi gjøre som aksjonærer? Eneste jeg vil ha med videre er M.jaderberg og IR.
Aborum: Tilretteleggerne har selvsagt en viktig rolle i en emisjon som dette, men det er styret som vedtar å utstede aksjer og også de som tok avgjørelsen om å hyre inn tilretteleggerne. For meg er en kurs på 7,00 et bevis på at tilretteleggerne ikke har gjort en god nok jobb ovenfor selskapet ved “salg” av disse 10 millioner nye aksjer. 1-2 kroner mer hadde jo gitt dem 10 - 20 millioner mer, så enkelt er det regnestykket.
Det andre store spørsmålet er hvorfor de hentet penger nå? Jeg kan ikke forstå at de ikke kunne vente til etter at resultatene som ventes nå i 1H2019 er inne. Er det gode resultater ville kursen gått videre og Targovax ville fått in tilsvarende mer for de samme 10 millioner av aksjer. Så i min bok har styret/ledelsen et forklaringsbehov her, uten at jeg forventer å høre noe som overbeviser meg.
Det vi foreløpig ikke vet er om det ligger en forutsetning i denne plasseringen om at en strategisk deltaker X skal tegne for Y, og at 7 er et resultat av det.
Eg hater å akseptere tap, så da gikk eg inn igjen nå.
så får det bære eller briste.
Har ligget et tungt lokk over Targovax siden emi på 20kr, selskapet knakk fullstendig sammen. Først nå siste ukene vi trodde det hadde løsnet og endelig skulle trenden snu. Så får vi servert emisjon på nesten all time low. Jeg tror denne knekken kan bli desto tyngre å komme opp fra om ikke data leverer meget godt. Ledelsen har også et forklaringsbehov da emisjonen kom som et sjokk på mange
Data har tydeligvis ingen ting å si på ose… men en “avtale” med zelluna tar den til nye høyder… tror TG pasientene må begynne å sveve før ose reagerer…
Om det skulle være begrunnelsen sliter de med å overholde aksjeloven og børsreglementet. En aksjonær, ny eller gammel, kan ikke gis særfordeler. Om tilretteleggerne hadde mulighet til å sette emisjonen på f.eks. 8,- uten deltaker X så hadde de vært forpliktet til å gjøre det. Noe annet er å gi vekk aksjer.
I fritt fall nå…stenger mulig under 7 kr
Jeg ble oppringt to ganger i løpet av tegningen. Så dette var åpenbart en tung oppgave for DnB. Hva det kan skyldes er ikke godt å vite - men jeg antar at man tok oppgaven på alvor. Så kanskje det skyldes noen føringer fra Roth.
…med tung oppgave så mener jeg å plassere gjenværende beholdning dersom det var avtale om at deltaker x og tegning til 7.
Selv ikke amerikanske meglerhus skal kunne overstyre kursen i en norsk emisjon.
Hvis de slet med å få satt emisjonen på 7,- kroner så har de bommet på markedet, og burde ikke gjort transaksjonen nå - det er hvert fall mitt syn ut fra den tilgjengelige informasjonen.
vel, når megler sitter der og sier du får den om du byr 7
så er det ingen som er dum nok til og by mer
Det er jo fint for oss Siden det ikke er OSE som kjøper Targo til slutt, men utenlandske investorer.
Håper vi går langt under 7 også, så slipper vi de som skulle tjene penger på emisjonen. Tar gjerne 4-5kr så man får handlet skikkelig
Ja 7 kr er lite i forhold til gårsdagens kurs, men det er ikke sånn at vi ikke har vært på det nivået tidligere i år uten emisjonen. Alle hadde mulighet til å kjøpe på 7kr da vi var der, men veldig få av oss gjorde det. Skjønner at det også er det høyeste de som blir spurt om penger vil gå.
Jeg ser at en del lurer på hvorfor de ikke venter til etter data-readout med å hente penger. En grunn til at jeg tror de gjorde det før var nok at de håpet at Parker avtalene skulle åpne litt ekstra dører i USA (noe som forklarer Roth), samtidig som kursen begynte å styrke seg. Hvorfor da ikke vente til etter data-readout? Fordi styret, i likhet med oss, ikke vet hva resultatet blir. Jeg sier ikke at de forventer negativt resultat, men dette kan ha vært gjort i tilfelle det ble negative resultater. Kan dere se for dere hvordan det hadde vært å måtte hente penger da? De gamblet ikke, men prøver heller å kjøre det litt trygt. Også kan vi se i ettertid at det ikke gikk helt som planlagt, men om data-readout er bra så bryr vel ingen seg? Om data-readout er negativ så var det vel greit de hentet penger nå? Jeg er ikke fornøyd med prisen på utvanningen, men jeg kan forstå hvorfor de kjørte den nå.