Siden noen bringer avtalene med Zelluna og Parker til torgs, og samtidig viser til "til salgs»-plakaten, så kan det jo være greit å minne om at ingen av disse la penger på bordet up-front. Og Zelluna har jeg for min egen del lagt i skuffen merket “å pynte brura”.
I etterkant av emisjonen så vil jeg påstå at den ikke var noe annet enn et nyttig redskap i forberedelsene. Jeg håper flere aktører i og rundt Targovax har hatt noen filosofiske diskusjoner med seg selv om etikk og moral når det gjelder tidspunkt og gjennomføring av den avtalen.
Nok om det - vi kjenner til essensen i begge avtalene - no payment up front. Er det da rimelig å anta at selskapet kan oppnå avtaler med andre aktører med et vesentlig bedre kommersielt innhold ? Og som i nevneverdig grad kan utsette eller redusere behovet for kapital neste gang ? Om vi ser på dagens MCAP så har kanskje markedet sagt et rungende nei til det etter at 3-års dataene ble lagt frem.
En eller annen tydelig beskjed har selskapet fått i retur. Verdien av ONCOS skal jo i teorien ikke være endret siden emisjonen ble gjennomført, men selskapets relative tilgang til kapital de neste 6-18 månedene har kanskje blitt vesentlig mindre og tar indirekte ut potensialet i den teknologien ? Så salg eller kjøpsmulighet ? Umulig å svare på synes jeg. Særlig dersom manglende tiltro til management - i tillegg til andre mulige vurderinger - ikke bare er en delt oppfatning blant retail.
Akkurat det kan nok leses av topp20/50 kommende uker parallellt med kursutviklingen.