Edit: Litt sent svar men dette er om TTF medical device greia som ble diskutert her. Dere andre er sikkert ferdig med det, men jeg har ikke hatt så mye tid før nå. Dette har altså ikke noe å gjøre med TG-01 
Hei, beklager at jeg ikke kan være så deltagende i debatter for tiden, og at jeg svarer kort og sent, men det er hektiske dager så det blir som det blir 
Uansett, jeg skal prøve å svare litt nå 
Jeg ser ikke noe grunn til at de ikke kunne en randomisert studie. De kjører SoC pluss add-on, og da kunne de randomsiert hvilke pasienter som får SoC, og hvilke som får SoC + add-on, akkurat som PCIB gjør nå.
Grunnen til at de ikke gjør det er fordi de ikke trenger. De trenger, teknisk sett, kun å vise sikkerhet. Så når FDA godkjenner produktet så gjør de det på bakgrunn av sikkerhet, og ikke effekt.
Nå har de fortsatt sett på mOS, men på en sub-optimal måte, som egentlig ikke gir tilstrekkelig evidence. Dette er det ikke bare jeg som mener men også KOL’s innen lungekreft, som vist her: https://twitter.com/Tony_Calles/status/1132253231004999680
Grunnen til at de burde kjørt randomisert er fordi historiske studier ikke er gode nok i en endelig setting, fordi pasientgrunnlag kan variere men også av andre grunner. De grunnen kan være at onkologene rett å slett blir flinkere i implementeringen av medikamentene, noe som kan skje, eller at guidelines forandres som gjør at sykdommen detekteres tidligere osv.
For å luke vekk slike usikkerheter så er en parallell studie med kun SoC nødvendig, slik PCIB gjør.
Når selskaper som NANO og BGBIO ikke bruker noe “placeboarm” så er det fordi at det ikke finnes noe SoC i den indikasjonen, som da kan være typiske R/R settings hvor pasientene ikke lenger responderer på godkjent behandling. Skulle dermed NANO eller BGBIO kjempet om 1L eller andre linjer hvor det finnes SoC (sånn som dette selskapet har gjort her) så må en kontroll arm på plass for å si noe om effekten.
Derfor mente jeg også at de har gjort dette på en litt ufin måte. Hvis du vil vise effekt, så gjør det skikkelig sånn som PCIB, NANO, BGBIO og andre må. Her har de fått godkjenning på sikkerhet, og bruker mOS som reklame, uten at det faktisk er godt nok bevis for det. Som Dr. Antonio Calles sier om denne studien: “Making believe patients they could live longer (so far unproven), with no other clinically relevant outcome for patients reported so far, with an increased risk or dermatitis. Not sure this is the kind of advances mesothelioma patients really need.”