Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) - tidl: Targovax (TRVX) 1

Jepp. Bruden er pyntet😊

1 Like

Nå vet jeg ikke hvor mange av dere det er som faktisk har lest innkallingen til årets GF, men jeg henter frem noen godbiter:

image

Her er litt om hvordan ledelsen skal godtgjøres:
image

Når man ser i de underliggende papirene betyr det feks:
(hentet herfra: https://www.circio.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2022/03/targovax-remuneration-principles-2022-adopted-14032022-1.pdf )

Videre kan man lese hva som skal til for at CEO klarer å utløse bonus:
image

Hvordan gikk det med Oncos-102?

Videre når man ser på innkallingen til GF er det nok et punkt som er interessant, punkt 14:
image

image

Det betyr at om TRVX lykkes med Circio skal de fortsatt loppe aksjonærene, det er ikke rart de ikke kjøper aksjer i selskapet!

Hvis man leser på feks ULTI’s tilsvarende fullmakter kan det ikke sammenlignes. Her håper jeg aksjonærene kjenner sin besøkelsestid å bruker stemmeseddelen ifm generalforsamlingen. Det er tross alt vi som eier og betaler for herligheten!

Hva dere skal stemme legger ikke jeg meg opp i, men jeg håper dere bruker tid på å lese innkallingen og underliggende papirer for å forstå:

Innkalling til GF: Annual General Meeting 2023 – Circio
Årsrapport 2022: https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=587589&attachmentId=258742&obsvc.item=1
Godtgjørelser: https://www.circio.com/en/wp-content/uploads/sites/2/2022/03/targovax-remuneration-principles-2022-adopted-14032022-1.pdf

PS!
Dagens mcap er 114mNOK

17 Likes

fabelaktig godt formulert mtp dødsspiral lån: insentiv program har fullmakt på “10% av selskapets til enhver tid utestående aksjer…”

Med alle punktene du har klipt her, så minner det om et annet selskap med gode interne vilkår (nordic nullvektor)

1 Like

Sikkert flere grunner til at HC stakk av, men en kan jo lure på om dette har bidradd til misnøye også. Tror vel dessuten at det var HC som sørget for at fjorårets GF viste litt måtehold i forhold til vedtaket om emisjon.

Dette (innkallingen) er jo ikke annet enn skammelig vurdert med et snev av sundt bondevett. Det synes nesten som at det er fritt frem for skjønnsmessige vurderinger av det som skal være betinget av prestasjon og måloppnåelse. For eks for CEO; hva er egentlig “corporate objectives 2022” og “2023 focus” ?

For størrelsen på styrehonorarene og alt annet når det gjelder incentiver så kan man knapt kalle dette noe annet enn obskøniteter. Noen burde skjemmes. Jeg gjør det om ikke annet.

3 Likes

7jsh3t

Tenk å få bonus i et selskap som legger flere satsinger på hylla og inngår et lån med konvertible obligasjoner :clap:

13 Likes

Vanvittige vilkår for styre og ledelse. De bør få seg en smekk, og nå få klar beskjed om at de først levere aksjonærverdier, så kan de være med å nyte.

Bruk stemmeseddelen. Her er mitt svar (oppdatert 4. mai - etter korrigert skjema fra selskapet).

Tenker også at aksjonærstrukturen i TRVX er så retail-tung at her kan TI påvirke. Fra fjorårets årsmøte, da var det 33 mill. aksjer representert. Disse beslutningene krever simpelt flertall.

image

13 Likes

Dette var trist lesing,har nå sendt en mail til EW,LG og RB og i klare ordelag fortal kva eg meiner om dette,kjem til å stemne i mot og oppfordrer alle til å gjøre det.Dette henger rett og slett ikkje på greip

4 Likes

Jeg har ikke noe imot “skyhøye” bonuser men det må være på en måte som gjør at det slår følge med aksjonærene sin avkastning. Her er det satt igang et aksjetrykkeri med potensielt homeopatiske utvanningsforhold, dette er en oppnådd milepæl, som flesker til med bonusutbetaling?!

Så setter de i tillegg et aksje / opsjons program som videre vanner ut aksjonærene uavhengig av hvor ille det aksjetrykkeriet allerede har vannet ut aksjonærene (og utvanning betyr som regel nedgang i kurs)

Det forteller mye, ingen insentiver her har noe med kursutvikling eller måloppnåelse som kommer aksjonærene til gode

3 Likes

Do2Do sitt forslag kan være fornuftig men jeg må gå gjennom forslagene først.

Det er mye sunnere at forslag til særlig opsjoner og intensivere kommer som egne saker til aksjonærene på generalforsamlinger enn å gi fullmakter. Da mister man all kontroll. Særlig også om fullmaktene er “blankofullmakter” hvor man kan sette svært lav innløsningskurs på opsjoner. Da blir det ikke noe intensiv igjen av opsjonene men i realiteten bare en tilleggsbonus. Innløsningskurs må ligge vesentlig over aksjekurs.

Enig i at aksjonærene må ta styringen og at fullmakten må brukes. Det er derfor fornuftig å bruke en felles utfyllingsstrategi slik Do2Do foreslår.

Power to the Owners

4 Likes

“Homeopatiske utvanningsforhold”. Stor humor!

3 Likes

Disse valgene du har tatt og skjemaet ble funnet på vps.no? Bare sånn at alle vet hvordan en stemmer. Hadde vært fint om vi kan samle flest mulig av oss på TI og muligens stoppe noe av dette her før det er for sent.

3 Likes

Gå til VPS: https://investor.vps.no/garm/auth/login

Logg inn med Bank Id

Velg kontofører (der du har TRVX aksjene)

Velg Hendelser fra menyen – og deretter Generalforsamling

Da skal du få opp Targovax, som du klikker på

Klikk på knapp nede «Forhåndsstem» - da får du opp skjemaet.

6 Likes

Har stemt mot disse godtgjørelsene til ledelse og styre. Tydligere mål som tilgodeser nåværende aksjonærer bør på plass for å få disse massive bonusene.

6 Likes

Stem i mot og så får de evt komme tilbake med enge saker på ekstraordinære generalforsamlinger med konkrete forslag når det blir behov.

Fullmakter er å gi i fra seg all kontroll. Det bør det nå bli slutt på. Styret og ledelsen må få forståelsen av hvem som er eiere. Det er bare riktig og sundt.

TI viser sin makt på ny.

3 Likes

Stemte akkurat selv, det har blitt lettvint på vps. 10% liksom, fan det er jo knallhardt bare å få til en emisjon på 10% for å drifte hele sulamitten videre. Dette var direkte smakløst, i den tid, man må si selskapet virkelig sliter med å skape verdier og goodwill på ting de har skrytt om i mange år nå, uten å vise til noe som helt annet enn et navneskifte og lovende prekliniske forsøk.

2 Likes

Det å stemme i mot nå innebærer ikke at det senere kan være riktig å gi opsjoner og bonuser.

De får levere først på reell verdistigning.

Gjør din plikt - deretter krev din rett.

Rekkefølgen er viktig.

5 Likes

Har også forhåndsstemt i mot disse godtgjørelsene. For meg er det utfordrende å se hvilke konkrete mål og KPIer disse insentivene er direkte knyttet opp mot, og hvor målbare disse er. Ord må omsettes i handling til fordel for aksjonærene og selskapsverdi.

4 Likes

Styrets formann burde få en klar oppfordring og oppgave FØR GF om å sende et åpent brev til aksjonærene som begrunner hvorfor vi skal godta disse forslagene, og hva som rettferdiggjør utmålingene som blir gjort basert på selskapets stilling pr dags dato.

1 Like

Jeg synes bonuser er en uting i det hele tatt. Altfor ofte har jeg sett at ledelsen i bedrifter jeg selv har jobbet i tar valg som er bra for dem selv, men ikke nødvendigvis for bedriften. Noen ganger blir det direkte smakløst - som at sjefer for energiselskap for bonuser fordi energiprisene er høye, som igjen er et direkte resultat av at Russland angrep Ukraina.
Opsjoner er en god måte å betale for suksess i utviklingsselskaper.

Fullmakt på 10 % av mcap er nå ca 12 mill. Går kursen til 10 kr så snakker vi om rundt 200 mill. Dette er grådighet og galskap som dessverre svekker tilliten til styret og ledelsen.

Dette var det siste aksjonærene trengte nå. Veldig skuffende.

4 Likes