Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Teco2030

Ja, det er gjennomført en fisjon.

TECO Energy ligger igjen i TECO Technologies.

Jeg ser ingen kunngjøring i BRREG rundt denne fisjonen, hverken for Teco Tech Holding AS, Teco Technologies AS eller Teco 2030 ASA.

Det er nettopp dette som er mitt poeng, og en av grunnene til at jeg er skeptisk til prisingen av selskapet.

Hva er innskutt egenkapital i TECO Technologies AS?
Hvilke verdier er overført fra TECO Technologies til TECO 2030 ASA?
Hvordan er denne transaksjonen gjennomført?
Til hvilken pris?

Det vet jeg ikke.

Selskapet har sikkert svar på dette om du spør.

Siden du har anbefalt dette selskapet, og forsvart prisingen, så antok jeg at du kjente caset godt, og at du hadde lest prospektet.

I prospektet kan vi bl.a. lese følgende om hva selskapet skal bruke penger fra emisjon på:

  • repay the Group’s loans resulting from the Restructuring, amounting to NOK 4.75 million from the Company to TECO Tech Holding AS and NOK 1,383,756 from TECO 2030 AS to TECO Technologies AS;
  • repay loans to TECO Technologies AS, pursuant to loan agreements dated 1 November 2019 and 31 December 2019, with outstanding amounts of approximately NOK 6.5 million and USD 169,000, respectively. The amounts mainly relates to payment for management services performed in 2020 and general working capital purposes, respectively;

Om bakgrunnen for de to første lånene står det:
"On 6 August 2020 the Company acquired all of the shares in TECO 2030 Inc. (US) and TECO 2030 Pte. Ltd. (Singapore), a strategic cooperation agreement with AVL and a distribution agreement with BIO-UV, from TECO Tech Holding AS (the parent company at the time of the acquisition date) for a total consideration of NOK 4,750,000. In addition, the Company through its wholly owned subsidiary TECO 2030 AS, acquired certain assets from TECO Technologies AS (a subsidiary of TECO Tech Holding AS), including all ten employees and a restricted deposit account, for a total consideration of NOK 1,383,756. The acquisitions were settled through short- term interest bearing seller’s credits. "

Jeg forstår dette slik at dette er hva som betales for mer eller mindre hele innholdet i TECO 2030.

Hva tilsier at dette forsvarer en selskapsverdi på 480 millioner etter henting av friske 80 mill på kurs 40 nå?

Forøvrig om selskapets LOI om levering av 2 scrubbere i Q4:
Ole-Johan86. Du vet endel om scrubbere etter hva jeg forstår. En scrubberinstallasjon er etter hva jeg har latt meg fortelle et komplekst system bestående av en rekke komponenter, som skreddersyes til den enkelte båt. Etter signering av ordre skal anlegget prosjekteres, endel komponenter må kanskje lages på spec, og det kan i tillegg være lang leveringstid på enkelte deler.

Hvor lang tid tar det etter din erfaring vanligvis fra ordre signeres til leveranse gjennomføres, og hva er den aller korteste leveringstiden du kjenner til fra din tid i bransjen?

Jeg er ikke veldig opptatt av hva som er betalt til hvem i opprettelsen av selskapet. Jeg er opptatt av hva man kan forvente av inntjening i fremtiden.

Hvor raskt man kan levere et scrubbersystem er ekstremt avhengig av hvilke forberedelser man har gjort på forhånd. Er engineering, innkjøp og produksjon gjort så kan man levere nærmest umiddelbart. Begynner man på scratch så trenger man minimum 3 mnd.

Mye interessant fra TECO 2030 og om hydrogen generelt her.

2 Likes

I prospektets side 49 står som følger om scrubbere:

“All systems are tailored to the specific vessel’s dimensions, load, exhaust gas flow and fuel specification”

Jeg har vanskelig for å tro at engineering, innkjøp og produksjon av scrubberanlegg til et spesifikt fartøy er iverksatt og bekostet for egen regning uten en reell ordre.

3 mnd leveringstid etter signert ordre er nok som du sier et minimum. Andre i bransjen karakteriserer leveringstid under 4-5 måneder som “very optimistic”.

Hvordan skal da TECO 2030 klare å levere to scrubberanlegg i Q4?

Enig! Mye bra om utviklingen innen hydrogen generelt og ikke minst om NEL i denne podkasten. Også litt om TECO 2030, men dessverre ikke så mye konkret utover hva vi allerede er blitt fortalt.

Verdt å legge merke til hva styremedlem i TECO 2030, Birgit Liodden, uttaler på ca 1.02 i podcasten:

“…man skal være flink til å satse på de riktige kuene undeveis og faktisk satse på solide selskap og ikke brenne kruttet på folk som snakker mer enn de leverer…”

Bør selvsagt høres i sammenheng med resten av podcasten, men fortsatt i seg selv et meget godt poeng å ha i bakhodet når man skal investere.

Måten man leverer et scrubbersystem på kort tid er standardisering. Man utvikler en range av scrubbere der man for eksempel har følgende MW størrelser: 2, 5, 8, 10, 15 og 20.
Hvis skipets motorer og operasjonsprofil for eksempel gir 9,7MW så velger man en 10MW scrubber og alle komponenter som harmonerer med dette.
Jobber man med et prosjekt der man har LOI så har man selvsagt innhentet all relevant informasjon for scrubbersystemet og man kan enkelt sette i gang produksjon umiddelbart etter at ordren er mottatt.

LOI’en ble ifølge prospektet inngått 8. september i år.

Fortsatt meget kort tid for levering i Q4.

Det er forøvrig tankevekkende at kunden - dersom de virkelig ønsker levering i Q4 - ennå ikke har signert bindende ordre. I en bransje der ordre for komplekse anlegg og installasjoner ofte signeres år i forveien, er det naturlig å tro at kunde ønsker større grad av forutsigbarhet så tett oppunder en planlagt installasjon.

Det vil være meget beleilig, og slik jeg ser det en tilnærmet usannsynlig heldig timing for TECO 2030 om de tilfeldigvis kan slippe kursdrivende nyhet om signering av ordre kort tid etter børsnotering.

1 Like

Perfekt mann for jobben!

Lykke til dere som har tegnet dere.

Ole-johan86:

I IMO 2020 tråden kom du med følgende påstand vedr. TECO 2030s fremtidige kapitalbehov:

“Her har man muligheter for inntekt fra scrubberne allerede i dag, så at man må hente penger igjen er slettes ikke sikkert.”

Er dette en påstand du fortsatt står inne for?

Ja, absolutt.

Jeg er spent på å høre hva du baserer denne påstanden på.

Er det fri fantasi fra din side, eller har du konkrete tall å vise til?

Nei, dette er ren logikk. Hvis de tjener masse penger på å selge scrubbere så er det jo liten grunn til å hente penger for å utvikle fuel cells. Spesielt når størsteparten av utviklingskostnadene ligger hos AVL.

Dersom utviklingsplanene for de neste 12 mnd skal gjennomføres som forespeilet - Hvor “masse penger” må selskapet tjene på scrubbersalg i perioden, for å unngå en ny emisjon allerede neste høst?

Jeg sitter ikke med konkrete tall på utviklingskostnader på fuel cells, men om de selger for eksempel 40 scrubbersystemer neste år med en snittpris på 2 mill EUR og har 25-30% margin så trenger man ikke rare mattekunnskapene for å forstå at det er meget god økonomi i dette.
Som sagt, mesteparten av utviklingskostnaden ligger hos AVL.

https://newsweb.oslobors.no/message/515284

Hvor sannsynlig mener du det er at selskapet skal klare å levere 40 scrubbersystemer i løpet av de neste 12 måneder? Normal tid fra signert ordre er til levering er vel fortsatt fra 6 mnd til flere år?

LOIen på 2 scrubbere som det skrytes av er forøvrig verdt under 1,5 mill euro totalt.

Man trenger ikke rare mattekunnskapene for å forstå at dette blir 750k euro pr scrubber, ikke 2 mill euro.

Ennå er ikke denne ordren undertegnet - men melding om dette kommer vel som jeg har spekulert i tidligere som en beleilig kursdrivende nyhet i løpet av kort tid.

Salg av et BWTS til 1 mill NOK som meldes nå, gir ikke mange kronene i fortjeneste, og er i realiteten uten betydning. Påfallende beleilig forresten, at ordren kom samtidig med børsnotering…