Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Vil nå si at private bedrifteiere er en god ting, men ikke når man setter dem i en monopolsituasjon. Funcom er et godt eksempel på et selskap som burde være privateid, mens f.eks. politiet neppe er smart å ha privat. :slight_smile:

Nå skal det sies at det kan bli for mye av det gode. Sovjetunionen og nå sist Venezuela er et godt eksempel på at kun offentlig eie neppe er en god ide heller.

2 Likes

Jeg fikk ganske likt mellom Høyre, Venstre og MDG i NRK sin Valgomat, dvs. at jeg ikke egentlig er enig med noen :smile:

5 Likes

Negative personkarakteristikker legger ikke akkurat opp til saklig politisk debatt. Uenighet og ulike meninger er noe av det vakre med demokrati, men det vakre blir fort ødelagt når enkelte ikke klarer å skille politikk og person og drar det ned i søla.

Ville dere likt at alle som var uenige med dere slang drit om dere som person?

For ordens skyld stemmer jeg ikke på mdg, men jeg syns de fortjener respekt for dedikasjonen.

13 Likes

Hvis du sikter til meg, så vil jeg presisere at innlegget mitt var ment mot mdg sin politikk, overhodet ikke mot Lan som person.

(Det kom forhåpentligvis tydelig nok frem i opprinnelig innlegg)

Det er mer en generell betraktning selv om flere av innleggene her utløste min kommentar. Jeg ville bare si min mening om det før det baller på seg som det gjerne gjør i slike sammenhenger. Jeg syns det er en skikkelig uting at så mange skriver fæle ting om andre i kommentarfelt, Facebook o.l. Bare fordi man er uenige i politikken.

Det er viktig å være åpne for at andre kan ha andre oppfatninger enn en selv uten å dermed være naut, dum eller helt blåst.

13 Likes

Med noe politisk erfaring selv, og etter å ha møtt- og sågar blitt kjent med flere av de mest eksponerte (og iblant utskjelte) politikerne i Norge vil jeg si at de aller fleste er kloke, hardtarbeidende og bra folk.

Unntak finnes som alle andre steder, men personlig er jeg takknemlig folk faktisk tar jobben som folkevalgt. Det er ofte en utrolig lite takknemlig jobb.

Når det er sagt er demokratiet vårt - til tross for at vi er bedre stilt enn ca. alle andre i vesten - under press av flere negative variabler:

  • Profesjonalisering av politiske partier gir færre med bakgrunn fra eksempelvis næringsliv og akademia

  • Media har blitt rent markedsstyrt og dermed langt på vei komplett ute av stand til å opptre som en ryddig 4. statsmakt og formynder for en opplyst samfunnsdebatt

  • Globalisering og internasjonalisering presser nasjonal selvråderett på ørten ulike måter, og øker distansen mellom vanlige folk og de få politikerne som må navigere disse kreftene på vegne av veldig mange

  • Politisk korrekthet og stadig lavere tak for meningsbrytning er en epidemi som skader samfunnet vårt. Se bare hva som skjer i snille og liberale land som Sverige og Danmark når kritisk og presis debatt om innvandring og integrering kveles av en liten elite i politikk, media og kommentariatet

Og så videre. Til slutt er folk, folk. Vi har egentlig få insentiver til å bry oss og forstå. Enn så lenge er vi veldig, veldig heldige her på berget.

20 Likes

Å skille politikk og person burde flere gjøre i det daglige, eksempelvis på innvandring. Jeg heller mot Frp grunnet streng innvandringspolitikk. Men de som har fått opphold/statsborgerskap har jeg ingen problemer med. De aller aller fleste er trivelige folk, og jeg forstår veldig godt at de vil ha ett best mulig liv for seg og familien.

3 Likes

Samboeren hennes er, om mulig, mye verre.
Han jobber som kommunikasjonsrådgiver i samme parti

1 Like

Vi trenger en streng innvandringspolitikk. Mye strengere enn den som har vært siste 40 år. Tidene forandrer seg ref isis og terror.

Vi kan heller ikke hemningsløst ta inn nye innvandrere heller. Det koster samfunnet enormt og hvis dette fortsetter så vil det snart ikke være penger til pensjon når du og jeg er pensjonister.

Jeg er ikke imot å hjelpe folk som virkelig trenger det pga krig i sine hjemland men de som kun kommer hit for å dra nytte av vårt eksellente velferds samfunn så er jeg TOTALT imot disse innvandrerne.

4 Likes

Jeg er i mot hemningsløs innvandring, og jeg lider sansynligvis av et snev fremmedfrykt, med realisme.
Men uansett så synes jeg det er kjipt å stort sett treffe på utlendinger samme hvor en snur og vender seg…enten det er i serviceyrker eller håndverkere.
Norge er ikke hva det en gang var. På godt og vondt.

Jeg er også for en streng innvandringspolitikk - samtidig kan man ikke bare lukke øynene for det som skjer i verden og snu ryggen til humanitære katastrofer. Det er absolutt ikke et enkelt tema :slight_smile:

Leste følgende på VG:

500 flere personer med nettoformuer over 20 millioner kroner vil betale under 50.000 kroner i året i skatt.

– Prinsippet mitt er at de som har inntekt skal betale skatt. Så lenge du ikke har en reell inntekt, så mener jeg at du ikke skal betale formuesskatt på arbeidende kapital, sa Solberg til VG 1. august i år.

La oss si jeg kjenner en som har vunnet 20-millioner i lotto. Kan vedkommende da slutte jobben og leve av de pengene ut livet og betale under 50k i skatt mens han innvesterer mesteparten av gevinsten? Er det det hun mener?

Om man er i tvil om innvandring så se til Sverige.

9 Likes

Først har vel denne personen i vertfall skattet 28% av 20 millioner som blir 5,6 millioner.
Hvor lang tid bruker vanlige folk på å betale inn 5,6 millioner i skatt?! Samt alt forbruket blir jo avgiftsført osv.
Men når det gjelder arbeidene kapital skal det jo ikke mye til for et selskap å vær verdt mer enn 20 millioner, men likevel gå med dundrendes underskudd. Blir helt tullete å kreve at eierne skal ta ut penger fra et slikt selskap for å personlig betale formueskatt. Pengene dem tar ut da vil jo selvsagt innebære sannsynlighet for oppsigelser, kutt eventuelt konkurs.
Skjønner godt hvordan du tenker mtp kapital i rene likvide midler, har ikke bestemt meg selv enda hvordan jeg ligger an der. Er mer liberalistisk så ville jo helst ikke hatt særlig med skatter, men per i dag har vi det så vi må skru ned staten gradvis og da må selsvsagt alle vær med. Så lenge vi klarer formulere lover som gjør slik at selskap med penger bittet opp i anleggsmidler o.l ikke fører til enorm formueskatt på individer blir jeg fornøyd. Det er ikke bra for produktiviteten til samfunnet, penger i banken er kanskje mindre lønnsomt. Men for at noen andre produktive bedrifter skal kunne få lån i banken, må jo noen ha spart pengene sine i banken også ikke sant?
Så jeg ser ikke på det som nødvendigvis så ondt at folk skal først skatte av pengene sine og deretter få beholde dem i fred, liker ikke eiendomsskatt osv. Det gjør slik det virker som at staten eier alt, og du i realiteten ikke egentlig eier dine egne ting selv. Alt er på utlån, så lenge du betaler skatten din for du beholde de. Dvs vi leier alt med staten:rage:

3 Likes

Jeg syns at de som har mer penger enn de noensinne klarer å bruke og null i skattbar inntekt godt kan få bidra til statskassa med litt formueskatt, men det er klart småbedriftseiere bør unntas. Det kan jo for eksempel håndteres gjennom et høyt bunnfradrag på 30 mill eller så kombinert med en eiendomsskatt.

Skatten vi betaler gir oss jo velferdssamfunnet vi er så glad i. Om skattene kuttes dramatisk så har vi plutselig blitt til USA hvor mange ikke får dratt til legen engang

1 Like

Det er ikke skatt på lottogevinster. I hvertfall ikke fra Norsk tipping :wink:

I mine yngre dager var jeg veldig rød men anser meg selv som mer lyseblå nå vil jeg tro. Er også for mindre skatter og avgifter og en mer rettferdig skattepolitikk. Dvs. at de rike betaler mer enn de fattige osv - men er i mot formueskatten. Hvorfor skal man betale skatt hvis man har opparbeidet en formue man alt har skattet av? :worried:

3 Likes

Jeg synes man skal skatte bolig hardere, f.eks gevinst av bolig ved salg, men ta bort all formueskatt.

1 Like

De aller fleste store formuer er arvet. Penger man ikke har løftet en finger for utover å bli født.

2 Likes

Ja, enig i det, men da burde man i det minste differansiere: har man arvet formuen eller jobbet ræva av seg for å opparbeide den? Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å skille… :slight_smile:

Skatt på arvede penger var jo klart skilt ut i form av arveavgiften før den ble fjernet :sweat_smile:

Så løsningen er å gjeninnføre arveavgiften og fjerne formueskatten? :thinking: