Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Første link: En uttalt anti-muslimsk nasjonalistisk høyrepopulistisk blogger er kanskje ikke en objektiv kilde eller?

Andre link: For du tror at de som virkelig har et moderat of avslappet forhold til islam men tror litt faktisk stiller opp på sånne møter? Er som å spørre landsmøtet til KrF om de har tro på at ekteskap er mellom mann og kvinne det der.

De fleste muslimer i Norge feirer høytidene, identifiserer seg med en del av verdigrunnlaget, og der går grensa etter min erfaring med venner og kolleger.

1 Like

Poenget er hva som faktisk står i koranen. Hvor mange har på 2000 tallet som leser bibelen og blitt terrorister av den grunn? Selvsagt er ikke Nazister og IRA noe med kristendommen annet en at dem sier det.
I koranen står det ordrett mye galskap, dem har egne lover og regler osv. Galne eksempeler til etterfølge. Islam er politisk, ikke bare en religion.
Du snakker om at alle religioner har så mye positive ting. De ti bud er greie. Buddhismen har mye fint. Hva er det i Islam som er bra? Jesus blir generelt sett på som en snill person, hvordan var Muhammed. Fungerer han i vårt samfunn? Rått og brutalt? Det skilles mellom rettroende og kafirer i koranen. Vi er frittvilt. De ‘snille’ reglene gjelder ikke oss så det kan lyge å mishandle oss etter eget ønske. Målet er enten at vi konverterer, underkues som slaver ellers skal vi dø.

Jeg også kjenner moderate muslimer, moderat betyr at dem egentlig ikke bryr seg så mye om koranen. Kanskje dem har valgt ut noen få ritualer osv dem synes er ok. Ganske likt slil vi ‘kristne’ i Norge gjør. Sier vi er kristne, men egentlig er det mer kultur enn noe særlig religiøst.

De ti bud og Jesus er i koranen også vet du? Fungerer hatet mot homofile i bibelen i vårt moderne samfunn?

1 Like
1 Like

Hva er en objektiv kilde? Dine personlige erfaringer?

De som har et “moderat” og avslappet forhold til islam, svarer vel heller ikke på spørreundersøkelser?

Synes du svarer mye på spørsmål med nye spørsmål, og ellers skriver mye PK uten innhold. Men det er bare meg :slight_smile:

1 Like

Dette. Dette går igjen gang på gang når noen stiller seg kritiske til islam. Rasist, nazist, anti-muslimsk, høyrepopulistisk og så mye annet de er når de uttaler seg kritisk til fredens religion.

Ikke rart man ser lite til slike meninger.

2 Likes

De lange innleggene mine over er ikke enig i at jeg bare svarer med spørsmål, men akkurat i religionskritikken som har gått nå de siste innleggene har jeg valgt å bruke mer spørsmål, for det er spørsmål uten fasit.

Det jeg ønsker å illustrere er at islam, kristendommen, jødedommen og de hundrevis av avartene av alle sammen er mer eller mindre like i innhold. Det ene er ikke bedre eller dårligere enn det andre, og alt sammen er like skummelt om det brukes til å rettferdiggjøre avskyelige handlinger. Å være kritisk til islams verdigrunnlag i seg selv gir ikke mening fra et kristent perspektiv. Religion i seg selv er farlig.

2 Likes

Jeg er på ingen måte pro-islam, men jeg mener det er kunnskapsløst å mene at det er i selve islam utfordringene med integrering ligger.

Edit: dessuten er den bloggeren per definisjoner høyrepopulist om du leser en fagbok om begrepet. Jeg kan komme med litteraruhenvisning om du vil. Hun er selverklært nasjonalist og anti-muslim. Så da er det ikke så unaturlig å kalle henne det. Hun sier det jo selv! Rasist og nazist har jeg ikke kalt henne, så det får stå for din regning.

1 Like

Jeg synes du svarer godt for deg @Zimster, med plenty med kildehenvisninger. Spesielt interessant å lese den biten med hva som står i Bibelen vs hva som står i Koranen. Det setter det jo hele litt i perspektiv.

3 Likes

Nei jeg mente det på generell basis, var ikke myntet mot deg. Synes du skriver mye bra og er for så vidt enig med noe av det du skriver.

Men slike karakteristikker som jeg nevner her, er ofte det man får rettet mot seg dersom man er kritisk til islam. Ofte også fra de samme menneskene som kan går i tog for kvinners rettigheter eller i homoparaden, noe som igjen er hyklersk. Det er feil å tie i hjel folk på denne måten.

1 Like

@pdx Siden jeg er trådstarter så føler jeg for at denne tråden kan stenges for flere innlegg nå. Valget er over og jeg ønsker ikke å se at denne tråden utvikler seg til noe annet enn vi ønsker. Agree?

Greit for meg, de som ønsker det kan starte en ny politikk-tråd.

5 Likes