Jeg skjønner hva du mener men forstår ikke hvorfor du forsøker å generalisere når vi snakker om en spesifikk sak som du selv tok opp. Hvis du ser i artikkelen jeg linket til står det bl.a:
– Vi vet ikke årsaken direkte, men ser at flertallet av hendelsene har sitt utspring på VG1, altså nye elever dette skoleåret. Det skjer på flere utdanningsprogrammer. Ingen utmerker seg spesielt, sier Wold.
Han forteller at samtaler med politiet antyder at det også kan dreier seg om territorielle konflikter mellom grupper av ungdommer.
Det er en forklaring elever også er kjent med.
Under besøket på Stovner treffer vi to elever. Den ene går påbygging med yrkesfag, den andre studiespesialisering.
– Jeg så en av slåsskampene rett etter skolestart. Det ble snakket om at det var Haugenstua mot Stovner. Det var skikkelig skremmende, men det går bedre nå. Miljøarbeiderne på skolen er til stede og snakker mye med elevene på en veldig bra måte – sånn at ingen trenger å føle seg som et dårlig menneske selv om de har gjort noe galt, forteller eleven, som ikke ønsker navnet sitt på trykk i avisen.
Dette er jo ikke noe nytt. Alle byer og miljøer har hatt sine “gjenger”, vi hadde det også her når jeg vokste opp. Det er en del av oppveksten - er det ikke? Og det var en del slossing i helgene her - men det var ganske uskyldig og det var ganske få som holdt på med slike barnslige ting som “dette er vår bydel” etc. og banket folk fordi de så litt skjevt på vedkommende osv. De fleste av disse har jeg aldri sett eller hørt fra siden 2000ish. Sikkert i fengsel alle mann.
Prøver ikke bagatellisere situasjonen på denne skolen, men det virker mer som at dette er et problem som handler mer om miljø - foreldrekultur - skole og oppvekstmiljø enn innvandring spesifikt?