Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Norske medier er litt egoistiske sånn. Er mest opptatt av Norge eller situasjoner der nordmenn er involvert. De færreste av Ola og Kari nordmann hadde hørt om at et sted ved navn Rinkeby eksisterte før Listhaug dro dit, på godt og vondt.

Forøvrig interessante perspektiver fra denne karen, gleder meg til å lese boka. Sykla mye til Stovner senter i barndommen. Har veldig tro på det han sier om hvor utrolig viktig utdannelse og skole er for integrering.

Edit: la inn link til boka.

1 Like

Litt morsomt at rektor på Stovner har mistet kontrollen over skolen da :frowning:

Jeg er enig med denne eleven som uttaler seg, hvor er foreldrene? I artikkelen går det frem hva rektor gjør for at skolen og lærerene skal ta grep, men jeg tenker problemene begynner hjemme, og så tar man dem med seg når man går ut døra.

Hamna Majeed (18) går studiespesialisering sisteåret. Hun synes skolen har fått et ufortjent dårlig rykte:

– Jeg har lyst til å bli lege. Da jeg sa jeg skulle gå på Stovner, ble folk overrasket; Stovner liksom! Jeg har gått her i tre år, og aldri før opplevd den uroen vi har hatt nå.

– Vi har merket at det er flere episoder på skolen i år, men jeg har aldri følt meg redd eller truet, sier Hamna Majeed, som gir følgende råd på veien for å løse skolens problemer:

– Jeg tror foreldrene skulle vært mye mer involvert. Selv om du er 17 eller 18 år, er du ikke voksen som individ. Både skolen og elevene trenger foreldrenes engasjement, mener Hamna Majeed.

Eleven som går påbygg forteller at bråket etter årets skolestart gjorde at hun vurderte å slutte, men er blitt beroliget:

– Avdelingslederen hos oss har kommet inn og informert, snakket med oss. Det gjør at jeg skjønner at de tar dette på alvor og føler meg mer trygg, sier hun.

Kilde: http://www.dagsavisen.no/oslo/stovner-rektor-ber-om-akutt-hjelp-1.1031802

1 Like

Ja selvfølgelig, men klassikeren er innvandrerforeldre som ikke vil bli en del av samfunnet og gir fullstendig faen. Og det smitter over på barna. Og når englebarna deres i tillegg aldri gjør noe galt…

Står det noen steder at det bare er innvandrerbarn som er problemet her?

Nok av «white-trash» på Stovner, trust me.

Det er riktig at foreldrene har enorm mulighet til å påvirke barnas fremtid. Som Zeshan sier i Aftenposten kan han si empirisk hvor bra det går med barna på skolen basert på foreldrenes inntekt og hvor mange bøker de har i bokhylla.

Utfordringen der ligger i at mange av disse foreldrene ikke har vokst opp med den type oppfølging som trengs selv, og dermed ikke ser behovet uten hjelp.

Et interessant eksempel på hvordan kulturelle forskjeller kan skape misforståelser
er en historie broren min har fortalt fra da han jobbet i en barnehage på Stovner. Et av barna fikk aldri med matpakke. Broren min tok det opp med foreldrene at de måtte sende med mat til et måltid om dagen. Neste dag kom barnet med en pakke pølsebrød. Foreldrene hadde aldri vært borti begrepet matpakke, så de hadde trodd at det var snakk om et stort fellesmåltid for barns alle skulle bidra med noe til, for det var vanlig i deres kultur.

Husker broren min reflekterte litt over den misforståelsen, for han ble først irritert på foreldrene som kunne sende med en pakke pølsebrød som matpakke, men endte opp med å få dårlig samvittighet fordi han til slutt innså at det var han om ikke hadde forstått foreldrenes behov for informasjon om hva matpakke innebar.

1 Like

Du skjønner godt hva jeg mener. Sier ikke at alle norske er perfekte heller

Jeg skjønner hva du mener men forstår ikke hvorfor du forsøker å generalisere når vi snakker om en spesifikk sak som du selv tok opp. Hvis du ser i artikkelen jeg linket til står det bl.a:

– Vi vet ikke årsaken direkte, men ser at flertallet av hendelsene har sitt utspring på VG1, altså nye elever dette skoleåret. Det skjer på flere utdanningsprogrammer. Ingen utmerker seg spesielt, sier Wold.

Han forteller at samtaler med politiet antyder at det også kan dreier seg om territorielle konflikter mellom grupper av ungdommer.

Det er en forklaring elever også er kjent med.

Under besøket på Stovner treffer vi to elever. Den ene går påbygging med yrkesfag, den andre studiespesialisering.

– Jeg så en av slåsskampene rett etter skolestart. Det ble snakket om at det var Haugenstua mot Stovner. Det var skikkelig skremmende, men det går bedre nå. Miljøarbeiderne på skolen er til stede og snakker mye med elevene på en veldig bra måte – sånn at ingen trenger å føle seg som et dårlig menneske selv om de har gjort noe galt, forteller eleven, som ikke ønsker navnet sitt på trykk i avisen.

Dette er jo ikke noe nytt. Alle byer og miljøer har hatt sine “gjenger”, vi hadde det også her når jeg vokste opp. Det er en del av oppveksten - er det ikke? Og det var en del slossing i helgene her - men det var ganske uskyldig og det var ganske få som holdt på med slike barnslige ting som “dette er vår bydel” etc. og banket folk fordi de så litt skjevt på vedkommende osv. De fleste av disse har jeg aldri sett eller hørt fra siden 2000ish. Sikkert i fengsel alle mann.

Prøver ikke bagatellisere situasjonen på denne skolen, men det virker mer som at dette er et problem som handler mer om miljø - foreldrekultur - skole og oppvekstmiljø enn innvandring spesifikt?

1 Like

Vi kan jo ta han 16 åringen fra Drammen som døde. Hvilken farge hadde han? Det er innvandrer gjenger som møtes for å sloss. Klassiker i Oslo også. Innvandrere er overrepresentert.

Er man fortsatt innvandrer om man er født i Norge og norsk statsborger? Jeg mener at det blir et fiendtlig ladet begrep å bruke mot disse ettersom det da ikke lenger gir et objektivt bilde av statusen til disse menneskene. Som om de har mindre rett til å være her enn enn etnisk norsk statsborger.

Hudfarge og etnisk opphav er et symptom og ikke sykdommen. Fattigdom, lite oppfølging hjemme og mangel på utdannelse blant foreldregenerasjonen fører til ungdom på skråplanet. Det ser man i hele verden. I Oslo er det tilfeldigvis slik at en stor andel av de som er i den situasjonen er har etnisk opphav fra et annet sted i verden fordi man ikke har gjort en god nok jobb med å ta i mot disse. De som er medisinen er ikke å stenge grensene og snakke om de som alt er her som mistenkelige, skumle og upålitelige. Det bare øker splittelsen. Løsningen er ungdomsklubber og fritidsaktiviteter for barna, språkkurs, voksenskole og jobb for de voksne. Dette er ikke utfordringer som løses med et trylleslag, man må jobbe systematisk med det i årevis.

2 Likes

Har ikke lest her at noen skriver at de har mindre rett til å være her, selv om jeg mener vi faktisk burde “stenge” grensene til man klarer å integrere alle de vi har tatt inn. Man ser jo at folk med innvandrerbakgrunn (vokst opp i Norge) også har havnet i problemer med samfunnet, normer og lignende. Det har nok med holdninger hjemmefra å gjøre, og manglende integrering.
Jeg mener vi har en feilslått politikk på området, men de som er her og ikke skal sendes ut må vi både integrere skikkelig, ta bare på og behandle bra, men også kreve noe fra.

2 Likes

Statistisk er man det.

Dersom en av foreldrene dine er født utenfor Norge vil man være innvandrer :wink:
( Kona er født i Japan av Norske foreldre som var misjonærer). Så mine kids havner i bolken unger med annen innvandrerbakgrunn :smiley:

Etnisk norske barn med innvandrerbakgrunn da. Ja det er jo innvandrere fra Polen, Sverige og mange andre land også, ikke bare flyktninger og økonomiske migranter.
Angående arbeidsinnvandringen burde de endre reglene så ikke barn som bor i f.eks østEuropa betales ut barnetrygd på en gjennomsnittlig månedslønn i hjemlandet bare fordi pappa er snekker e.l i Norge.
Også endre på dagpengesystemet for fremmedarbeidere, mtp beløp og varighet på ytelsen.

Barnetrygd og kontantstøtte biten skal endres.

1 Like

Bare fordi begrepet brukes slik av SSB i dag betyr ikke det at det er slik vi bør bruke det i dagligtalen. Er man født her har man ikke innvandret hit, og begrepet blir objektivt sett upresist.

Ulempen med å bruke innvandrerbegrepet upresist er at det av mange blir brukt om alle tilhører en annen etnisitet, uavhenig om det er noen som faktisk har innvandret, barna deres, barnebarna deres eller oldebarna deres. Det blir en merkelapp de aldri blir kvitt, som sørger for at de opplever å ha en lavere status i samfunnet, og som dermed hindrer integrering. Om vi ønsker at de som er her skal bli integrert i det norske samfunnet må vi legge mistenksomheten til side til fordel for optimisme og behandle dem med respekt som likeverdige mennesker. Inkludering er nøkkelen til integrering.

1 Like

Litt gammel men fremdeles aktuell

Er den egentlig det? Er artikkelen om den hvite lovende kirurgstudenten som slapp fengsel for knivangrep fordi det ville ødelegge karrieren hennes noe særlig annerledes?

Om du leter etter profilerte enkeltsaker for å få fordommene dine bekreftet vil du finne det. Husk bildet av buss-setene. Vil du se farlige innvandrere så gjør du det, enten de er der eller ikke.

Men spør i alle fall deg selv om du vil dømme alle mørkhudete og muslimer etter de profilerte unntakene som dette eller den kjedelige normen. Islam er kliss lik kristendommen og ikke noe å frykte i seg selv. Du skal ikke mange årene tilbake i tid før norske fedre var like autoritære og kvinneundertrykkende som det som beskrives her. Liberale norske holdninger til dette er noe som kommer over tid, ikke vêr natta. De med mørk hud og aksent er ikke farligere enn hvite.

Det eneste du oppnår med å gi din egen fremmedfrykt næring på denne måten er å skade integreringsprosessen ytterligere.

2 Likes

Nå er jeg ikke kristen, men det er bare tull å påstå islam er kliss likt kristendommen! Selvsagt var gamle testamentet fult av galskap da den ble skrevet for over tusen år siden. Kristendommen ble reformert og har modernisert seg. Svært få nå til dags følger biblens budskap til punk og prikke. Svært få leser i den i det hele tatt. Islam er noe het annet, der leser dem og følger det som står der. Det er ikke lov å tvile på det som står skrevet selv om det er 1400 år siden det bøe skrevet.
Islam er selvsagt basert på mye av det samme som jødedommen og kristendommen, men det er også veldig mye nytt og annerledes. De har for eksempel ikke jesus som rollemodell, men Muhammed!! En pedofil hærfører?!
Beklager å kun svare på det ene punktet i innlegget ditt, men å skille mellom vår religion og hvordan vi tilnærmer oss den kontra hvordan det er i Midtøsten er svært viktig.

Nei, men det er mange forskjellige tolkninger, derav de forskjellige trosretningene blant muslimer. Tilsvarende med kristne. Du har f.eks Amish som lever på en måte som er ganske fjern for meg. :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er en litt historieløs påstand. Kristendommen har blitt brukt til like mye galskap i nyere tid som islam. Religionene i seg selv er harmløse og fulle av gode verdier, men de blir brukt til å fremme mange ulike agendaer. Hammeren i seg selv er helt nøytral, snekkeren bruker den til sine formål.

På beltespennen til alle de tyske soldatene under krigen sto det «Gud er med oss». De representerte ikke kristne verdier mer av den grunn, i likhet med at ekstremister som profetens ummah ikke representerer muslimske verdier. IRA hevdet å representere katolske verdier. De var fortsatt terrorister.

I tillegg bør det nevnes finnes det massevis av moderate muslimer. Jeg har tilbrakt mesteparten av livet med personer med muslimsk opphav som ikke er mer muslim enn jeg er kristen. Det å være muslim er ikke en lysbryter som er enten på eller av. Det er uendelig med varianter i mellom.