Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Telenor (TEL)

Høyesterett avviser Telenors anke mot Konkurransetilsynet

Nokon som har noko meining om når ein kan forvente realisering av tårnverdiane i TEL og har nokon sett estimat på kor mykje dette er verdt?

Ser ut som det ligger eit stort og urealisert potensial her. Lagt ved tilsvarande avtale for telia:

https://www.teliacompany.com/en/news/press-releases/2021/6/telia-company-reaches-agreement-to-sell-part-of-its-tower-business-in-norway-and-finland-to-brookfield-and-alecta/

1 Like

Tilsvarende avtale som Telia har gir i mine regnestykker en verdi på ca 91mrd NOK av de 30.000 tårnene som Telenor eier alene. Det betyr at med tilsvarende verdsettelse som Telia med salg av 49% av eierskapet så betyr det et oppgjør til Telenor på ca 45mrd NOK. Det er slik jeg har forstått det tårnene alene, tar man med infrastruktur i tillegg til dette vil jeg tippe du kan legge på noen mrd til på den summen (45mrd).

Ja det same har eg også kome fram til. Det vil sei at det ligger verdier for rundt 32 kr/aksjen i dette tårnselskapet som kan/skal realiserast. Med dei kursane vi har no, kan ikkje mykje vere diskontert inn? Er dette noko som har gått under radaren for mange eller er det noko eg ikkje ser her?

Det er vell kanskje en forventning om at oppgjøret Telenor får ved en slik avtale skal brukes på en hurtigst mulig utbygging av 5G, siden det vil kreve enormt mange flere basestasjoner enn med 4G. Uansett så er det en undervurdert sektor i mine øyne. Alt av IT og andre vekst-trender blir priset til P/E på 40-80 og over 100 i enkelte tilfeller, mens Norges tryggeste cash-flow(TEL) jf. Pareto sin analyse ligger på 13/14 forward P/E. Så lenge man bare får rundt 1,4-1,5% rente på de sikreste langtids-obligasjonene, og vekstaksjer blir sett på som mer risikofylt, er jeg trygg på at Telenor er en av vinnerne i 2022.

No er eg ikkje noko ekspert på dette, men min forståing er at med 5G så vil ein i større grad dele på tårna gjennom å leige plass med kvarandre. Dette er også det som medfører at tårna har ein sjølvstendig verdi.

Trade by primary insider

1 Like

Meget overasket over utviklingen i Tel… Faktisk første aksjen jeg kjøpte ettersom den er kjent som en tungvekter med stabil utbyttepolitikk. Hva tror dere om veien videre?

Den er taperen min i 2021, der jeg snittet ned til et GAV på 144.- Stoppet der ettersom tel da ble en meget overvektig del av utbytteporteføljen min :slight_smile:

Er ikke veldig bekymret da, har god tro på at den spretter tilbake over tid, og betaler utbyttene i framtiden. Baserer mye av min sparing på utbytteaksjer, så har jeg en liten konto der jeg gjør swingtrading, men fundamentet/grunnmuren og største del av pengene er i utbytteaksjer over tid :slight_smile:

Helt enig at Tel er et bra sted å være fremover. Mange selskaper i Telekom-sektoren har underprestert kursmessig. Men jo mer ruglete børsen blir jo flere vil søke trygg havn. Det å kunne få 6,5% avkastning i en stor og trygg aksje er det ikke så ofte man ser. Særlig ikke når mye annet solid er priset svinedyrt. Og det er i tillegg et godt oppside-potensiale på kursen. Så for min “trygge” sparing har jeg solgt mye fond og plassert i Tel istedet.

1 Like

14:15

2 Likes

Også god tro på Telecom som en bronse som vil få økt fokus, og har posisjonert meg med TEL som største post. Nyter godt på 6,5-7% direkteavkyastning, som kommer til å settes rett inn i flere aksjer hvis kursen går lavere enn mitt snitt.

1 Like

Udiskutabelt å ikke skulle eie Telenor i det makrobildet som er foran økonomien nå. Er mye oppsidepotensiale i fusjonssamtalene i Asia, materialiserer det seg er nok kursmålene til flere av husa på 180kr der kursen er ila året. Så for min del anser jeg 20% avkastning ekskludert utbytte på 7% som en 50% sannsynlighet i 2022.

1 Like

Telenor selger sin eierandel i Wave Money til Yoma Strategic

1 Like

Telenor selger sin halvpart av Myanmar-selskap

Reuters: Militærjunta i Myanmar godkjenner Telenor-salg

Kan ikke skjønne at aksjen faller på denne nyheten? Har jo prøvd å bli kvitt Myanmar-opplegget lenge, så dette må jo være godt nytt?

Generelt surt på børs men ja betrakter dette som en god nyhet, en kvise i ræva er borte. Syns den henter seg greit inn, kanskje slutter vi uken i grønt på denne.

Det var kun fordi det gikk bratt ned i starten, men den holder seg bra. Noe nye benytter det som kjøpsanledning, så den skal videre opp.

Teknisk er vi solid på Kjøp

Grameenphone - resultat for fjerde kvartal 2021

Digi - resultat for fjerde kvartal 2021