Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Telenor (TEL)

Dtac – results for the fourth quarter 2021

Forslag til utbytte på 9,30 kroner per aksje for regnskapsåret 2021

1 Like

Telenor varsler utbyttebetaling på 13 milliarder

Ny inngang i Tel - 300 på 137,65…får muligens bedre rente enn boliglånet…:slight_smile:

2 Likes

En rimelig stor overreaksjon. Jeg skjønner ikke helt opplegget, hva hadde markedet forventet? En visste jo at rapporten ville være i dette området, så jeg tror det spretter raskt opp til 140/141 igjen.

1 Like

På kurs 138 er utbyttet på 6,7 %

Det er ok rente på sparepenger det :blush: Jeg har hatt litt telenor tidligere, og har tenkt på å kjøpe mer en liten stund. Benyttet anledningen i dag.

Telenor fortsatt i uvisse om Myanmar-salg: – Veldig krevende situasjon

godt poeng… :thinking:

2 Likes

For en tulling. Så de har liksom tatt opp 90mrd NOK i lån for å betale utbytter, ikke

• legge ned kobbernettet og erstatte med fiber + trådløst nett
  • Investert i Asia/midtøsten
  • Investert i 5G utbygging og utrulling

Selskapet hadde en fri kontantstrøm i fjor på 14 milliarder ekskl. engangsutgiften til Konkurransetilsynet. Det dekker opp utbyttet. I teorien skulle man faktisk heller sett at de betalte ned mer gjeld enn å betale 6-7% utbytte, men de forventer jo betydelige inntekter lang frem i tid med en grei visibilitet på marginsiden, og vet derfor at de vil kunne ha nok ebit til å betale ned fremtidig gjeld over tid. Dette er normalt for alle telekom-selskap.

Til info så var jo dette personen som gikk ut i media i 2021 og mente at Fjordkraft var en av børsens mest solide. Et selskap som slukte penger av naive strømkunder med hårreisende produkter som ikke ga noen verdi eller mening til kundene.

3 Likes

uansett så ser ROI` en helt flat ut til tross for disse store investeringene de siste årene… :thinking:

5G vil de nok ikke få full uttelling for rent inntjeningsmessig før i 2023-2024. De vil nok kunne øke EPS når 5G utbygging er ferdig. Flere og flere går over til å ha internett på hytta, og da må man ha mobilt bredbånd. I fremtiden vil man da kunne velge månedspris basert på hastighet fra (3G til 5G) og ikke antall GB med data. Capex vil som CFO sa i dag blir redusert fremover i takt med at utbyggingen av 5G og utfasing av kobbernettet nærmer seg en slutt. Da vil vi nok kunne se massiv nedbetaling av gjeld og opprettholdelse av utbytter. Gleder meg veldig til å se at de rapporterer Telenor Infra som eget segment. Ut i fra avtalene som Telia har landet med industrielle partnere/investorer så nærmer vi oss 100 mrd i fair value for Telenor sine heleide tårn. Da har jeg ikke regnet med de 10000 “sites” de eier gjennom JV. Det betyr at hvis de selger 49% av de heleide så vil de kunne betale ned/senke nesten 50% av utestående netto gjeld. Og da eier de fortsatt majoritet på 51%. Dette må man ikke glemme…

3 Likes

Trade by primary insider

Meldepliktig handel primærinnsider

Telenor anmeldt for salget av virksomheten i Myanmar

Investorer stiller spørsmål om Telenors Myanmar-salg

Dtac and True enter into agreement to create a new telecom-tech company

– Vet vi ikke har medvirket til menneskerettighetsbrudd

Buyback of shares to be used in share programme for employees

1 Like

Telenor ett steg nærmere godkjenning av salg i Myanmar

Skal være verdt 8kr i kurs dette salget når det går igjennom :slight_smile: