Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Terra (LUNA) 🌕 [DeFi]

The stones on this man


1 Like

Har rotet meg ned i Terrakaninhullet og prĂžver ut litt forskjellig. Mye spennende prosjekter i lĂžypa. 20% yield er jo kjekt.

1 Like

Mye artig Ă„ gjĂžre, og mer i de kommende mnd. Ting Ă„ holde Ăžye med: prism, mars, astroport, talis, og Nebula

1 Like

Litt kjappe introduksjoner til de forskjellige prosjektene jeg nevnte i forrige post:

Prism:

Gir deg mulighet til Ä splitte yield bearing tokens i to - yAsset og pAsset. yAsset er da claim pÄ fremtidig yield for tokenen du splitter, og pAsset er principal verdien.

Det vil si at du for eksempel kan selge pAsset for Ä kjÞpe mer yAsset, og stacke yield. Kan gjÞre mye forskjellig her, og blir spennende Ä se hva folk bygger videre oppÄ Prism.

Mars:

Mars er et pengemarked pÄ linje med Anchor protocol, men mye mer avansert. Jeg tror jeg bare trenger Ä si én ting her; undercollateralized loans.

Talis:

Desentralisert NFT marketplace, med print-on-demand features.

Astroport:

AMM. Dette tror jeg kommer til Ă„ bli main DEX’en i terra nettverket, skal vĂŠre ĂŠrlig Ă„ si at jeg har lest deler av litepaperet men skjĂžnte ikke sĂ„ mye. Det burde heller bli kalt et heavypaper, jeez. Astroport Litepaper. Astroport is the central space station
 | by Astroport | Sep, 2021 | Medium

Nebula:

“Cluster” ETF’s. Det er ikke sĂ„ mye info ute om dette prosjektet, men slik jeg forstĂ„r det sĂ„ er planen at fra launch vil det vĂŠre premade clusters som man kan kjĂžpe - som man kan forandre metodologien pĂ„. Det vil si at man kan endre pĂ„ hvilke metrics som avgjĂžr hvordan ETF’en rebalanseres. Dette gjĂžres via governance.

4 Likes

En av NFT prosjektene pĂ„ Terra som ikke bare er generisk PFP prosjekt launcher i dag. Prosjektet heter xyz. Kort forklart minter man koordinater, hvor man i fĂžrste fase av prosjektet kan gjĂžre “tasks” for Ă„ finne planeter. Planetene har stats, og det skal bygges videre pĂ„ dette i de neste fasene. Da vil man blant annet kunne utvinne metaller fra planetene og bygge diverse ting.

Med andre ord sĂ„ minter man en helt verdilĂžs NFT, men ved Ă„ spille spillet sĂ„ tilegner NFT’en din seg verdi.

Det er en helt simpel primitive, og forhÄpentligvis vil folk bygge kule ting oppÄ denne.

1 Like

Vil ogsÄ nevne Nexus som straks lanserer, tldr Yield Optimizer med tiltak for Ä unngÄ likvidering.
Levana (LEVerage ANy Asset) som Äpner med «Lunax2», i tillegg drar de inn NFT aspektet og fyller krigskassen pÄ en festlig mÄte imo

1 Like

Sitter du pÄ noe $Psi?

Ja noe smÄtt ca 5,5k - AirDrop fra anc staking hovedsakelig. LPet dessverre for tidlig sÄ nÄr den stakk fra 0,12 til 0,2x++ ble IL stor sÄklart. Hoppet heldigvis av fÞr den gikk videre. Fortsatt anc stakingen som gir airdrops ukentlig etter launch, aner dog ikke hvor mye det vil utgjÞre. Leste forÞvrig en plass at Anchor skal vekk fra anc tokens til stakers og heller gi ut ust som vil lette salgspress pÄ anc sÄ sitter forelÞpig komfortabelt der.

Forresten Levana testnet av meteorshower nÄ! hÄper pÄ en liten AirDrop bonus som deltager pÄ testing, ser det har skjedd flere andre steder uten at de nÞdvendigvis har meldt det pÄ forhÄnd. Men som sagt, loongshot :blush:

1 Like

Flott, UST rewards blir mye bedre enn Anc rewards helt klart :star_struck:

Gjorde det samme som deg, LP’et for tidlig. Men sitter pĂ„ ca. 8k Psi og tror ikke den kommer til Ă„ roe seg med det fĂžrste

Oppdaget public sale av $psi en dag for seint dessverre men her er masse muligheter.

Muggen pÄ $VKR salget hos pylon- whitelisting og staket 10k $mine for Ä fÄ kjÞpe 10k $vkr, stod opp midt pÄ natten til lansering men sÄ forsvant alt som var tilgjengelig pÄ 2 blokker, med andre ord bot-fezt. Insta 20x nÄr den launchet, oppe pÄ 60x en stund etterpÄ

Ye, bare KYC launcher som ikke har vÊrt bot fest sÄ langt.

xyz sin mint gikk veldig smooth etter hva jeg har hĂžrt. Den var midt pĂ„ natten sĂ„ fikk ikke mintet selv. Kommer snart fungible tokens man kan fĂ„ som rewards fra NFT’ene. Super spennende NFT prosjekt!

Ja prĂžver Ă„ fĂ„ fatt i bonusen de slipper hver 3 time haha. Umulig sĂ„ klart siden det bare er 1 stk per gang😅

Gadd ikke stÄ opp pÄ natten siden de slipper flere ganger og mener det blir til forskjellige tidspunkt forhÄpentligvis

1 Like

Jeg tror nok de tar hensyn til oss EU folk i neste runde, hÄper det hvert fall :grin:

VKR vault opp pÄ spectrum protocol. Bare Ä smi mens jernet er varmt!
image

Fikk du mintet noen denne gangen?

Nei hadde egentlig glemt hele greien. Er sÄ overload av muligheter nÄ! KjÞpt noen sauer pÄ sheepgame, gÄr for god gammeldags gÄrdsdrift heller enn romfart akkurat nÄ :sweat_smile:

2 Likes

Er ikke sÄ mye aktivitet rundt Luna i norske kretser sÄ jeg skriver en liten update pÄ Þkosystemet (og da sÊrlig de prosjektene jeg fÞlger) i hÄp om Ä rekruttere noen nye Lunatics.

Pris og bullsyklus

Prismessig har vi vÊrt inne i en flere mÄneder lang konsolidering nÄ, men det er ikke sÄ rart etter at vi pÄ sensommeren gikk fra ca. $7 til $35 ila. ca en mÄned. Totalt sett er Luna opp noe sÄnt som 7000% for Äret. Helt vill utvikling. Til tross for dette er mange Lunatics nÄ utÄlmodige, men jeg har en fÞlelse av at det fortsatt er mye Ä gÄ pÄ i denne syklusen. I tillegg tror jeg ikke syklusen vi er inne i kommer til Ä utspille seg som de forrige med en blow off top rundt desember, men at vi heller fÄr et langtrukkent bullmarked. Hele sektoren modner og real-world usecases utgjÞr for hver dag som gÄr en stÞrre og stÞrre del av etterspÞrsel-kaka. Mao. mindre likvideringer og kortsiktig ekstrem etterspÞrsel og mer langsiktig, balansert etterspÞrsel.

Over til Terra

NÄr jeg startet denne trÄden var forstÄelsen min av Terra og det TerraForm Labs (TFL) Þnsket Ä oppnÄ ganske minimal. Jeg hadde nettopp oppdaget anchor protocol og var begeistret over 20% stabil rente pÄ stablecoins. Jeg fÞler nÄ at jeg har nok innsikt til Ä prÞve Ä skrive noen ord om hva dette prosjektet faktisk handler om.

Samarbeid istedenfor konkurranse

Hovedproduktet til Terra Þkosystemet er ikke protokollene som har blitt sluppet dette Äret, ei heller de som er i ferd med Ä slippes. Dvs. at protokoller som anchor, mars og prism - som i seg selv er innovasjoner - ikke er mÄlet med Þkosystemet. De av dere som har satt dere inn burn/mint mekanismen til UST/Luna forstÄr sikkert nÄ hva jeg vil frem til. Hovedproduktet til Terra er nemlig stablecoins. Tesen er sÄledes at crypto har vÊrt alt for fokusert pÄ use cases for crypto natives, ikke pÄ den vanlige mannen i gata. Det er real world use cases som er mÄlet. Dette hadde Terra allerede fÞr noen protokoller hadde blitt laget, via Chai appen.

SĂ„ hva betyr dette? Det betyr at Terra ikke konkurrerer med andre L1’s. Ethereum, Solana, Cosmos, Avalanche og resten av gjengen kan spise opp sĂ„ mye av markedet de vil, og Terra kan fortsatt overleve. Ikke bare overleve, men blomstre. SĂ„ lenge Terra stablecoins er pĂ„ andre kjeder kommer Luna holders til Ă„ tjene pĂ„ dette. Jeg kommer ikke til Ă„ gĂ„ inn pĂ„ hvordan dette har seg, for de som er interesserte anbefaler jeg Ă„ sette dere inn i mint/burn forholde mellom Terra stables og Luna.

Hvorfor bruke algo stables?

Okay, tenker du sikkert nÄ, men Terra stables er jo algoritme stablecoins. Hvorfor skal jeg parkere pengene mine i algostables heller enn stables med collateral som backing? Jo, nÄ skal du hÞre. Mange er sikkert i crypto for en quick cash grab. Men jeg antar at jo dypere de fleste gÄr, jo mer forstÄr de at crypto handler om Ä bevege seg vekk fra sentralisert makt over pengepolitikk, til desentralisert makt over pengepolitikk. SÄ hvorfor overlate profitten din til selskaper som Circle og Tether i bearmarkedet? Tradisjonelle markeders lovgivning er sakte men sikkert pÄ vei inn i cryptomarkedet, og den trojanske hesten er sentraliserte stablecoins. Vi vet for eksempel at USDC er pÄ vei til Ä bli en digital bank, som gjÞr Circle pliktig til Ä overholde legacy markedets lover. De kan med andre ord fryse wallets som ikke har gjennomfÞrt KYC [1].

En desentralisert Ăžkonomi trenger med andre ord desentraliserte penger (ja, vi har BTC, men normies kommer ikke til Ă„ denominere verdier i kryptovaluta pĂ„ LENGE). SĂ„ lenge stables er sentraliserte kommer vi ikke unna risikoen for at pengene vĂ„re blir fryst. Det finnes ogsĂ„ annen risiko med Ă„ holde sentraliserte stables; panten som backer opp USDT og USDC er delvis holdt i tradisjonelle assets. Dermed “arver” man risikoen fra legacy markets som holder av USDT og USDC.

Bank runs og lÞsningen pÄ dette

SĂ„ hva er lĂžsningen? Jo, desentraliserte stablecoins som UST, eller MIM. De som har vĂŠrt i gamet en stund blir nok skeptiske med en gang de hĂžrer “algo stable” og tenker kanskje pĂ„ Iron Finance sitt bankrun og pĂ„fĂžlgende death spiral. UST hadde en lignende death spiral i Mai hvor den gikk off-peg i 2-3 dager. Welp, dette er et problem og en potensiell risiko. Men TFL skjĂžnte tidlig nettopp det Iron Finance ikke forstod; lĂžsningen pĂ„ bankruns hos algostables er etterspĂžrsel og use cases. Jo flere use cases UST fĂ„r, jo mer etterspĂžrsel, og jo mindre kommer peggen til Ă„ deviate. Det har vi faktisk ogsĂ„ vist seg Ă„ vĂŠre sant.

Bildet viser UST peg YTD. Vi ser the infamous “May Death-Spiral”, men vi ser ogsĂ„ at peggen har holdt seg ekstremt godt i etterkant. Ingen av dipsa vi har vĂŠrt gjennom i etterkant av Mai har vĂŠrt like ille som denne, men vi har vĂŠrt gjennom noen relativt store. Jeg sa tidligere at jeg ikke kom til Ă„ forklare peg-mekanismen til Terra Stables, og burn/mint forholdet til Terra Stables/Luna. Men jeg synes det er viktig Ă„ nevne en protokoll som er under utvikling som er designet for Ă„ holde peggen stabil samtidig som man tjener yield. I den sammenheng er det greit Ă„ nevne, veldig enkelt forklart, at peg-mekanismen avhenger av arbitrage mellom Terra Stables og Luna. WhiteWhale protocol gjĂžr nettopp det. Man skyter inn UST, og protokollen finner arbitrage muligheter som du tjener penger pĂ„, og som holder peggen stabil.

Ponzi insentiver og “inward looking demand” er altsĂ„ ikke hovedstrategien til Terra, men heller Ă„ spre Terra stables til sĂ„ mange chains som mulig, og tilrettelegge for Ă„ bygge use cases og etterspĂžrsel, bĂ„de real world og crypto native, for Ă„ holde peg. En liten fun fact er at Terra ble en L1 med “uhell”. TFL implementerte verktĂžy for Ă„ bygge pĂ„ Terra bare for Ă„ bygge Anchor og Mirror som eksempel pĂ„ use cases, og plutselig var det en haug av devs som kom stormende for Ă„ bygge mer. Men, la oss kikke litt nĂŠrmere pĂ„ use cases.

Crypto native use cases

SÄ hva slags crypto native use cases er det vi kan se frem til i det korte bildet? For det fÞrste har NFT-scenen til Terra eksplodert etter Columbus-5 oppgraderingen tidligere i hÞst. Prisutviklingen har dog ikke vÊrt pÄ samme nivÄ som Ethereum eller Solana, men dette er en annen sak som jeg ikke kommer til Ä reflektere noe sÊrlig over her. De aller fleste NFT prosjektene er generiske PFP prosjekter, men jeg vil trekke frem tre som skiller seg ut: Deviant Factions, Derby Stars og XYZ. De to fÞrste er P2E spill. Jeg har ikke satt meg sÊrlig inn i disse, men det er folk med game-dev erfaring som driver begge prosjektene, og Derby Stars er backet av Hashed. XYZ pÄ sin side er et space exploration metaverse prosjekt. Mer interessant er det at XYZ i grunn er en NFT primitive. Dvs. at driverne av prosjektet Þnsker at folk skal bygge nye prosjekter oppÄ XYZ, og tilrettelegger for dette. Mulighetene er med andre ord uendelige.

Hva gjelder DeFi kommer jeg til Ă„ trekke frem litt flere prosjekter. Stader, som er en staking-as-a-service startet sitt community farming event for et par dager siden. Staker du Luna gjĂžres yielden om til SD tokens til $0.43, en pris som er ganske nĂŠrme private sale prisen. PĂ„ 2.2M Luna TVL Ăžkes prisen pĂ„ SD token 30%. Denne grensen ble nĂ„dd tidligere i dag, og i skrivende stund har Stader 2.5M Luna TVL ($100M TVL), og SD token farmes nĂ„ for $0.559. Det mest lokkende med Stader sitt produkt er auto-compounding av staking rewards og “liquid staking”. Luna har normalt en 21 dagers unlock periode, men dette kan bypasses med Stader.

Det har vÊrt et problem med tokens i Terra Þkosystemet at de som regel blir farming-tokens. Nettopp fordi Luna er deflationary, mens de fleste prosjekter bootstrapper likviditeten sin med LP-insentiver. NÄr flere av prosjektene gÄr over til Protocol Owned Liquidity (POL) modeller hÄper jeg at dette fenomenet skal gi seg. Nexus protocol, som er enda en yield aggregator bygd for Ä optimisere yields fra anchor protocol er sannsynligvis ett av de fÞrste prosjektene som kommer til Ä gÄ over til POL, og dermed gjÞre det verdt Ä holde $Psi (Nexus sin governance token).

Et annet problem Þkosystemet har hatt er mangelen pÄ en god DEX. Terraswap har fungert fint sÄ langt, men har bare helt basic funksjonalitet. Astroport ($ASTRO) launcher for fullt i slutten av desember og kommer til Ä tilby tre typer pooling:

  1. Constant product pools
  2. Stableswap invariant pools
  3. Liquidity bootstrapping pools (LBP)
    LBP kommer til Ä fikse problemet med ekstremt hÞy volatilitet for nye token launches pÄ Terra, som sett ved launchen av $ANC, $STT og $VKR.

Jeg nevnte tidligere Prism Protocol, og kommer ikke til Ä si sÄ alt for mye om denne bortsett fra helt grunnleggende hva den gjÞr. Jeg legger heller ved en twitter trÄd som kan vÊre informativ pÄ strategier og muligheter her. Siden Luna er en PoS asset sÄ har den to komponenter: Principal og Yield. Dette betyr at man i teorien kan splitte Luna i to; pLuna (Principal Luna) og yLuna (Yield Luna). Det er nettopp dette Prism kommer til Ä gjÞre. Du kan med andre ord selge den fremtidige yielden, din for Ä kjÞpe mer luna, eller vice versa. Veldig kort kan man si at dette betyr liquidation free leverage. Her er en twitter trÄd pÄ temaet: https://twitter.com/terranaut3/status/1441106279729012743
Vil ogsÄ anbefale Ä kikke pÄ twitteren til prism-grunnlegger MrRefractor: https://twitter.com/MrRefractor

Mars er en av protokollene jeg vet minst om, og kommer dermed til Ă„ si veldig lite om. Det eneste jeg vet er at Mars kommer til Ă„ tilby “collateral free lending”. Her er Mars’ litepaper for de som er interesserte: Mars Protocol Litepaper 1.0. Mars is a bank of the future
 | by Mars Protocol | Medium

Real world use cases

SÄ hva med real-world use cases? Normies kommer til Ä brukke terra stablecoins uten Ä engang vÊre klar over det. Neobank apper som Alice Finance, Kado, Kash, og Tiiik kommer til Ä onboarde normies med anchor protocol sin lokkende 20% stabile rente. Btw, for de som tenker at 20% stabil rente er for godt til Ä vÊre sant sÄ kan dere lese dette: Overview - Anchor Protocol .

Hva er disse Neobankene? Neobankene er apper bygd oppÄ anchor med bedre UI, UX og med muligheten til Ä faktisk bruke Terra Stables med "bankkort". Dvs. at normies fÄr funksjonaliteten til Anchor, og i noen tilfeller ogsÄ Mirror (syntetiske investeringer) uten Ä mÄtte gÄ gjennom alle hoopsa man mÄ fÞrste gangen man skal pÄ en Web3 side, og kan bruke yielden IRL. Man skyter inn noen dollars, og Neobankene omgjÞr disse til UST.

En annen major real-world use case er gaming. Com2Us, et av de stÞrste spillselskapene i Korea annonserte bare for en ukes tid siden at de kom til Ä migrere sin nye offspin av deres mest populÊre mobilspill ($1B i inntekter fra dette totalt) til Terra, og gjÞre det P2E. De kommer ogsÄ til Ä utvikle open source tooling, altsÄ lage en plattform for andre game devs for Ä bygge pÄ Terra. Ikke bare det, men lederen av Hashed har hintet til at det er flere triggere innen gaming pÄ horisonten :wink:

Yield strategier

NÄr Stader og Prism launcher sÄ er det i prinsippet tre grunnleggende strategier for Ä maksimere yield fra Luna. Det kommer sikkert masse komplekse strategier i kombinasjon av disse, men la oss nÄ se pÄ de tre grunnleggende.

  1. Anchor
    Med anchor kan du sette pant pĂ„ Lunaen din, og lĂ„ne UST. En strategi er da Ă„ ha relativt lav LTV (jeg holder meg pĂ„ 30%), bruke UST’en du lĂ„ner til Ă„ Liquidity Provide (LP), for sĂ„ Ă„ selge yields fra LP for Ă„ kjĂžpe mer Luna, sette denne i pant pĂ„ anchor og dermed bringe ned LTV’en din, slik at du kan lĂ„ne mer. Rinse and repeat.

  2. Stader
    Denne er ganske straight forward. Stader kommer til Ä launche med to pools; auto-compound og retain. Her kan man bli litt kreativ etterhvert, ved Ä fks. putte 50% av portefÞljen i hver pool, og bruke yield fra retain til Ä investere i andre tokens (pÄ fks. Nebula clusters, som er ETF clusters, nÄr denne protokollen launcher). For simpelhetens skyld sier vi nÄ at den beste strategien er Ä auto-compounde Luna, da Luna er deflationary (sÄ lenge UST market cap vokser).

  3. Prism
    Step 1: Splitt lunaen din i pLuna og yLuna.
    Step 2: Selg yLuna og kjĂžp Luna med overskuddet.
    Step 3: Repeat.

Eller vice versa. Slik kan du stacke yield og kose deg med passiv inntekt rundt ~10%.

[1] https://twitter.com/TerraYoda/status/1459360010715205632

9 Likes

Veldig godt innlegg. Jeg husker godt da jeg kjÞpte terra luna pÄ 4 dollar i sommer at denne kryptoen virket veldig bra. Den blir brukt i SÞr-Korea med Chai og har en bra founder, Do Kwon. Samtidig det at UST trenger ikke Ä bli backet av real world fiat som USDT, men av at folk kjÞper Luna og minter det til UST. Veldig fascinerende konsept og helt klart et prosjekt som kommer til Ä vÊre her en god stund. Ingen har gjort noe lignende som dem og jeg er sÄ lei meg for at jeg solgte pÄ 5 dollar. Jeg hadde troen pÄ dem, men fÞlelsene tok overhÄnd. Fikk litt avsmak pÄ krypto ettersom Musk styrte markedet med Dogecoin og alt det tullet der.

2 Likes

Det er vel nettopp det at den har gÄtt sÄ mye allerede som holder meg unna - og selvsagt det at krypto er overload generelt
! SÄ ekstremt mange muligheter.

Veldig bra innlegg og jeg har troen pÄ bÄde Luna og Terra
!

1 Like

Det forstÄr jeg egentlig veldig godt. At den har 7000% prosent bak seg er ganske skremmende. Men man mÄ huske at sÄ lenge UST vokser, sÄ blir krymper Luna supply.

UST mcap er nÄ ca $7.1B. Do Kwon har nÄ sagt 3 ganger offentlig, med gode mellomrom og senest i denne uken, at UST mcap target EOY er $10B. Ikke siter meg pÄ dette, for jeg har ikke gjort matten selv, men leste her om dagen at $3B mcap vekst i UST ville tilsvare en halvering i luna supply. Er syk nÄ sÄ orker ikke Ä regne pÄ dette, og det mÄ jo tas med en klype salt i sÄ mÄte. Jeg syns personlig det hÞres litt for ekstremt ut.

Uansett, UST mint = Luna burn, og det er nettopp grunnen til at jeg mener de fleste burde eksponere seg litt mot Luna :slight_smile:

2 Likes