Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Hadde jeg ledet S&P500 og hatt valget om å inkludere Tesla eller ikke ville jeg pekt på at de ikke er profitable uten subsidier og droppet det da risikoen for indeks blir for stor, men hvem vet hva de velger å gjøre til slutt. Uansett morsomt at et selskap som går med tap uten subsidier er et av verdens mest verdifulle :stuck_out_tongue:

1 Like

Lurer på om de kommer til å hylle helten sin like mye når de skjønner at han sitter igjen med milliarder av dollar, mens de selv sitter med skjegget i postkassa…

Hvordan har du tenkt at det skal skje? Han får jo ikke lønn i annet enn aksjer.

Fant ingen egen nio tråd. Som teslaaksjer eier har jeg også kjøpt Nio som skal være kinas svar på tesla. Andre som er med på det toget? Og har noen kursmål?

500 idag da? :crazy_face:

Er det noen som mener prisingen av TESLA har noe som helst fornuft i seg og hva er eventuelt begrunnelsen for det?

Nio slapp tidligere denne mnd. nyheten om battery-as-a-service (baas), samt at de har ambisjoner om å gå globalt innen 2022-23. De vil antagligvis starte med europa før US. Baas-modellen er backet av mydighetene i Kina og sikrer at nio kan produsere biler og fortsatt være under kriteriene for å bli berørt insentivene til å øke andelen av EV. Kina har som mål å ha 25% elbiler innen 2025. Har fulgt Nio siden 2017, og etter at de q2 2020 kunne vise til at forettningsmodellen er lønnsom økte interessen stort. Salgstallene for juli 2020 viste YoY 322% økning (akjsekurs opp 13%). Tallene for august kommer 2.sept og er forventet gode. I tillegg kommer lanseringen for ET7 i desember, et kjøretøy som skal konkurrere med X5, Mod. X ol., men vil bli priset lavere med baas-løsningen. Nio har i dag en markedsandel på ca. 0,1% av EV-Kina men vil garantert vokse kraftig de kommende årene. Jeg er dypt inne og er forberedt på svingninger, dette er en potensiell gullgruve long.

4 Likes

Takk for utfyllende svar. Nå tilbake til Tesla.

1 Like

Når man først er inne på det sporet, hva med Xpeng som gikk på børs i USA for et par uker siden.
De er vel mer et tesla-liknende selskap, med tanke på biltype. Altså sportslige biler som har en viss “må ha” egenskap. Nio er vel litt mer snusfornuftig og gubbete? Hva vil slå best an i vesten?
Nissan har solgt drøssevis av Leaf i Norge, men er amerikanerne interessert?

1 Like

Og nå henter de 5mrd dollars.

2 Likes

Smart trekk det :slight_smile:

Sykt at de nå kan hente 5 mrd dollars til en utvanning på 1,1%. De kan gjøre mye med de pengene.

1 Like

Ja, her er det jo bare å smi mens jernet er varmt! Burde jo hentet mye mer tenker jeg. Denne markedsverdien kommer jo aldri til å holde seg…

1 Like

Kommer nok et par :rocket: til hvis de blir med i indexen…

Er jo egentlig galskap om de får bli med. Overskudd kun pga subsidier, vanvittig oppblåst verdi, særdeles volatil kurs… skulle tro det var stor motstand mot å ta dem inn da de vil trekke resten av selskapene og indexens ry ned med seg når verdien en gang før eller siden vil måtte falle, mye.

2 Likes

Ser kanskje ut som om du får rett :slight_smile: ( men blir ikke overrasket om det snur :rocket: )

Så en bitteliten emisjon og et nedsalg av et fond var det som skulle til for å sette en stopper, i hvert fall enn så lenge, for galskapen?

Edit: Er ekstremt spent på å se om dette kun er nok en dip eller om det er starten på et mer langvarig fall. Skjønt om dette først rakner så vil nok ting fort skje raskt og brutalt.

1 Like

Hehe fortsatt 1200 i P/E ;D

Jepp, hardt og brutalt! Free fallling nå. Minus 15% 405.

Edit: Hentet seg fort litt inn igjen da, minus 10 nå.

Hva ble siste emisjonskurs ?

$767, tilsvarende $153,4