Ikke mye morro å sitte med girede produkter når det går gærne veien. Men med 5% ganger x om dagen i riktig retning blir det raskt rimelig eksplosivt!!
Me like
Nå skal det fylles på med aksjer,og det er ikke i tesla.
Blir spennende den der, Mercedes er kommet godt igang med elbil satsingen sin.
Men 700km på 100kwh batteripakke? Skjer ikke.
Mercedes gruser Tesla på rekkevidde i 2021.
Vet journalisten hvilken rekkevidde Tesla har i -21?
Og hva blir prisen?
Det som er flott er at uten Tesla hadde det verken kommer S-serie med god rekkevidde, heller ingen eTron eller Taycan.
Tesla er med på å drive utviklingen videre, så forsøker de andre å komme etter.
Det fine med at det nå er en del brukbare alternativer er jo at Tesla må jobbe enda hardere for å beholde den posisjonen de har.
Det er det alle ser ut til å glemme. De tror Tesla står på stedet hvil, mens de andre går videre, det er ikke akkurat det som har skjedd siden Tesla Roadster ble lansert…
I Norge er jo utfordringen valuta mot pris. Jeg kunne godt hatt en Model 3 eller Y, men synes de er litt dyre nå. Er jo fort på 540 tusen for LR m krok, felger og vinterhjul. Men mange fascinerende løsninger er observert på min campingtur i sommer med både vogn, telt, soving i bilen osv…
Han med vogn og M3LR sa at den med vogn fikk omtrent samme rekkevidde som en Leaf.
Dog virker campingmode genialt med telt man kan «pakke» rundt åpent bagasjerom og så fyre og kjøle innvendig med bilen, samt få lys og 12V. Med LR-modellen bør det jo kunne vare ganske lenge.
Utnyttelsen handler om mer enn bare cellen, pakkingen av celler, kjølingen rundt cellene, software, laderne++ har en del å si. Alt dette er Tesla sitt domene, og jeg tviler sterkt på at noen er lenger fremme enn de på dette.
Jeg betalte kr 402.000 inkl hengerfeste og vinterdekk for Model 3 SR+
Det var etter min oppfatning intet mindre enn et kupp, spesielt når en ser hva alternativene er…
Kan jo være prisene kommer ned igjen når dollaren faller for tiden…
Kan vel snu litt på det også, de andre har holdt litt igjen men vil nå øke på og komme med flere alternativer
Mulig det, i så fall bør de få ut fingen og slippe opp, helst litt kjapt.
Feks VW sin ID som de holder igjen pga noe surr med programvare😉
Drivlinjen deres er så mye mer effektiv enn konkurrentene.
Model x - 100kwh - 211 wh/km - 2533kg
Audi etron - 95kwh - 239 wh/km -2565kg
Mærse EQC - 85kwh - 216wh/km -2495kg
Og for sammenligning så klarer model s LR 610km wltp på 100kwh. Blir vel beste sammenligning for en Mercedes s klasse el variant.
Og de skal klare 700km på samme batterikapasitet? Press X for doubt, som de sier i gaming verden. Selv om de mener at 100kwh er den brukende kapasitet av batteriet og reell størrelse er 110kwh (med buffer), så tror jeg de kommer til å slite med den rekkevidden.
Og med den ladeeffekten de mener å klare så må de vel også ha en rimelig fet toppbuffer (for å klare å holde høy ladeeffekt over lengre tid. Se Audi e-tron).
Teslabjørn kjørte en konkurranse mellom iPace og Soul 30 kWt batteri, Oslo-Trondheim-Oslo, usikker på batteristørrelse for iPace, men er 2-3 ganger så stort som Soul. Det ble omtrent uavgjort. Det er ikke bare batteristørrelse og rekkevidde som teller, forbruk og ladehastighet er enda viktigere på langkjøring.
Ser at Jaguar har gjort forbedringer på bilen etter dette :
Det har Kia med nye eSoul så nå har vel ikke Jag en sjans i havet!
Intervju med en av de største teslabullene