…imorgen battery day er?
22sept tror jeg.
Og så var den oppe over 2000 igjen. Den som blir klok på denne aksjen blir rik.
Klok?
Trade moment, får noen prosenter da.
Med bevegelsene og volumet i Tesla er det en av de få hvor man kan trade med veldig store volum. Men synes den er for uforutsigbar. Kjør gjerne på om du klarer å forutsi bevegelsene, jeg tør ikke.
https://www.teslarati.com/tesla-roadrunner-battery-day-leak-analysis-video/
Begynner å bli spent på battery day!
Får bare håpe at det blir mulig å få Model Y neste år…Enyaq dropper jeg, prøver Polestar i morgen, mest for å prøve…
Hva er du ute etter bilmessig? Polestar/Model Y og Enyaq er i min verden nokså ulike “pakker”. Enyaq er i mine øyne langt mer interessant enn de to andre.
Nå starter ikke fabrikken i Tyskland opp før til sommeren men er vel snakk om at det skal leveres Model Y fra Kina i starten.
Men litt i det blå når man egentlig får både Model Y og Enyaq. Skal se på Enyaq i dag jeg. Tror kanskje jeg går for den. Men sliter litt med å bestemme meg
@anon99163478, hvorfor mener du Enyaq og Model Y er så ulike “pakker”?
Polestar setter jeg forsåvidt selv i en annen klasse enn de to da den har så mye mindre plass.
Jeg ville gått for en Tesla. Verdien vil trolig holde seg langt bedre med alle software-oppgraderingene, supercharge-nettverket og ikke minst selvkjøringsegenskapene som kommer.
Med selvkjøringsopsjonen øker prisen på Model Y med 59.600 kroner. Da blir prisen fort 100-130k høyere enn for en Enyaq i80x litt etter tilvalg.
Så når det gjelder økonomi så tror jeg nok Enyaq vinner.
Når det gjelder vanlig bruk fyller de jo akkurat samme funksjon slik jeg ser det. Synes egentlig begge ser helt greie ut også.
Det man i tilfelle må være villig til å betale den høyere prisen for er slik jeg ser det:
- Bedre akselerasjon
- Litt bedre rekkevidde (sammenligner da 4-hjulstrekk, i80 har jo på papiret like bra rekkevidde)
- Høyere hengervekt
- Teknologisk sett litt mer spennende.
- Bedre lademuligheter på langtur
- Bedre selvkjøringsegenskaper hvis man betaler ekstra for det
Jeg har vurdert begge nå og for min del som bruker bil veldig lite og stort sett har barn med i bilen så er vel konklusjonen at:
- 0-100 på 6,9 sekunder er mer enn nok selv om det virker gøy med kjappere. Har det ikke så travelt.
- 460 km er nok da man må ha noen pauser uansett på en så lang tur
- Kjører nesten aldri med henger og de få gangene jeg har gjort det har det aldri vært tung last så ikke verdt stort ekstra for meg.
- Selvkjøringsegenskapene hadde jeg uansett ikke betalt for da jeg tror det er mange år til det blir bra nok uansett og den hjelpen man har er bra nok.
- Bedre lademulighet hadde sikkert vært litt kjekt men jeg tror den delen løser seg uansett (mulig man bare må planlegge litt mer)
- Bil er i hovedsak et franmmkomstmiddel for meg og ikke en teknologisk dippedutt å leke seg med så ikke villig til å betal all verden for det heller.
Så for min del har jeg nok konkludert med at den ekstra kostanden ikke er verdt det for min del
Tanken er forøvrig at dette er en bil jeg tenker å ha lenge så salgsverdien vil nok bli relativt liten på begge uansett.
EDIT: Trodde vi var i den generelle biltråden
@anon99163478 bilen transporterer mesteparten av tiden meg med kaffekopp og arbeidsveske, så jeg kunne strengt tatt klart meg med eUp, men må ha hengerfeste.
Stasjonsvogn/SUV er en svært lite energieffektiv karroseriform, og etter ett år med Model 3 og to år med Ioniq så innser jeg at jeg trives MYE bedre med sedan enn stasjonsvogn. Derfor skulle jeg ønsket at Enyaq coupe kom først.
Når en leser Motor så spørs det om Skoda er så mye bedre enn Tesla, samme med Polestar…
Er ikke bare rosenrødt med elbil fra VAG, Skoda har vel litt for mye til felles med VW:
Skjønner, jeg måtte bare se for meg hvordan du vurderte dem. Har man familie og et bredere behov dekker jo Skodaen flere av dem. (4 WD til hytta, krok til båten, god plass og høyere posisjon - crossover/SUVish)
Model Y vil vel også gi en del av dette, men er jo Tesla da…
Og Tesla er bra, uten tvil den bilen jeg liker best til nå😉
Hvorfor vil du da bytte?
Fordi den neste bilen han kjøper er bedre
Tilbake til aksjen? Er en egen (el)biltråd
Tesla faller kraftig pre-marked. Ligger an til å bli nok en spennende og volatil dag.
Blir slik når det er mange små, de blir pissnervøse bare de ser røde tall
Jeg bytter bil omtrent når jeg har lyst, oftest mellom 2 og 3 år. Fordi jeg fortjener det😉