Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Sorry, trodde det var der jeg var😀
Mht. aksjen gÄr jeg ogsÄ og lurer pÄ bear, men synes timingen er utrolig vanskelig. Batteridagen er nok et godt bud, det er bare det at jeg tror mange tenker akkurat sÄnn. SÄ kanskje et par dager fÞr.

1 Like

Men hva er det de kan komme med, som ingen andre kan produsere? Regner ikke med at andre sitter pÄ rÊva Ä ser pÄ at andre drar i fra heller


1 Like

Samme som med ladenettverk? Alle kunne gjort, de fleste hadde hatt bedre forutsetninger for Ä fÄ det til, men kun Tesla gjÞr det.

Det kommer, nÄr kostnadene reduseres vil ikke tesla lenger ha det fortrinnet de har i dag. Mulig jeg tar feil, men ser ikke at det de har gjort er noe unikt som andre ikke kan gjÞre like bra :slight_smile:

NÄ er det jo Tesla som pusher ned kostnadene, sÄ det gir dem jo heller et stÞrre fortrinn.

1 Like

Gjþr det? Blir jo billigere for de som kommer etter
 :slight_smile:

Tesla har vel stĂžrre marginer allerede i dag, er det noen grunn til at de ikke blir bedre/mer effektive? De er jo sĂ„vidt kommet pĂ„ markedet😉

Er det noen grunn til at andre produsenter ikke skal komme etter? Man ser jo her hjemme at salget til Tesla har falt, det viser jo at andre produsenter ikke ligger pÄ latsiden og kommer heller ikke til Ä gjÞre det fremover :slight_smile:

De vil sÄ klart bli mer effektive, men det vil da ogsÄ de andre bli. Er naivt Ä tro noe annet :slight_smile:

Hvordan tror du Model Y kommer til Ă„ selge?
I Ă„r er ett mellom Ă„r, men allikevel selger da Model 3 rimelig bra, eller?
Egolf har vel en snittpris pÄ 300.000, Model 3 sannsynligvis nÊrmere 500.000.
Jeg tror Model Y knuser konkurrentene nÄr den kommer. Mange av oss som kjÞpte Model 3 i -19 venter pÄ Model Y, pluss alle de som ikke ville ha sedan med liten bagasjeromsÄpning (som jeg ikke har problem med, har da hengerfeste og henger, ingen personbiler som kan mÄle seg med 1,5x2,5x 1-2 meter hÞyde, og lastevekt 6-700 kg.

De 10 mest solgte bilene 1. halvÄr 2020:

  1. Audi e-tron
  2. Volkswagen Golf
  3. Hyundai Kona
  4. Nissan Leaf
  5. Mitsubishi Outlander
  6. Tesla Model 3
  7. Renault Zoe
  8. Skoda Octavia
  9. BMW i3
  10. Volvo XC 60

Skulle jeg hatt en Tesla skulle den vÊrt billig. Prisen pÄ Model Y er jo sÄpass at du kan like godt kjÞpe noe skikkelig.

Som hva til 500+?

Det kommer jo mye, men: ID4, Mustang, Enyaq, E-tron, XC40 Recarge osv
 Den koster 575 med krok og 8 hjul strengt tatt.

Anbefaler Ă„ se denne fĂžr battery day, gir et godt sammendrag av hva Tesla muligens planlegger: https://www.youtube.com/watch?v=rYTFyxbm3Ew

3 Likes

idag er D-dagen!

Haha, vil aldri skje. I hvert fall ikke i vÄr levetid
 Musk har jo selv mÄtte innrÞmme at de er langt i fra dette mÄlet.

Har lagt inn ordre pÄ 420, klarte ikke Ä la vÊre :joy::+1:

wow.

Selv om dette er litt frem i tid.

4 Likes

Ser musk forventer at batteriproduksjonen skal vÊre 50% CAGR de neste ti Ärene. PÄ tide Ä posisjonere seg i rÄvaremarkedet.

1 Like

Hehe, er endel av disse batterigjennombruddene som stadig er “et par Ă„r frem i tid”. Typisk det.

Markedet virker i hvert fall sÄ langt Ä vÊre lite imponert. Mot normalen som vel har vÊrt at aksjen har fÄtt seg en boost. Lurer pÄ hva neste hype trigger skal vÊre nÄ? Overhengende fare for store nedsalg nÄ.