Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Batteriene er allerede i produksjon, men i et forelĂžpig lite volum. SĂ„ det er ikke “vaporware” slik som Nikola sitt opplegg. Skaleringen blir sikkert krevende og det ble vel forespeilet at man mĂ„ bygge flere batterifabrikker.

Markedet er Äpenbart helt idiot nÄr det sender Tesla ned og Nikola opp. Da tenker jeg pÄ den relative reaksjonen, Tesla er jo dyr men Nikola har jo ingen fremtidsutsikter nÄr de nye teslabatteriene kommer pÄ banen i en Tesla-semi.

2 Likes

Dette er viktig poeng, Musk prÞvde Ä senke tempen, mens sidekicken fort skÞyt inn at de har produsert ganske mange tusen batterier. Men de er ikke pÄ TWH nivÄ enda.

Men er nok godt mulig fare for en Tesla dupp idag, tror ikke alle skjÞnte hvor signifikant gÄrsdagens nyheter var.

4 Likes

wow
NESTEN som at fÄr lyst pÄ en Tesla
nix,-heller bedre med 800k i aksjemarkedet! :wink:

" Tesla introdusere et helt nytt drivverk som vil senke dette tallet ytterligere. Hvor lavt? Vel, 0–60 miles i timen skal gĂ„ pĂ„ «under 2 sekunder», eller 0–100 km/t pĂ„ «under 2,1 sekunder», ifĂžlge Teslas norske nettsider
"

1 Like

Tror ikke du kommer langt med skarve 800K :slight_smile:
Listeprisen pÄ den der var 134K, er nok mulig Ä presse prisen hÞyere.

1,4MNOK. Kan allerede bestille.
1,5 med vinterdekk, valgfri farge og selvkjĂžring.

2 Likes

nÄr kommer roadster2.0?

Det var vel bare den nye stĂžrreslen som var i produksjon. Og det i et meget begrenset omfang.
Neste er vel trolig Model Y fra Berlin, som vil bruke den nye Castingen og derved fĂ„ mindre “innpakning”. Resten av fremskrittene var flere Ă„r frem i tid. Pluss at det skal skaleres opp.
Konkurentene kan godt holde fĂžlge med dette, hvis de har gjort jobben sin.

Plaid var jo en skuffelse, ikke spesifikasjonene. Men at de ikke klarer Ä levere fÞr sent 2021. S-salget mÄ jo stoppe helt opp frem til den kommer. Ellers mÄ de finne pÄ noe nytt der.

Det interessante her er jo hvordan utviklingen fortsetter sin gang videre. PÄ et tidspunkt, sÄ vil elbilene bli billigere enn bensin/diesel hvis de fortsetter med Ä doble kapasitet/halvere pris hvert 5 Är eller sÄ. Her skal de altsÄ bruke 2 Är pÄ 60% mer kapasitet. HÞres bra ut.

Det er en grunn til at hydrogen blir mindre og mindre aktuelt. Batteriteknologien gÄr sÄpass kjapt at langtransport med lastebil nok kan gÄ pÄ batteri om 5ish Är. For annen lastebiltrafikk, sÄ gÄr det nok ikke mer enn 2-3 Är. Fly er nok fort 10 Är unna. Skip er enda lengre unna. Jeg tviler pÄ at det vil fungere. Der kan evt hydrogen ha sin plass.

4 Likes

Hva om vi finner ut at dette er grunnen til kursutviklingen, i mangel pÄ andre forklaringer, 420-gjengen vant til slutt :stuck_out_tongue:

ForĂžvrig lurer jeg pĂ„ hva Tesla kretsen skal hype framover nĂ„? NĂ„r S&P500-ryktene ikke gikk igjennom og battery day ikke hadde 1000 km-batteriet alle pratet om. What’s next?

1 Like

Den interne “lekkasjen” om at Q3 kan bli et rekord kvartal.

2 Likes

KjÞpte litt bearx3 pÄ mandag. SÄ langt ser det greit ut, men jeg ble litt nervÞs i gÄr. Regner med Ä holde den en mÄneds tid, hvis jeg ikke ryker pÄ sl.

bra oppsummert.

1 Like

PĂ„ tide Ă„ dekke inn short. We’re going to the moon! Hvis Tesla lykkes med planene sĂ„ er det game over for resten av bilbransjen. Spesielt med en 25 000 dollar bil med 50 mil rekkevidde.

1 Like

Du tar nok feil, Tesla kommer til Ä gÄ konkurs slik de gjorde i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 og nÄ i 2020.
Bilene er sĂžppel og selskapet er rĂŠvva.
Det er ihvertfall det som skrives pÄ det store internettet, som ogsÄ bare er en dÞgnflue

Men det blir nok en Y pÄ meg nÄr 3 skal byttes ut


2 Likes

Tull og tþys


Et mye mer sannsynlig scenarie er at Teslas storhetstid nÄ gÄr mot en ende. De andre bilselskapene er i ferd med Ä lukke forspranget Tesla har hatt. Det vil bli svÊrt vanskelig for Tesla Ä vokse noe sÊrlig fra dagens salgstall.

Det er meget mulig Tesla fortsetter Ă„ vokse selv om konkuransen Ăžker.
Bare ikke nok til Ă„ forsvare aksjekursen.

  • 9 % i skrivende stund og mer enn 20% ned fra topp. Skal bli svĂŠrt tungt Ă„ snu dette nĂ„ tenker jeg.

Eneste jeg investerer i mtp Tesla er bil, men jeg tror TSLA er mer verdt om ett Ă„r enn i dag.
Og den trenden tror jeg kommer til Ă„ fortsette.

Hvor lukker de forspranget egentlig? SÄvidt meg bekjent sliter alle med noe som var en selvfÞlgelighet pÄ Tesla allerede i 2014, OTA updates. ForÞvrig leverer konkurrentene kun biler med rekkevidde pÄ nivÄ med en 2014 model s ogsÄ.

Riktignok enig med deg at aksjekursen er litt banos, men Tesla som selskap er fremdeles ledende pÄ en rekke omrÄder, hva gjelder elbiler, og faktisk milevis foran pÄ en del av de.
Selv VW erkjenner at de er 10 Ă„r bak.

3 Likes

NĂ„ blir feks ID3 ikke akkurat fullrost av AMS, Polestar 2 er ikke helt problemfri.
Jeg har ikke hatt trÞbbel med min Model 3 en eneste gang ila 13 mÄneder og 19000 km,.
Det har vÊrt smÄplukk, men den har ikke vÊrt pÄ verksted en eneste gang pga tekniske problemer som pÄvirker daglig drift.
Finish ja, justert glasstak, justert dÞrhÄndtak, byttet styreenhet for hengerfeste(samme feil hadde jeg rundt 2006 med en Touran), styreenhet fungerte, lys og det hele, men det var en eller annen feil som ikke pÄvirket driften.
Jeg vil heller ha 10 smÄfeil/kosmetiske feil enn en driftsstans.
NÄr folkene pÄ verkstedet i tillegg er ok sÄ er det ikke vanskelig for meg Ä kjÞpe Tesla igjen.
Reduseres prisen pÄ Model Y blir det reservasjon umiddelbar.

1 Like