Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er det ikke ca. det Tesla stort sett gjør også? :thinking:

2 Likes

Er det ikke det man bør forvente av en ny bil ?

3 Likes

Jeg har kjøpt 6 nye biler de siste 20 år. 3 x Toyota, 2 x Skoda, 1 x Nissan (Leaf).
Har verken hatt driftsstans eller småplukk på noen av dem.
Håper ikke dette er standarden for Tesla.

5 Likes

Jo, men det er ikke det feks de som kjøper Premiummerket Audi og Polestar opplever.
VW ID3 er visst ikke helt perfekt den heller…:
Jeg har kjøpt 7 nye biler de siste 18 årene: Skoda, VW, Kia, Hyundai og Tesla, kun Hyundai jeg ble stående fast med to ganger.
Tesla er den bilen jeg er mest fornøyd med. Og som jeg kan tenke meg å kjøpe igjen.

Det føres statistikk på kundetilfredshet blant bileiere der Lexus ser ut til å ha de desidert mest fornøyde kundene år etter år.

1 Like

Avslørte ny «Plaid»-variant av Model S

La den like godt inn her også.

1 Like

Du glemmer at MobileEye samler inn flere km i året enn Tesla. Fordelen med å ha produktet sitt integrert hos flere Brands.

1 Like

Jeg tror du overvurderer Tesla, basert på at du vet mer om Tesla enn om konkurentene. De er mer tilbakeholdende med hva de gjør og hvor langt de er kommet.

Men MobileEye har en fin video hvor de kjører gjennom Telaviv selvkjørende og uten Lidar. Usikker på om Tesla hadde klart samme turen.

1 Like
1 Like

Tesla kommer med en helt ny versjon av selvkjøringsprogramvaren (FSD) før jul. Den syr sammen feeden fra alle kameraene som skal gi mye bedre resultat. MobileEye er sikkert en verdig konkurrent, men at de samler inn mere data enn Tesla tror jeg ikke stemmer. Hvilke bilmerker samler inn data fra MobilEye i dag?

Volkswagen, BMW, Nissan og NIO blandt annet.
Anbefaler disse to videoene: https://youtu.be/HPWGFzqd7pI og https://youtu.be/kJD5R_yQ9aw

Nå har jeg bare brukt noen minutter på nettsidene til Mobileye, men det virker ikke som at de henter inn mye data fra disse bilselskapene du lister. De har så vidt begynt å teste systemet i Europa. Det som står i denne nyhetsposten fra juli i år rimer ikke med det som står på sliden du har tatt skjermbilde av.

Although the first tests of AVs using Mobileye’s SDS will be completed in Munich, the company plans to also perform AV testing in other parts of Germany. In addition, Mobileye expects to scale open-road testing in other countries before the end of 2020.

Ellers virker teknologien imponerende. Gleder meg til vi får videoer som sammenligner Tesla og Mobileye på bykjøring. Da blir det nok fart på utviklingen hos både Tesla, Mobileye, Cruise og zoox.

1 Like

De tester ikke selvkjøring på den måten som Tesla gjør. Men de bruker de eksisterende brikkene til å samle data. Spesielt til mapping. Og ville en Tesla klart den turen i Telaviv? Tvilsomt.

Mitt poeng er uansett at det er andre som også samler inn data. Og det i store mengder, men de deler ikke på samme måte som Tesla. Og ikke minst, kundene vet ikke om teknologen i bilene sine. Det blir spennende å se hvem som klarer å få en stor flåte først. Men det kan bli jevnere enn mange tror.

Interessant video.

God tråd: https://mobile.twitter.com/skorusARK/status/1309225398891417615

1 Like
1 Like

Jeg gjentar at jeg ikke ønsker å delta i noen debatt om prisen på Teslaaksjen er riktig eller ikke - men vurderer at denne tweeten tar opp noen interessante momenter mhp bullcaset (klikk for å lese hele - og - hun feilsiterer Musk mhp model 3 til 25k, uten at det forander resonnementet allverdens):

Tesla taper penger på driften, Audi tjener penger på driften.