Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Se på pre corona tall, de gir et mer realistisk bilde.

På generelt grunnlag er det vanlig at de store bilselskapene henter inn store deler av overskuddet sitt på å selge deler og service på den gigantiske bilparken de allerede har rullende rundt. At Tesla er konkurransedyktig uten denne inntektskilden er ganske imponerende allerede.

Når man ser på marginer på elbiler spesifikt er Tesla i en annen klasse. Tesla har allerede de billigste battericellene i markedet og når de sier at de skal kutte denne prisen med 50% på tre år så kan de andre bilselskapene rett og slett ikke konkurrere på pris. Strategien til Volkswagen er jo allerede å selge elbiler med tap og ser man på batterisituasjonen de kommende årene kommer alle til å operere med mye lavere marginer enn tesla i elbilmarkedet. Det er hvis de i det hele tatt får tak i battericeller for å produsere store volum av biler. Tesla kjøper allerede battericeller av Panasonic, LG og CATL og de sier at det finnes rett og slett ikke nok batterier. Dette er grunnen til at de jobber med batteriproduksjon og planlegger å mangedoble den globale batteriproduksjonen over de neste årene, men det åpenbare spørsmålet er jo hvor de andre bilprodusentene skal få slike mengder batterier fra fordi den produksjonskapasiteten finnes rett og slett ikke. Og hvordan skal disse konkurrere på pris når de forskjellige bilprodusentene må konkurrere om å kjøpe en begrenset mengde batterier som allerede i utgangspunktet er mye dyrere enn Tesla sine.

5 Likes

Skal jeg kjøpe aksjer i en bilprodusent så blir det ikke Audi/VW, Ford, GM osv osv…

For japanere er dårlig på elektronikk :see_no_evil:

Verdt å se både for investorer og bilinteresserte.

2 Likes

MEME king strikes again!

1 Like
1 Like

Da var det model 3 bestillingstid! Om noen sitter på gjerdet er det på tide å hoppe ned nå.
Kraftig prisreduksjon!
0,25% rente!

1 Like

Har du cashet ut aksjer for å kjøpe bil? :smiley:

Nei blir nok ikke enda. Jeg er sugen på en model Y, så må nok vente et år.

1 Like

Har du gård og hytte på fjellet med kjerrevei inn? :smiley:

Prisen er opp 12000 ift SR+ for et år siden, ikke ille det.
Men jeg synes Model Y er for dyr. Hadde jeg visst at det var mulig å ettermontere hengerfeste hadde jeg bestilt, tidligere, da hadde prisen vært ok.

Leveres dog nå med elektrisk bakluke og varmepumpe :stuck_out_tongue:

1 Like

Er varmepumpe bekreftet offisielt?

Jepp :slight_smile:

1 Like

Jeg mener Model 3 er løp og kjøp. Har vært småplukk men er en ikke manisk petimeter er bilen super!

Nye model 3 skal også ha 2-lags vinduer så blir interessant å se om det påvirker støynivået i bilen som ikke har vært det beste så langt. Det isolerer i hvert fall bilen bedre under vinterkjøring så med varmepumpe er model 3 nå en veldig solid pakke som allerede var markedsledende på effektivitet. Hvis man sammenligner med andre elbiler i samme prisklasse så har model 3 i tillegg overlegen hastighet på hurtiglading og den blir da fort førstevalg hvis man skal ha elbil i denne prisklassen som hovedbil.

3 Likes

Hvor?

En kompis bestilte seg nettopp en, og fikk bekreftet varmepumpe.

1 Like

Jeg ser de store tesla forumene sier at varmepumpe er bekreftet. Men 2lags vinduer er vel ikke bekreftet enda?

1 Like