Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Forbud mot piggdekk evt et gebyr pĂ„ minimum 5-10000 kroner i Ă„ret er nok mer effektivt en noen isolering klarer Ă„ oppnÄ 

Mulig dette bare fortsatt er rykter ja.

Ja, jeg har mange ganger klĂždd meg i hodet over de som har elbil med piggdekk.

TM3 ble litt mer aktuell med siste oppgradering, men nÄr man ser byggekvaliteten ute i verden sÄ er det jo ikke blitt veldig bra. En kollega fikk nylig en. Stod et lite Þyeblikk og fulgte linjene mellom de ulike karosseridelene. Varierende mellomrom, montert i tydelig ulike hÞyder. DÞra foran tar nesten i forskjermen nederst i lukket tilstand +++. Frister ikke veldig, men jeg forstÄr at mange eiere av Tesla ikke er sÄ opptatt som jeg kanskje er av byggekvalitet.

1 Like

For meg er trivsel bak rattet, funksjonalitet og driftssikkerhet de klart viktigste tingene med en bil.
NÄr en ser hva folk sliter med pÄ Polestar sÄ hadde jeg aldri villet bytte, selv om jeg liker bilen,pÄ tross av mindre plass bÄde i baksete og bagasjerom.
Er en petimeter sÄ bÞr en per i dag droppe Tesla, jeg synes pakken en fÄr er uslÄelig ift pris, pÄ tross av kvaliteten en fÄr.
Som jeg har skrevet en rekke ganger fĂžr: jeg skulle kjĂžpe Kia eNiro med hengerfeste, det kom aldri, heldigvis! For jeg hadde aldri byttet Model 3 til en dyrere Kia!
NĂ„ blir det nok heller ikke Kia i fremtiden, men min neste bil blir kansje Tesla.

Helt topp at du er fornĂžyd, og det tror jeg mange er. Ift pris sĂ„ synes jeg den er “dyr nok” og vel sĂ„ det. Det er jo tross alt en liten sedan pĂ„ stĂžrrelse med en Toyota Corolla med trange dĂžrer og smal innlasting i bagasjerom. Da er en halv mill nok. Jeg synes ID4 fra VW gir mer smell for pengene og virker langt mer romslig og praktisk.

Teslas ladenettverk er et pluss, men det er ganske mange andre gode ladere rundt om nÄ sÄ for de aller fleste har det liten betydning, spesielt med sÄ god rekkevidde som TM3/ID4 m.fl. gir.

Jeg har Model 3 LR og er strÄlende fornÞyd. Er ingen Tesla fanboy, men om man begynner Ä studere karosserisammenfÞyninger, lister etc pÄ ALLE bilmerker, tror jeg man fÄr seg en overraskelse. Mulig Tesla synder mer enn snittet, men en finner «slurv» ogsÄ pÄ mange tyske premiumbiler. Mitt stÞrste ankerpunkt mot Tesla mÄ vÊre frykten rundt kundeservicen. Der har folk vidt forskjellige erfaringer. Skal ikke vÊre sÄnn. Men, jo lengre jeg har eid bilen (over ett Är nÄ), jo bedre har jeg likt den og er mindre redd for at noe skal skje. GjenstÄr Ä se hvor driftsikker den er - 10/10 sÄ langt!

3 Likes

Sitter med inntrykk at andre “gode ladere” er et hakk dyrere enn Tesla sine? Stemmer det?

1 Like

Synes ikke det har vĂŠrt et problem. Var nylig pĂ„ “langtur” og hurtigladet da for 70 kroner. Normalt sett lader vel de fleste hjemme? Spesielt om man har rekkevidde pĂ„ 30 mil pluss.

Selv har jeg kun 20 mil pÄ min elbil, men kan jo kjÞre til jobb 5 dager uten Ä lade skulle det bli nÞdvendig.

Jeg betalte 402.000 for min inkl hengerfeste og vinterdekk, koster 10-15000 mer nÄ.

Corolla koster det samme, er mindre bil, mye mindre bagasjeplass, mindre hengervekr osv osv, samt Toyota hybrid da, har hatt det som leiebil to ganger, spar meg!!!

1 Like

Det er forskjellige behov for enhver. Jeg respekterer det men for meg er dette viktig:

  • Familie tur = 580 km wltp og ingen ladekĂž
  • Forutsigbar strĂžmpris ved langtur
  • Tanken at jeg slipper Ă„ lade hver dag selvom jeg skulle snike inn en liten langtur. :slight_smile:
  • Appen er den beste i hele bilindustrien!
  • GĂžy og fremtidsrettet bil.

Og en fordel til er at jeg faktisk kan lade pĂ„ andre “gode ladere” om jeg vil


1 Like

Noen som husker hva rekkevidden pÄ LR Modell 3 var fÞr den lille oppgraderingen som kom nÄ?

560km wltp mener jeg.

Absolutt mye positivt. Jeg er bare mer i gaten der jeg skal fÄ en stor familiebil om jeg skal svi en halv million. Og det er ikke Tesla Model 3.

TM3 har jo aldri vĂŠrt en stor familiebil :wink:

Merker at Egolfen nok blir byttet ut i en TM3 LR etterhvert.

3 Likes

De som hater eller skriver som de hater Tesla mener at Model 3, og Tesla generelt er ubrukelig.
De famiiiene som har Model 3 er storveis fornÞyd, mange reiser ogsÄ pÄ lang ferie, bÄde sÞrover i Europa og campingferie i Norge.
Jeg gjÞr ingen av delene, jeg fÄr klaustrofobi av tanken pÄ Ä pakke til ferie i personbil, om det er Model 3 eller eTron, jeg vil helst ha 7-8-9 meter bobil pÄ bilferie med familie.
Men at det gÄr helt fint Ä reise pÄ campingferie med familie pÄ fire er jeg helt sikker pÄ. I verste fall med takboks.

Hvilken stor familiebil fÄr du fÄr 500k? Ikke engang en decent specca superb fÄr du til den prisen.

Touran
Prius 7
Passat
Octavia

osv osv


Men jeg tror vi lar den ligge der - er ikke sÄ engasjert, synes bare det er overpris pÄ en liten bil - men misforstÄ meg rett. Jeg liker Model 3 veldig godt.

1 Like

Hvorfor trenger du long range pÄ bil nummer to?

Btw, pÄ vinteren, sÄ vil den effektive rekkevidden vÊre betraktelig mye bedre enn de 20km wltp indikerer. Varmepumpen kan fort fÄ rekkeviddetapet med med 10-20 prosentpoeng.

TĂžffer forresten rundt i en Toyota avensis til 269k kjĂžpt to Ă„r gammel. Hadde tenkt Ă„ kjĂžpe elektrisk, men er vanskelig med plass til fem


Hvorfor ikke? :wink:

Du kunne puttet pengene i nekkar? :tada: